Prošlog petka Beograd je po prvi put ugostio, po mnogim mišljenjima, najveći i najuspešniji evropski akcelator, Seedcamp. Teško je izbeći utisak da smo prisustvovali dešavanju od velikog značaja za srpsku startap zajednicu. Mini Seedcamp koji se odigrao na Kraljevskom dvoru, kao i subotnji Startup Standup nagoveštavaju uzbudljive dane za domaću startap scenu – i sigurni smo da je ovo samo najava velikih stvari koje su pred nama.

Događaju je prisustvovalo oko sto preduzetnika i investitora iz Srbije, regiona i cele Evrope. Prvi Seedcamp u Srbiji je ujedno i prvi Seedcampov događaj u novom, “Mini Seedcamp” formatu uopšte (više o tome u nastavku), kao i prvi događaj ove vrste koji se odigrao na jednom kraljevskom dvoru i uz aktivnu podršku i učešće jedne kraljevske porodice. Prilično fino ako nas pitate.

Ono kada kraljevska odgleda sve pitcheve

Prvi Seedcamp u Beogradu je realizovala organizacija SEE ICT uz podršku Fondacije za obrazovanje Prestolonaslednika Aleksandra, koji je i otvorio skup, nakon čega se prisutnima kratko obratio ambasador Velike Britanije, Majkl Devenport.

Princ prestolonaslednik Aleksandar je jasno izrazio svoju podršku i veru u značajan potencijal domaće preduzetničke zajednice, kao i nadu da će sve više investitora iz inostranstva prepoznati isti. Verujem da je svima nama, kao članovima te startap zajednice, drago što se kraljevska porodica aktivno uključila u promociju i razvoj startap ekosistema, i da će nam podrška ove vrste itekako koristiti. Za početak, svi strani gosti su bili prilično impresionirani kako lokacijom tako i prisustvom kraljevske porodice tokom celog programa.

Kako da NE dobijete investiciju

Nakon obraćanja Princa Aleksandra slušali smo Karlosa Espinala, partnera i jednog od ključnih ljudi u Seedcamp organizaciji. Posle kratkog predstavljanja samog Seedcampa održao je masterclass predavanje. Prvi deo istog se, logično, koncentrisao na investiranje, odnosno na razmatranje osobina koje čine jedan startap dobrim kandidatom za investiciju.

Karlos je svojim predavanjem pokrio sve ključne elemente koje čine jedan startap primamljivim za investitore, i posebno je naglasio značaj “think big” mentaliteta – odnosno preporučio preduzetnicima da ne limitiraju svoj potencijal  ograničavajući se na malo (i/ili) lokalno tržište.

Karlosov stav bi trebalo uzeti za ozbiljno, ako ni zbog čega drugog onda zbog toga što dolazi od ključnog čoveka najznačajnijeg seed fonda u Evropi (stotinu startapa u portfoliu, više od 80% obezbedilo dodatne investicije, uz sedmocifrene izlaze). Think big logiku bi za početak mogli da primenite na preskakanje lokalnog tržišta i fokus na globalno od starta.

Startapi i pičevi

Nakon Karlosa, binu su preuzeli startapi.

Devet startapa iz regiona (sedam iz Srbije, i po jedan iz Hrvatske i Rumunije) je predstavljalo svoje projekte pred timom eksperata koji su činili Bal Balađi, Boris Krstović, Ivo Špigl i Rumen Ilijev. Startape koji su izabrani da pičuju smo već predstavili na Startitu, ali definitivno zaslužuju da ih još jednom pomenemo. Pičevi koje su prikazali CinematicDataMaidEarnCouponGameleonInforaPubsonicTruckTrackVetcloud i Warrantly su naišli na odličan prijem, i dobili kvalitetan i veoma koristan feedback ekspertskog tima.

