Šest principa Pola Grejema za pravljenje novih stvari, i zašto ih treba znati

Grejemovih šest principa na jasan i koncizan način sumiraju mnoge koncepcije koje su kasnije postale poznate pod drugim imenima.

Startit
24/03/2023

Ovaj tekst je nastao u okviru programa Preduzmi ideju koji finansira USAID.

U jednom od svojih poznatih eseja, Pol Grejem, preduzetnik i suosnivač akceleratora YCombinator, razmišljajući o svojim poslovnim uspesima, izložio je šest osnovnih principa kojima se rukovodio stvarajući projekte, uključujući tu i jedan startap i sam akcelerator.

 Evo tih principa:

  1. Pronaći jednostavna rešenja,
  2. Za probleme koji su zapostavljeni,
  3. Ali moraju da budu rešeni;
  4. Rešenje pružiti što neformalnije,
  5. Sa vrlo grubom prvom verzijom,
  6. Uz brze iteracije nakon toga.

Iako ovi principi deluju vrlo jasno i vrlo jednostavno, to nimalo nije tako. Kako i Grejem sam naglašava, iako principi funkcionišu, oni suštinski pružaju recept za lošu prvu reakciju na neku ideju.

Zapostavljeni problemi po pravilu deluju manje bitno i manje vredno, što navodi mnoge da se snishodljivo odnose prema njima. U isto vreme, time što se pronalaze jednostavna rešenja, to takođe umanjuje utisak koji neki novi poduhvat može da ostavi jer su po prirodi stvari kompleksna rešenja impresivnija od jednostavnih.

Međutim, time što se pronalaze problemi koji naizgled deluju nebitno, ali zahtevaju rešenje, može da se iskoristi jedna od prednosti startapa – pružanje sjajnog korisničkog iskustva rađenjem stvari koje ne skaliraju. Drugim rečima, moguće je iskoračiti iz tipičnih okvira i ponuditi nešto zaista novo. Jedan Grejemov primer ukazuje upravo na to. 

Viaweb je startap koji je poslovao u ecommerce sferi i bio jedna od prvih web aplikacija koja je korisnicima nudila mogućnost da bez poznavanja programiranja naprave svoju onlajn radnju. Tada je koncept veb aplikacije bio nov, i pošto prvih godinu dana uopšte nisu imali način obrade transakcija, kako Grejem navodi, investitori ih nisu uzimali za ozbiljno. Međutim, time što su uspeli da ponude jednostavno rešenje za problem, uspeli su da preteknu konkurenciju. 

U slučaju tog startapa, jednostavnost rešenja bila je u tome što je softver radio na serveru, zapostavljeni problem bio je u tome što su mogli automatski da generišu sajtove, bez komplikacije koje su tada uvodili grafički dizajneri. Ključna prednost Viaweba bio je upravo dizajn, a ne transakcije. Ono što je Grejem prepoznao jeste neispunjena potreba i problem koji je određeni segment tržišta imao.

Proizvod je lansiran sasvim neformalno, tako što je Grejem ručno regrutovao korisnike, a prva verzija imala je manje od 10 hiljada linija koda. Time što su preskočili nekakvo formalno lansiranje i otvorili pitanja marketinga, prodajnih kanala i drugih kompleksnih pitanja, mogli su da se fokusiraju na prepoznavanje ključnih potreba korisnika

U isto vreme, time što nisu dugo čekali nego su prvu verziju izbacili u jako rudimentarnom obliku, nisu trošili vreme uzalud i maksimalno su ubrzali dolazak do prvih potencijalnih korisnika. Drugim rečima, startap je sledio najbolje prakse onoga što će kasnije postati poznato kao Lean Startup – napravili su neku vrstu MVP-ja i sa njim krenuli da traže fidbek.

Kao što proizilazi iz primera, fokus na jako usku grupu ljudi, čak i na pojedinca, uopšte ne mora da predstavlja problem, i čak može da bude prednost u ranoj fazi razvoja startapa. Time što je Grejem korisnike regrutovao ručno, otvorila se i mogućnost da se sa njima razgovara, i proizvod prilagodi njihovim potrebama i dalji razvoj usmeri u pravcu rešavanja istinskih potreba sličnih korisnika.

Istovremeno, činjenica da nisu utrošili veliku količinu vremena i novca na pravljenje prve verzije znači da su bili u stanju da brzo menjaju proizvod i odmah otpočnu sa testiranjem da li za njega postoji interesovanje, to jest da otkriju postoji li šansa da dođu do PMF-a

Iako Grejemova pravila ukazuju na to da nisu potrebna velika lansiranja i da je ključno iterirati, glavna poenta ostaje na tome da spoljašnja percepcija manje važna od kvaliteta proizvoda, jer je taj kvalitet ono što omogućuje da startap preživi i kasnije nadmaši konkurenciju.

Reddit, koji je na samom početku delovao ružno i minimalno, takođe nije bio privlačan investitorima. Ipak, iza njega se krilo suštinsko rešenje za problem deljenja informacija na internetu – sve ostalo bilo je podređeno tome, uključujući i dizajn te prve verzije aplikacije. Upravo takva postavka omogućila je Redditu da postane jedan od najuspešnijih foruma na svetu.

Iako šest principa na prvi pogled deluju jednostavno, oni zapravo sažimaju druge kompleksnije koncepte koje je Grejem razradio na drugim mestima, ali i mnoge principe pravljenja dobrih proizvoda koji su karakteristični za lean pristup, i druge slične tehnike za optimizaciju uspeha proizvoda.

 

*Izrada ovog teksta omogućena je uz podršku američkog naroda putem Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID). Sadržaj ovog teksta je isključivo odgovornost Udruženja SEE ICT i ne predstavlja nužno stavove USAID-a ili Vlade SAD.

Startit

Objavio/la članak.

petak, 24. Mart, 2023.

IT Industrija

🔥 Najčitanije