Problematičan Zakon o prevozu putnika ide na hitno usvajanje bez konsultovanja sa predstavnicima IT zajednice

Izmene Zakona kojima se isključuje mogućnost korišćenja savremenih tehnologija i digitalizacija u oblasti prevoza putnika biće usvojene po hitnom postupku bez javne rasprave.

Sanja Vatić
24/07/2018

Iako je prošle nedelje osam IT organizacija uputilo dopis ministarki saobraćaja povodom izmena Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju i pozvalo je da vrati Nacrt zakona na razmatranje, Ministarstvo se pokazalo gluvo za ove predloge.

Kako pišu Večernje novosti Nacrt nije dostupan na zvaničnim sajtovima, a pošto se radi o manjim izmenama nije bilo ni javne rasprave. Šta više, Novostima je iz Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture rečeno i da:

U Nacrtu zakona isključivo se zabranjuje pružanje usluga subjektima koji koristeći digitalne tehnologije nezakonito obavljaju delatnost za koju nisu registrovani. I to: onih koji pružanjem usluga radio-veze, ili IT usluga, posreduju u povezivanju korisnika prevoza i subjekata koji nemaju odobrenje za pružanje usluge taksi prevoza. Ili, nude uslugu prevoza koju pruža subjekat koji nema odobrenje nadležnog organa; Ili nude uslugu taksi prevoza po ceni koja nije u skladu sa odlukom jedinice lokalne samouprave.

Osim toga, naglašeno je i da prevoz putničkim vozilima „od vrata do vrata” ne postoji kao vrsta prevoza, osim kada ga obavljaju taksi prevoznici. A predloženo je i da se u ovaj Zakon uvede kategorija limo-servis prevoza koji će se izvoditi putničkim vozilima koja zadovoljavaju određene kriterijume i biti ugovoren u sedištu prevoznika.

Drugim rečima, bojazan potpisnica prošlonedeljnog dopisa da se predlogom zakonskih izmena „eksplicitno isključuje mogućnost korišćenja savremenih tehnologija u prevozu putnika, onemogućava unapređenje oblasti prevoza putnika i nanosi šteta krajnjim korisnicima” ovim se čini opravdana.

Podsećanja radi, taksisti su proletos blokirali saobraćaj u Beogradu zahtevajući ukidanje aplikacije Car:Go, a proteste su prekinuli nakon što je postignut dogovor da predstavnici taksista uzmu učešće u Radnoj grupi za izradu nacrta izmena i dopuna Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju. Ista mogućnost nije data i predstavnicima organizacija koje bi zastupale interese IT sektora, a koje su ranije a i u već pomenutom dopisu nudile da pomognu rad Grupe.

S tim u vezi, na sajtu aplikacije Car:Go, koja je direktno ugrožena predloženim izmenama, pojavilo se saopštenje za javnost u kom se navodi da je „pomoćnik ministarke za saobraćaj Saša Stojanović kazao (audio izvor, 11:23) da izmene Zakona o prevozu putnika propisuju obavezu taksista da koriste taksimetar, da izdaju račune i pečatiraju ga, ali dodaje da to ne znači i zabranu upotrebe digitalnih aplikacija u delatnostima koje se bave prevozom putnika.” Kako pišu, Stojanović je istakao i da je izrada propisa završena, a predlog Zakona će ići na izglasavanje u Skupštinu Srbije po hitnom postupku.

Tim povodom obratili smo se i nadležnom Ministarstvu sa pitanjem zašto bi ovaj Zakon trebalo da ide na usvajanje po hitnom postupku. Prema njihovim rečima:

Predloženi Nacrt zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju ne menja kompletan zakon već samo preciznije definiše i jasnije uređuje pojmove o prevozu putnika, kako u gradskim odlukama tako i zakonima. Imajući u vidu predmet izmena zakona, strukturu predstavnika zainteresovanih strana koji su učestvovali u njegovoj izradi i činjenicu da je usvajanje Nacrta zakona radi rešavanja uočenih problema neophodno sprovesti u što kraćem roku, ocenjeno je da javnu raspravu nije neohodno sprovoditi jer su zainteresovane učešćem u radu na Nacrtu zakona bile adekvatno zastupljene.

Ministarstvo je u sredu objavilo i saopštenje kojim odgovara na navode Car:Go-a da je Nacrt u suprotnosti sa Zakonom o elektronskom dokumetu ili Zakonom o privrednim društvima najpre jer ne predviđa mogućnost korišćenja digitalnih aplikacija umesto taksimetara i obavezuje na upotrebu pečata. Kako pišu, „propisivanjе digitalnе aplikacijе umеsto taksimеtra u vozilu podrazumеvalo bi da sе cеna odrеđujе putеm digitalnе aplikacijе, što bi onеmogućavalo kontrolu obraučuna cеnе vožnjе na način na koji jе to mogućе kad sе cеna utvrđujе taksimеtrom, a prouzrokovalo bi i dodatnе troškovе za taksi prеvoznikе.”

