Novi trend u društvenim mrežama uzeo je maha – aplikacija Clubhouse u januaru je dostigla dva miliona korisnika aktivnih na nedeljnom nivou, iako je aplikaciji moguće pristupiti samo po pozivu, i što je dostupna samo na iPhone uređajima. 

Dominantna forma ove aplikacije je zvuk, a može se opisati i kao audio Discord, podkast i panel na kome svi uživo mogu da učestvuju. 

Kako kaže Ben Tompson, analitičar i osnivač Stratechery platforme, bilo je pitanje vremena kada će audio format da isprati iste korake kroz koje je prošao format teksta, slike i videa. Aplikacija poput Clubhouse-a je zbog toga bila neminovna, iako je nekoliko skorašnjih faktora uticalo na ubrzan rast ovog startapa.

Tri koraka do TikTok-a

Do Twittera, Instagrama, TikToka i na kraju Clubhouse-a, stigli smo u nekoliko koraka: demokratizacijom sadržaja, njegovim sakupljanjem i na kraju transformacijom u formu karakterističnu za onlajn svet. 

Demokratizacija

Pojavom interneta, demokratizovano je kreiranje i deljenje sadržaja, pa nam tako više nisu bili potrebni štamparija i tradicionalni izdavači, već samo softver za pisanje i deljenje bloga, a za zvuk nam više nije bila potrebna radio antena, već samo MP3 uređaj. Ovo je omogućilo i pojavu biznisa koji su ovaj proces deljenja činili lakšim: na primer Flickr za deljenje slika, YouTube za deljenje videa i slični. 

Sakupljanje

Kada je svako mogao da postane izdavač za sebe, došlo je do velikog porasta u količini sadržaja. Time su agregatori, odnosno sakupljači svog tog sadržaja postali glavni. Na primer, Google je pobednik u agregaciji teksta, a u sakupljanju slika, na kraju je pobedio Instagram. 

Svi agregatori određene forme sadržaja, poput YouTube-a i Instagrama pratili su sličan princip: kada dovedete publiku, kreatori će doći sami. Ovaj model pokazuje se vrlo produktivnim i za Clubhouse, gde prominentni ljudi Silicijumske doline kreiraju vredan sadržaj i time podižu kredibilitet ove društvene mreže i dovode slušaoce, odnosno korisnike aplikacije.

Transformacija

Po Tompsonu, iako je došlo do ekspanzije sadržaja, to je i dalje bila samo kopija iz oflajn sveta u onlajn svet: Instagram post je na kraju dana samo slika, blog post je samo članak, a YouTube video je samo epizoda na TV-u. 

Ključni korak se desio kada smo došli do forme karakteristične za svet mobilnog interneta. Twitter, Snapchat (odnosno Instagram Stories) i TikTok su sve transformacije postojećih formata. Ono što je još karakteristično za ove proizvode je to što algoritam odlučivanja o sadržaju koji se prikazuje kranjem korisniku je glavni deo proizvoda. Pored lakoće kreiranja, TikTok jednostavno zna šta da nam predstavi i u korisničkom delu. 

To su i glavne karakteristike Clubhouse-a: koliko je lako započeti ili slušati neki razgovor, povezati se ljudima i slušati relevantne razgovore u realnom vremenu. Razlika u odnosu na tradicionalne podkaste podseća na razliku između blogova i Twitter-a, ili YouTube-a i TikTok-a. 

AirPods i korona

Dva skorašnja trenda ubrzala su razvoj i rast ovog startapa. Apple-ove slušalice AirPods omogućile su veoma lako uključivanje i isključivanje iz razgovora ili konzumiranja bilo kog zvučnog sadržaja. 

Virus COVID-19 koji nas je zadesio prošle godine i učinio društveni život veoma ograničenim, doprineo je tome da se više ljudi okrene rešenjima poput Clubhouse-a kako bi nadomestili sve što smo izgubili potrebnim zatvaranjima i radom od kuće. 

Kao i svemu, i Clubhouse-u treba prići sa rezervom. Mnogi su izrazili zabrinutost povodom privatnosti svojih podataka na ovoj aplikaciji, a ne pomaže ni činjenica da aplikacija radi podrškom Agore, servisa i kompanije sa sedištem u Šangaju, Kini. Ipak, svi su izgledi da će Clubhouse, odnosno aplikacija ovog tipa, biti veoma popularna i relevantna u narednom periodu.