Boris Krstović: Startap se ne pravi vikendom

Intervju iz 2012. sa Borisom Krstovićem, osnivačem startapa Newscurve, sa nekim važnim lekcijama koje vrede i dan danas.

Vukašin Stojkov
15/05/2012
boris krstović intervju

Beogradski startap Newscurve, čija veb aplikacija omogućava naprednu analitiku na osnovu koje onlajn mediji unapređuju svoje sadržaje i posećenost, prodat je italijanskoj firmi Neodata Group.

O ovom startapu, prodaji i perspektivama za razvoj domaćeg startap ekosistema smo pričali sa suosnivačem Borisom Krstovićem.

Kako je nastao Newscurve?

Newscurve je rezultat nekoliko ideja koje smo imali tokom više meseci, na temu personalizovane preporuke sadržaja (content recommendation) i real-time analitike. Sa Vivvo CMS-om smo pre 6 godina zagazili u vode onlajn izdavaštva, i hteli smo da ostanemo u tom prostoru sa komplementarnim proizvodom.

Početni biznis koncept je bio da ponudimo servis blogerima po ceni od $9 mesečno. Kako to obično bude — otišlo se na totalno drugu stranu.

Kako radi Newscurve?

Newscurve vam govori koje članke da stavite na udarnu poziciju a koje da sklonite — to je sistem za podršku u odlučivanju koji daje podatke o interakciji posetilaca sa vašim sadržajem na sajtu.

Pomažemo urednicima i izdavačima da maksimizuju vrednost svog sadržaja tako što pružamo pravovremene (real-time) informacije o ponašanju sadržaja, kao i o svemu neobičnom što se desi i što treba da im upali “crvenu lampicu” (tj. izlazi iz standardne devijacije očekivanog ponašanja).

Koncepcijski, nešto slično rade i Newsbeat (Chartbeat), VisualRevenue i Parsely.

Koliko je trajala izgradnja platforme i šta su bili najveći izazovi?

Osnova tehnologije je razvijana oko 9 meseci, ali je mnogo više vremena uloženo u razumevanje problema. Bilo je ključno da utvrdimo šta zapravo ima smisla meriti — na osnovu kojih metrika i informacija korisnici mogu da sprovedu izmene i zatim izmere (kvantifikuju) njihov učinak.

A kako se pravila igre stalno menjaju i ovaj proces je kontinuiran.

Kakva je bila reakcija trzišta i korisnika?

U regionu su reakcije bile sjajne — u ovom trenutku naše rešenje koriste RTS, Kurir, Adria Media iz Slovenije i drugi mediji.

Zbog prirode proizvoda bio je izazov probiti se “organski” izvan regiona. Zee Kane iz TheNextWeb-a je bio oduševljen proizvodom i spada u naše najvece evanđeliste.

Sa Newscurve-om ste nastupali na Seedcampu u Ljubljani i na Startap Weeku u Beču. Koliko su bile korisne ovakve ekskurzije?

Takve događaje treba obavezno posetiti.

Ako nista drugo, izgradićete jak “alumni network“, što je vrednost po sebi. Ne treba očekivati previše u smislu investicija, partnerstava ili klijenata. Suštinski to je sve jedna velika pijaca, šargarepa kojom se maše da bi se promovisala i negovala startap kultura.

Sve je to pozitivno, svakako, ali nikako ne treba alocirati energiju i resurse na takve dogadjaje na uštrb ključnih aktivnosti vašeg startapa — razvoja proizvoda i customer developmenta.

Kako vidiš perspektive za domaće startape i razvoj lokalnog ekosistema?

Mi imamo uspešne startape — čak ih imamo i priličan broj, imajući u vidu sve karakteristike našeg podneblja. Nažalost nemamo ekosistem, jer ga niko ne gradi. Svako trči za sebe. Izgradnju ekosistema mladih tehnoloških kompanija mogu da pomognu država i bliske strukture (kao u Estoniji ili Rumuniji, npr.) ili možemo to da učinimo sami — kao što su Slovenci uradili.