Tvrdnje Car:Go-a da se izmenama ograničava sloboda kretanja, sloboda rada i mogućnost novih ulazaka na tržište, Ministarstvo je jednostavno negiralo. Naročito je zanimljivo da je slične sporne stavke u Nacrtu komentarisao i Nenad Paunović, savetnik za digitalizaciju u kabinetu predsednice Vlade Srbije, na pojedinim mestima postavljajući pitanja „Da li je ova odredba u skladu sa slobodom rada i kretanjem ljudi?”,„Da li je ova odredba u skladu sa Ustavom?” i sl.

Novi apel Ministarstvu uputile su i IT organizacije na čiji se zahtev da predlog bude vraćen na razmatranje Ministarstvo prethodno oglušilo. Kako se navodi u njihovom saopštenju, ovim izmenama stavlja se klip u točak digitalizacije. Oni su se posebno osvrnuli i na deo saopštenja Ministarstva koji se odnosi na zabranu upotrebe digitalnog taksimetra.

Sigurni smo da svako ko se u Srbiji vozio taksijem dobro zna za zloupotrebu mehaničkih taksimetara, zahvaljujući kojoj se, kako našim građanima, tako i turistima često nameću znatno više cene od realnih. S druge strane, korišćenje digitalnih tehnologija praktično onemogućava ovakav vid prevare korisnika. Činjenica da Ministarstvo korišćenje tradicionalnog taksimetra predstavlja kao vid obračuna cene koji je sigurniji za građane, pokazuje da nadležni ne poznaju realno stanje na polju koje žele da uređuju.

Osam IT organizacija koje su potpisale dopis, ponovo su pozvale Vladu Srbije da se hitno odredi po ovom pitanju, pomogne nadležnom Ministarstvu da uvidi svoj propust i da vrati nacrt zakonskih izmena na razmatranje, uz uključivanje šireg kruga zainteresovanih strana.

Na osnovu svega navedenog deluje da je ceo postupak donošenja i usvajanja izmena problematičan. Za početak, zbog toga što je neuključivanjem predstavnika IT sektora u Radnu grupu rasprava o problemu bila jednostrana, a zatim i zbog toga što se predlog izmena našao na forumu taksista, ali nije stavljen na uvid javnosti na zvaničnom sajtu Ministarstva. Na kraju i zbog toga što Zakon ide na hitno usvajanje bez javne rasprave.

Ipak, najveći problem je upravo to što ukoliko bi izmene bile usvojene u ovom obliku, kao što su upozorili predstavnici domaćih IT organizacija, posledice bi bile zabrinjavajuće po digitalizaciju srpskog društva i poslovanje startapa koji inoviraju sektore koji se godinama nisu menjali.

Sanja Vatić

Objavio/la članak.

utorak, 24. Jul, 2018.

IT Industrija

🔥 Najčitanije

Nikola

četvrtak, 26. Jul, 2018.

Advokati blokiraju sudstvo, taksisti blokiraju slaviju, a sta mi da blokiramo? Kako mi da se izborimo za bolje uslove poslovanja u IT industriji? Ovo je prvi udar na IT, drugi se ocekuje ukidanjem pausala ili smanjivanjem granice do koje dozvoljeno pausalno oporezivanje (koji ce isto ovako da ide na brzo usvajanje, gde ce vecina botova u skupstini da glasa za). Ja ne vidim drugi nacin bunta ili blokade osim odlaska u drugu zemlju gde ces placati porez, ali imati normalnu drzavu.

Miljan

četvrtak, 26. Jul, 2018.

Zar ste ocekivali nesto drugo? Gde je sad ta IT zajednica da organizuje bojkot taksi usluga? Za sve sto vredi u zivotu moras da se boris, taksisti su ocigledno sposobniji u toj igri.

Milan Ćirić

utorak, 24. Jul, 2018.

Ovo je kao kad je PTT svojevremeno pokušavala da zabrani telefoniranje putem interneta. Naravno da je neodrživo. Samo je pitanje kada će interes građana i zdrava logika odneti prevagu nad materijalnim interesom jednog esnafa. Kako je moguće da ista Vlada deklerativno promoviše ukidanje pečata, upotrebu informacionih tehnologija, startape i inovacije a onda predloži ovakav zakon? Jedan korak napred, pa unazad dva... Uostalom, pitao bih taksiste da li su poštari blokirali ulice kad je počela upotreba elektronske pošte? Da li su hotelijeri, turističke agencije i trgovci blokirali svet kad su počeli da rade Airbnb, Booking.com, Amazon i Aliexpres? I neka mi neko objasni koja je logika da lokalna samouprava fiksira cenu prevoza? I zašto je loše da unapred znaš koliko će te koštati vožnja pa odlučiš da li ćeš se voziti ili ne. Taksi je jedina usluga za koju ne možeš unapred da znaš cenu nego sedneš i "moliš Boga" da imaš dovoljno para da stigneš gde si naumio. Valjda će poslanici u skupštini da se "dozovu pameti" i glasaju u interesu građana. Bilo bi lepo bar ponekad...