Boris Krstović, suosnivač jednog od uspešnijih domaćih startapa, a sada već i ozbiljne tech kompanije, Devane, na kompanijskom blogu obelodanio njihov način kalkulacije zarada, ali još važnije obrazložio sistem poptune transparentnosti u kompaniji – bilo da su u pitanju troškovi, prihodi, pa samim tim i plate.

Ne može se reći da je ovakav način posla standard u svetu, ali postoje kompanije koje već neko vreme rade na sličan način. Pionir u tome je svakako Buffer, a sada smo upoznali i domaću kompaniju koja je odlučila da posluje ovako i prenela nam iskustva implementacije transparentnosti u našoj kulturi.

Kako Boris objašnjava, u Devani svi zaposleni imaju pristup finansijskom pregledu kompanije i mogu da gledaju i pojedinačne stavke kako prihoda, tako i rashoda. Samim tim se zna i ko ima koliku platu, koja se zasniva na unapred poznatom sistemu zarada.

formula

Transparentnost plata, odnosno platnih nivoa Devana je uvela pre oko 9 meseci, i od tada konstantno iteriraju na tome. Kako Boris objašnjava za Startit, najveći izazov bio je pronaći pravedan sistem:

Najveći izazov je bio (i ostao) koncipirati ceo okvir nivoa i modifiera na način da adekvatno pokriva sve pozicije i veštine. CIlj je da svi ljudi transparentno znaju dve stvari: šta se od njih očekuje, tj. na koji način mogu sebe da grade da bi došli do sledeće lestvice u karijeri, i zašto neko drugi ima veću (ili manju) platu.

Sistem za građenje poverenja

Za Devanu ključni razlozi za uvođenje ovakvog sistema su građenje poverenja između kompanije i zaposlenih, ali i umanjenje distrakcije koje izazivaju unapređenja i povišice za koje razlozi nisu poznati i objektivni.

boris-krstovic-web-fest-meJedan od najvećih problema u većini organizacija je nepostojanje otvorenog okvira koji ne favorizuje ničije pregovaračke sposobnosti, ili momentum, što kao posledicu ima nepoverenje ljudi u kompaniju. Ljudi ne znaju zbog čega tačno nisu uspeli da napreduju da bi dobili veću platu, ili bolju poziciju.

To je po pravilu zamagljeno raznim menadžerskim floskulama, kako ljudi ne bi mogli jasno da evaluiraju zašto je unapređena osoba XYZ, a ne baš oni.

Ovakav sistem nije lako odjednom uvesti u kompaniju, ali u Devani već dve godine razvijaju transparentnost, pa je ovo bio prosto nastavak. Zaposleni imaju pristup svim informacijama oko poslovanja firme – zarade, troškovi, profit i slično i dostupne su svima i kada su u to uveli i plate prilično se lako uklopilo u organizacionu kulturu koju su izgradili. Jedine probleme imali su u prvom koraku kada su određivali platne razrede:

Bilo je problema kada smo uveli prvu verziju nivoa kod možda par kolega, jer su smatrali da pripadaju višem nivou nego što smo mi procenili. To nam je samo pomoglo da preciznije definišemo nivoe, odnosno veštinu i stepen odgovornosti potrebnu za svaki kako ne bi dolazilo do problema sa interpretacijom.

Većina ljudi generalno sebe vidi ili manje vrednim ili više vrednim nego što jesu i zato svi nivoi moraju biti vrlo konkretno definisani i lako odbranjivi (tj. nepodložni interpretaciji).

IT kompanije su u Srbiji svakako jedne od onih koje uvode najviše inovacija u oblasti upravljanja ljudskim resursima, pre svega zato što su programeri deficitarni i to je način da zadrže svoje zaposlene, tako je i ovaj Devanin način funkcionisanja isto okrenut tome da povećaju zadovoljstvo svojih zaposlenih.

HP dept_0001_02 HR

Ne razmišljamo posebno o retentionu, niti praktikujemo neke metode i hakove kojima se trudimo da zadržimo zaposlene. Izuzimajući ljude čija je životna filozofija “za dolar više”, većina nas voli da radi tamo gde nam je prijatno, gde je naš rad smislen (tj. gde jasno vidimo određenu upotrebnu vrednost onoga što pravimo u praksi) i gde imamo zajednički pogled na neki krajnji cilj, misiju. Isto kao i u svakoj drugoj zajednici.

Ako postoji to poklapanje – niko neće poželeti da promeni sredinu, bez obzira na konkretne materijalne uslove.

Iako je ovakav način razmišljanja čest kada su u pitanju softverske kompanije, juče smo uvideli jedan loš primer. Kompanija Drey koja je bila poznata kao veoma dobar poslodavac, otpustila je sve svoje zaposlene bez ikakvog objašnjenja ili najave i nije im dozvolila ni da uđu u kancelariju i preuzmu svoje stvari.

Ako išta, ovakav tip transparentnosti sigurno utiče na osećaj sigurnosti zaposlenih, koji može biti poljuljan nakon ove situacije, pa će se možda i neke druge kompanije uskoro odlučiti na ovaj korak kako bi se izdvojili i uverili zaposlene u stvarnu brigu za njih.