Konkretno, to znači da prvi talas uspešnih firmi mentorskim odnosom i kontaktima pomaže sledeći, i tako dalje. Mladim preduzetnicima (inženjerima) je osim novca najviše potrebna pomoć u domenu business developmenta, product strategije i customer developmenta.

Ja sam najbitnije konekcije i savete dobio od ljudi iz Slovenije, od njihovog ekosistema – Boštjana iz Zemante, Roberta iz DoubleRecall-a, Tomaža iz Vox.io-a… Tako oni rade, prvi talas koji se probio pomaže sledecem talasu. Od “domaćih” su mi neizmerno pomogli Igor Bogićević iz Seven Bridges Genomicsa i Vlada Prelovac.

Ono sto primećujem kao osnovni problem startap ekosistema kod nas je dosta traljava egzekucija. Inženjeri i preduzetnici koji imaju znanje i predispozicije da naprave nešto, nažalost nemaju odgovarajući način razmišljanja i želju za avanturom. Nisu spremni da guraju svoju ideju do kraja, ili da se bar priključe drugom startapu u ranoj fazi za šaku kikirikija i udeo, kad mogu da imaju siguran posao u “stranim” IT firmama i donose kući, za domaće uslove, jako veliku platu.

Ne znam, tako se razmišlja kad imaš porodicu, decu… Startap se ne pravi tako što radiš do 5, a onda čačkaš nešto kući vikendom, već obrnuto – vikendom zarađuješ za život da bi preko nedelje razvijao proizvod.

Realno gledajući, dobiti investiciju u fazi koncepta/prototipa je gotovo nemoguće, tako da bootstraping realno nema alternativu.

Na neki način mi smo još uvek u situaciji “kokoška ili jaje”. Nije jasno da li nema kvalitetnih startapa zato sto nema novca za investicije, ili niko ne ulaže novac zato sto nema kvalitetnih startapa.

Pre sam sklon da verujem da je razlog ovo drugo, novac se nekako uvek nađe kad postoji trakcija, kvalitetna tehnologija i sposoban tim koji je u stanju da realizuje nešto – to se već vidi na mnogim primerima iz regiona.

Sve i da nismo prodali Newscurve ja to ni u kom slučaju ne bih smatrao neuspehom jer smo naučili dosta u tehnološkom smislu, stekli puno kontakata i izgradili kompletan proizvod, što nije mala stvar.

Kad smo kod toga, kako je došlo do prodaje kompanije?

Marko Manjokavalo, VC i angel investitor koji nas je pratio neko vreme, sugerisao je da razgovaramo sa kompanijom u koju su oni (Principia) upravo investirali. To smo i uradili. Dodao bih samo da je Marko saznao za nas preko AngelList-a, mislim da je to važno spomenuti.

Kako će Newscurve nastaviti život?

Newscurve ce biti sastavni deo uredničkog softverskog paketa Neodate i oslanjati se na veliki deo njihove tehnologije. Spajanjem sa Neodata Group-om, Newscurve ce dobiti pristup b2b klijentima kojima inače ne bismo uspeli prići, i to je osnovni smer u kojem će se dalje razvijati. Kao tim ćemo zadržati veliki nivo autonomije i voditi razvoj proizvoda.

Koji je tvoj dalji plan, da li planiraš pokretanje novog startapa u budućnosti?

Ugovor me vezuje za Neodata Intelligence, i tu postoje veliki planovi koje jedva čekam da realizujemo. Ipak, ne verujem da će mi ovo biti poslednji startap u životu.

Vukašin Stojkov

Objavio/la članak.

utorak, 15. Maj, 2012.

IT Industrija

🔥 Najčitanije

wowoowowo

petak, 1. Jun, 2012.

Boris Krstović: Startap se ne pravi vikendom | start·it Very nice post. I just stumbled upon your blog and wished to say that I've really enjoyed browsing your blog posts. After all I'll be subscribing to your rss feed and I hope you write again soon!

Ivan

ponedeljak, 21. Maj, 2012.

Cestitamo!

zubarica

utorak, 15. Maj, 2012.

Čestitam, ime moje, sve najbolje od srca :)