Dugo iščekivani Unreal Engine 5, koji je do sada bio dostupan u early access fazi, nedavno je lansiran i sada je dostupan svima i potpuno besplatno. Na osnovu novih mogućnosti koje donosi, može se zaključiti da će UE5 biti jedan od ključnih alata za kreiranje metaverzuma, i ohrabrujuće je za domaću scenu da su elementi rešenja kreirani upravo u Srbiji.
Nova verzija donosi poboljšanja na polju dinamičkog osvetljenja, geometrijskih detalja, nove alate za audio produkciju, animaciju i modelovanje, a koji su usmereni ka tome da olakšaju pojedincima i stvaraocima, kao i manjim produkcijskim timovima da ostvare AAA kvalitet, bilo da se radi o virtuelnoj kinematografskoj produkciji, razvoju video igara, ili nečem trećem.
O potencijalu lansiranog UE5 govorio je i Vladimir Mastilović, osnivač novosadskog 3laterala koji trenutno posluje u sklopu Epic Gamesa, na svojoj prezentaciji na međunarodnoj industrijskoj konferenciji For the Win, koju je SGA organizovala u Beogradu. Pored UE5, Vladimir se dotakao i mogućnosti vezanih za poznati Matrix Awakens demo.
Neke od inovacija demonstrirane su već u Matrix Awakens demou. Demo ima šire implikacije od digitalnog filma — u pitanju je interaktivno iskustvo, renderovano na konzoli, koje zamućuje granice između linearnog i interaktivnog sadržaja, i pokazuje kako video igre, filmska, fotografska, audiovizuelna produkcija mogu da sarađuju i međusobno se prožimaju koristeći iste asete, vodeći ka metaverzumu.
Jedan od najzanimljivijih resursa na putu realizacije te misije je tehnologija MetaHuman Creator, cloud based alat besplatan za korisnike Unreal Engine-a, koji 3Lateral tim razvija zajedno sa kompanijom Epic Games, a koja omogućava kreiranje digitalnih ljudi visokog kvaliteta, pogodnih za različite sadržaje u video i gejming produkciji. Za potrebe Matrix Awakens projekta, putem ovog alata, kreirano je 35.000 NPC-jeva koji popularizuju grad, ali i IO, playable hero karakter koji stoji rame uz rame sa holivudskim junacima Matriksa.
Ceo virtuelni grad je dostupan u UE5 i predstavlja poligon koji digitalni stvaraoci mogu da iskoriste za eksperimentisanje. Grad je u jednom slučaju postao osnova za Supermen igru, ali isto tako može postati i lokacija za neku filmsku scenu.
Pored toga, deo UE5 su i Quixel megascans, koji pružaju visoko detaljne modele okruženja. Kombinacijom ovih i drugih alata, moguće je postići impresivne rezultate za koje je ranije bilo potrebno uložiti mnogo vremena, pa čak i čitave timove.
Epic Games kreira skup alata za razvoj digitalnih sadržaja nove generacije, a svako ko razvija neki projekat u okviru UE sistema može da se prijavi za Epic MegaGrant program finansiranja (već smo pisali o nekim rezultatima tog programa u domaćoj IT industriji). Epic Games pored toga razvija i platformu za objavljivanje i distribuciju video igara koja menja gejming industriju, a od skoro postoji i Epic Dev Community, gde stvaraoci mogu da predstave svoje projekte, dobiju savete i pomoć, i postanu deo zajednice, a najavljeni su i tutorijali, kursevi i drugi resursi koji mogu biti korisni svima da unaprede znanje Unreal Engine‐a.
Zbog navedenih poboljšanja i zabeleženih performansi, kao i prednosti koje nudi čitav ekosistem, mnogi smatraju da će UE5 obeležiti sledeću generaciju digitalnih interaktivnih sadržaja. Imajući u vidu da su pojedini developeri već najavili da će njihove igre biti bazirane na UE5, poput novog naslova iz Tomb Raider serijala ili Witcher 4, ovo predviđanje deluje sve tačnije.