IT Industrija
🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Drugi dan konferencije Rock Paper Startups u Rijeci je prošao u znaku vrlo kvalitetnih predavanja. Sa publikom su znanje i iskustvo podelili Daniel Burka (Google Ventures), Karlos Eduardo (Seedcamp), Tak Lo (Techstars), Bogdan Jordake (HowToWeb), Maks Gurvic (Eleven)… Startap konferencije lako mogu zasititi čestim ponavljanjima tema i koncepata, i mada RPS nije bio izuzetak, zapravo
Drugi dan konferencije Rock Paper Startups u Rijeci je prošao u znaku vrlo kvalitetnih predavanja. Sa publikom su znanje i iskustvo podelili Daniel Burka (Google Ventures), Karlos Eduardo (Seedcamp), Tak Lo (Techstars), Bogdan Jordake (HowToWeb), Maks Gurvic (Eleven)…
Startap konferencije lako mogu zasititi čestim ponavljanjima tema i koncepata, i mada RPS nije bio izuzetak, zapravo se moglo čuti dosta korisnih stvari o izazovima i problemima koje donosi preduzetništvo, te rad na proizvodu u startap kompaniji.
Daniel Burka, publici dobro poznat nakon interesantnog predavanja na desetom Startit meetup-u u Beogradu gde je govorio o karijeri i višegodišnjim naporima u svetu dizajna i preduzetništva, kao i ključnim izazovima koji čekaju svakog ko želi poći tim putem.
Burka je u Rijeci stavio akcenat na važnost rada na svojim soptsvenim idejama i svojim proizvodima. Takav pristup će preduzetnika poučiti iskustvom o dizajnerskim i inženjerskim odlukama kakve čine proizvod savršenim i uspešnim.
Karlos iz Seedcamp-a je održao jedno stručno i vrlo kvalitetno predavanje o tome koliko je važno da vaš startap prvo mora ujuriti uklapanje sa tržištem – tačku u kojoj je proizvod našao ljude koji će plaćati za njega, i kada se pristupa građenju i skaliranju proizvoda i kompanije.
Da bi tako nešto se desilo, Karlos je stavio do znanja da je neophodno definisati minimalan proizvod ali u isto vreme i strateški se pozicionirati, istovremeno testirati i koncept i tržišnu komunikaciju ka izabranom tržišnom segmentu.
Segment je upravo jedan od ključnih elemenata Karlosovog ciklusa. Pored MVP-a, definišete i Minimum Viable Segment, najmanju moguću grupu mušterija nad kojom možete da izdominirate poslovno, uzimajući je kao inicijalni korak u osvajanju tržišta.
Da biste vaš startap skalirali na sledeći nivo, potrebno je u svakoj iteraciji kada dodajete nešto svom proizvodu i/ili proširujete ciljno tržište svog proizvoda, da posmarate kako tržište interaguje sa proizvodom.
Karlos je, spomenuvši poznate “pirate metrics” Dejva Meklura, naveo da su ključne stvari koje treba iznova određivati
Kako su korisnici došli do vašeg proizvoda? Kakvo je prvo iskustvo sa proizvodom? Da li se korisnici vraćaju vašem proizvodu nakon prvog iskustva? Kako zarađujete novac od njih? Da li Vaši korisnici pričaju o proizvodu drugim, potencijalnim korisnicima?
Takođe, naglašeno je da od svega ovoga nema ništa ako izostaje spremnost da se vrlo brzo nauči šta je potrebno uraditi nakon svake iteracije kako bi market fit bio brzo određen, i kako osnivač startapa ne potroši u početku previše vremena ili novca tražeći svoje mušterije po mraku, gde ih možda i nema.
Alehandro Barera, personifikacija španske startap scene, je publici ispričao koliko je važno da startap, pored toga treba da poseduje zdravu strategiju koja će skalirati proizvod i usavršiti ideju koju ste imali u “ono pravo”, bude i pravilno predstavljen. Na taj način da ljudi mogu da shvate vašu viziju na pravi način i podrže vas u tome.
Alehandro je zatim prezentovao najveće grešaka koje startapi prave prilikom pričanja, izbegavanjem kojih možete da za svoj startap spremite priču namenjenu javnosti i postizanju prethodno zacrtanih ciljeva.
Jedna od najvećih grešaka u pričanju startap priča je da govorite o činjenicama. Ma koliko tačne i vama strava, moguće je da nisu preterano zanimljive. Dakle, poenta nije izdeklamovati istorijat već zainteresovati slušaoca i dovesti ga u poziciju da bude naklonjen da vam pomogne u ostvarivanju ciljeva. Jedan od načina za postizanje toga je ‘igranjem’ na emocije sagovornika.
Startap treba imati priču sa kojom ljudi mogu da se poistovete, pozadinu koja definiše kontekst, da ne priča samo o “hladnim” tržišnim činjenicama i brojkama, i naravno, koja će ljudima odmah razumljiva. Priča o vašem startapu ne treba da bude savršena pre nego što bi bila ispričana, već slično kao što je Karlos pričao o određivanju market fit-a, i priča treba što pre dobiti povratne informacije kako bi uvideli gde možda grešite.
Pogledajte članak drugara iz Netokracije koji su odlično pokrili ovo predavanje.
Predavanje koje je održao Maks Gurvic iz bugarskog akceleratora Eleven je bilo poslednje ali po mnogo čemu korisno i poučno za sve mlade preduzetnike.
Maks je u svom izlaganju naznačio koliko je bitno da startap u početku, pored razvoja samog proizvoda, planirati strategiju kako distribuirati isti i doći na pravi način do korisnika u najranijoj fazi, čak iako nije potpun već samo prototip.
Ne postoji jedan recept kako imati pravilnu distribuciju proizvoda već je svaki startap priča za sebe. Zajedničko za sve je da je ta distribucija gotovo uvek originalna i nekonvencionalna, navodeći kao jedan od svojih omiljenih primera startap Vetcloud iz Niša.
Fotografije su nam ljubazno ustupili Netokracija i Marinshe.
Objavio/la članak.
četvrtak, 25. Jul, 2013.