IT Industrija
🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Poreska uprava napismeno odgovara isto kao i usmeno.
Samo tokom prethodnog meseca, Startit Dnevnik je napisao niz tekstova o kontroverzi između Poreske uprave i frilensera, koji su već duže vreme u sukobu zbog različitih tumačenja zakonskih prava i obaveza. Može se reći da je srž problema u tome što su mnogi frilenseri izbegli da plate porez, uz argument da su dobijali nikakve, nepotpune ili netačne podatke od državnih organa, pre svega od Poreske uprave, koja im sada preti teškim sankcijama.
Uprkos tome što su pregovori malo u toku, malo prekinuti, a sama kontroverza ne deluje razrešeno, Uprava je počela da šalje rešenja. Pojedini frilenseri, poput nesrećnog Vladimira Ilića, primera radnika na internetu, koji je dobijao veoma problematične upute od Poreske uprave, počeli su da dobijaju zahteve za plaćanje poreza.
Deo javnosti je kivan na frilensere, smatrajući da nisu obavili svoju dužnost raspitivanja oko sopstvenih obaveza. Ipak, verujemo da bi značajan deo odgovornosti trebalo da padne na institucije čiji je posao da građanima i biznisima daju adekvatne informacije. O tome koliko naše institucije nisu nužno dorasle zadatku, govori i ova ilustracija poznatog pravnog stručnjaka aktivnog u IT zajednici, Žarka Ptičeka.
Nakon što je želeo da dobije jednu informaciju i stoga poslao pitanje na adrese 18 poreskih filijala kako bi je dobio što pre, desilo se to da je počeo da dobija različite odgovore. Rezultate pogledajte i sami:
Sledi niz sa dokazima kako Poreska uprava @ePOREZI daje potpuno protivrečne informacije i bukvalno sluđuje preduzetnike.
Isti tekst pitanja je poslat na 18 adresa filijala, stiglo je 8 odgovora. Sledi niz:— Žarko Ptiček (@Ptiki) March 3, 2021
Postavljeno je isto pitanje svima: “Poštovani,
Molim Vas za informaciju: da li je potrebna overa KPO knjige za preduzetnika koji ovu knjigu vodi u papirnom obliku?
Hvala,” pic.twitter.com/58DSECRR1Q— Žarko Ptiček (@Ptiki) March 3, 2021
Primljeni odgovori su raznoliki.
U ovom odgovoru se samo konstatuje prijem pitanja, ali do ovog momenta nije stigao odgovor. pic.twitter.com/FzRx17jIoK— Žarko Ptiček (@Ptiki) March 3, 2021
Ovaj odgovor usmerava na računovođu, iako računovođa nije nadležan za davanje odgovora na pitanje o overi KPO knjige, jer istu ne overava računovođa. pic.twitter.com/ceanqTQ5Le
— Žarko Ptiček (@Ptiki) March 3, 2021
Ovaj odgovor upućuje na kontakt centar, i to da se zove telefonom. pic.twitter.com/bndNHNzyUF
— Žarko Ptiček (@Ptiki) March 3, 2021
Ovaj odgovor direktno poziva da se dođe radi overe KPO knjige pic.twitter.com/NC7kl7euAo
— Žarko Ptiček (@Ptiki) March 3, 2021
A ovaj odgovor je izričit, da se KPO knjiga ne overava. pic.twitter.com/PdTROocQJJ
— Žarko Ptiček (@Ptiki) March 3, 2021
Ovaj odgovor je potpuno nerazumljiv, jer govori o tome da se elektronski vođena KPO knjiga ne overava, što nije ni bilo pitanje, jer se pitanje jasno odnosi na papirni oblik, i upućuje na overu pečatom preduzetnika (iako preduzetnik nije dužan da ima pečat). pic.twitter.com/HZIxZtZ937
— Žarko Ptiček (@Ptiki) March 3, 2021
Ovaj konkretan odgovor je stigao sa mail adrese na koju pitanje nije ni bilo postavljeno, ali je veoma konkretan i jasan. Šteta što navedeni propis nije poznat i drugim službenicima. pic.twitter.com/cOsNkRePu7
— Žarko Ptiček (@Ptiki) March 3, 2021
I na kraju, odgovor kontakt centra, da se KPO ipak overava, koji se od odgovora ogradio: “Информације добијене од Контакт центра нису обавезујуће” pic.twitter.com/OF1ecNGmLd
— Žarko Ptiček (@Ptiki) March 3, 2021
Dakle, da zaključim niz:@ePOREZI nisu u mogućnosti da na isto pitanje daju jednoznačan odgovor, već su neki odgovori u potpunoj suprotnosti sa propisima i sa drugim odgovorima.
Ovo ne bi bio problem kada bismo živeli u 18 poreskih jurisdikcija, pa da svako ima svoje propise.— Žarko Ptiček (@Ptiki) March 3, 2021
Međutim, čitava Poreska uprava i svi službenici primenjuju ISTI PROPIS.
Kako je moguće da odgovori na jedno prosto i često postavljano pitanje budu ovoliko različiti, meni nije jasno.
Ovo nije ambijent u kojem je moguće iole predvidivo poslovati, jer se ne zna šta je pravilo.— Žarko Ptiček (@Ptiki) March 3, 2021
Pošto usmeni odgovori, zbog nedostatka pisanog zahteva, nisu pravna odbrana koju frilenseri mogu da iskoriste, možemo se nadati da će ova ilustracija bar malo pojasniti frustraciju svakog privrednog subjekta, koji pokuša da se obrati institucijama s konkretnim pitanjem, očekujući konkretan odgovor.
Možda će to biti dovoljan pokazatelj da je potrebno temeljnije promeniti način na koji sistem funkcioniše, i možda je to put za lakše i brže razrešenje problema.
Objavio/la članak.
sreda, 3. Mart, 2021.