Investicije u Clubhouse rastu, broj preuzimanja opada, a giganti prete konkurentskim aplikacijama

Clubhouse sada vredi 4 milijarde dolara i podiže nove investicije, iako pada broj novih korisnika.

Petar Paunović
21/04/2021

Popularnost društvene mreže Clubhouse je počela da pada. Prema trenutnim podacima, ovog meseca aplikaciju neće preuzeti više od milion korisnika.  U februaru je imala 9,6 miliona, a u martu 2,7 miliona instalacija. Dok pada, veliki igrači najavljuju svoje verzije ove aplikacije, pa je predviđen rast Clubhouse-a doveden u pitanje.

Kompanija je prošle nedelje zatvorila novu rundu finansiranja i njena vrednost se procenjuje na četiri milijarde dolara. Iako kompanija nije izvestila o tome koliko je novca prikupila, Information navodi da je od marta prošle godine Clubhouse uzeo 300 miliona dolara investicija. 

Inicijalni rast zbog pandemije i ekskluzivnosti? 

Upravo je izlazak ove društvene preme na početku pandemije doprineo njenom brzom rastu i tome da brzo prikupi investitore, ali i 16 miliona korisnika. Uz to je aplikacija imala ekskluzivnost, jer član možete postati samo ako vas pozove neko ko je već u klubu. Ekskluzivnost se ticala i uređaja koji koristite, pošto je Android verzija najavljena za maj, pa je imaju samo iOS korisnici. 

Koliko procenjena vrednost ove kompanije brzo raste može se videti i kroz tekstove koje smo pisali na Startit Dnevniku. U oktobru prošle godine je procenjivana na 100 miliona dolara, a krajem januara na milijardu. Međutim, nismo o njoj pisali samo zbog uspeha koji ostvaruje, već i zbog toga što se krajem proše godine suočila s brojnim kritikama, jer ne kontroliše sadržaj razgovora svojih članova

Da podsetimo, ova mreža je potpuno zasnovana na zvuku. Zamišljena je kao spontana mreža na kojoj korisnici mogu da ulaze u brojne glasovne četove. Oni mogu da vide „sobe” svih ljudi koje prate, mogu da se uključe u razgovor ili da samo slušaju šta drugi pričaju. Međutim, sve to, za sada, ne donosi prihod, iako su na mreži brojne uticajne ličnosti, posebno iz tehnološkog sveta.

Plan za monetizaciju, koji podrazumeva plaćanje kreatorima sadržaja kroz napojnice ili pretplate, testiran je ovog meseca. Tako je 60.000 korisnika iz Sjedinjenih Američkih Država isplaćeno zahvaljujući svom sadržaju na toj mreži, a u narednim nedeljama bi svi korisnici trebalo da dobiju tu mogućnost. 

Giganti prete svojim verzijama Clubhouse-a

Međutim, mreži koja deluje kao spoj Instagrama, Twittera i podkasta prete upravo ti “stari” giganti, najavljujući svoje verzije društvene mreže zasnovane na zvuku. 

Twitter je krajem prošle godine počeo s testiranjem svoje funkcije Spaces, odnosno audio soba za razgovor. Bloomberg izveštava i kako su postojali razgovori predstavnika ove dve kompanije, sa idejom da Twitter kupi Clubhouse.

Facebook je najavio da će predstaviti seriju audio funkcija u narednih nekoliko meseci. To podrazumeva Live Audio Rooms, koja će biti njihova verzija mreže Clubhouse. Takođe će lansirati i Soundbites, gde će korisnici moći da kreiraju i dele kratke audio klipove. Najavljena je i mogućnost monetizacije za kreatore, ali za sada nisu poznati detalji. Uz to će imati podršku ostalih brendova, pa će tako korisnici Facebooka preko te aplikacije moći da direktno slušaju podkaste. 

Nije to prvi put da Mark Zakerberg kopira funkcije mreža u nastajanju i na taj način ih posredno guši, zbog čega američki organi ispituju da li je prekršio zakone o zaštiti konkurencije. Zapravo, pitanje o tome da li su velike tech kompanije postale toliko velike da guše male, umesto da ih podastiču, postalo je jedno od glavnih u industiji. 

Facebook i Twitter nisu usamljeni u nameri da preuzmu korisnike ovoj mreži. U igru su se uklučili i Discord, Spotify, LinkedIn, i Slack. Zato se i Verge pita može li Clubhouse da preživi. Jedna od razloga za bojazan, pored konkurencije u onlajn svetu, jeste ponovno otvaranje tradicionalnih prostora za razgovore kada pandemija prođe. 

Maseo, koga na Clubhouse-u prati 80.000 ljudi,  smatra da svaka platforma ima svoju određenu vrstu ljudi koji će na njoj napredovati i dobro funkcionisati. Kao što su vizuelni umetnici na TikToku i Instagramu, a pisci na Twitteru, ovaj medij je za one koji su dobri u dijalogu.

Pre dva meseca smo pisali da je neminovno da Clubhouse dostigne nivo Twittera, Instagrama ili Tiktoka. On i dalje ima karakteristike potrebne za to, kao što su demokratizacija, sakupljanje i transformacija, samo je sada pitanje da li će mreža umeti to pametno da iskoristi? Da li će umeti da kao TikTok nastavi da raste, uprkos tome što je Facebook napravio Instagram Reels? Da li će uspeti da privuče ljubitelje podkasta i dovuče njihove kreatore, kao što je TikTok to uradio sa YouTube kreatorima? Možda je teško boriti se s gigantima, ali TikTok pokazuje da je moguće.

Pored svih izazova, Clubhouse mora da obrati pažnju i na privatnost, jer to može da bude razlog za olazak korisnika. Podsetimo, ova aplikacija traži dosta podataka iz imenika članova, a korisnike je iz sličnog razloga gubio WhatsApp.

Petar Paunović

Objavio/la članak.

sreda, 21. April, 2021.

IT Industrija

🔥 Najčitanije