Seedcamp će tokom narednih nedelja najaviti spisak timova koji će biti pozvani da pičuju na najvećem događaju sezone, Seedcamp nedelji u Berlinu gde bi ušli u direktno takmičenje za prijem u njihov program.

Opšti utisak je da su članovi ekspertskog tima zadovoljni kvalitetom pičeva i potencijalom koji su iskazali, kao i da je startap zajednica u Srbiji značajno napredovala.

Panel, i da li je trava zelenija sa druge strane

Poslednji deo zvaničnog Seedcamp Beograd programa se sastojao od panela i Q&A sesije, koja se fokusirala na ulogu i značaj lokalnih i regionalnih mentora i investitora, i efekat koju oni mogu imati na rast startapa. Imali smo priliku da čujemo nekoliko veoma interesantnih stanovišta, čijem značaju doprinosi činjenica da dolaze od ljudi sa značajnim iskustvom i impresivnom listom uspeha u svojim karijerama. Panel su moderirali Karlos i naš Vukašin Stojkov (u ime SEE ICT-a), a učestvovali su i Bal, Boris i Ivo, kao i čitaocima Startita dobro poznati Tomaž Štolfa (Seedcamp alumni i osnivač vox.io) i Ivan Aksentijević, CTO Groundlink-a i jedan od iskusnijih srpskih tehnoloških preduzetnika.

Panelisti su najviše vremena posvetili pitanju da li je i kada potrebno preseliti startap iz regiona u neko od razvijenijih tržišta, a dotakli su se i, uvek aktuelnog, pitanja preduzetničkog obrazovanja. Odgovor na prvo pitanje definitivno nije jednostavan, i zavisi od velikog broja faktora i okolnosti. Boris je možda najbolje sumirao problem u rečenici (parafraziramo) “Ako želite da napravite Instagram, to ćete teško uraditi iz Beograda”, i možemo zaključiti da su se panelisti složili da je za startape koji imaju specifične proizvode i tržišta najbolji out do uspeha upravo preseljenje u krajeve u kojima su njihovi klijenti i ključni partneri. Jasno je da vreme provedeno u već razvijenom ekosistemu može značajno ubrzati razvoj – kako samog startapa tako i ljudi u njemu.

Sa druge strane, Tomaž nam je skrenuo pažnju i na činjenicu da svi startap ekosistemi imaju određeni životni ciklus, i da je često potreban samo jedan veliki uspeh da pokrene zajednicu i značajno je unapredi za relativno kratko vreme (dovoljno je setiti se uticaja koji je Soundcloud-ov uspeh imao na Berlinsku startap scenu, koja ozbiljno preti da ugrozi London na mestu najvećeg startap haba u Evropi). Srpska startap zajednica je na samom početku svog životnog ciklusa, i sigurno je da će se razvijati zajedno sa ljudima koji je čine.

Takođe, ne treba izgubiti iz vida ni činjenicu da je iz Srbije i regiona već izašlo nekoliko globalno uspešnih startapa (Nordeus, Zemantavox.io su idealni, i nipošto jedini primeri koji to potvrđuju). Delimo stav da je više nego moguće ponoviti, ako ne i nadmašiti uspehe ovih kompanija – kao i da svaki uspeh može imati direktan, pozitivan efekat na ostatak zajednice i njen kapacitet da izrodi i podrži nove generacije preduzetnika i startapa.

Novi format i akceleriranje startap zajednice

Prvi Mini Seedcamp u Srbiji je istovremeno bio novo iskustvo za sam Seedcamp, pre svega zbog činjenice da je Beograd prvi grad u kome se događaj održao u novom, poludnevnom formatu. Novi format timovima koji pičuju ne nudi vrednost na kakvu smo navikli od Seedcamp događaja, odnosno njihovih mentorskih sesija (koje je jedan preduzetnik nazvao “konsaltingom vrednim 100.000$”).

Istovremeno, sam događaj je daleko manje zahtevan za učesnike, i ostavlja daleko više vremena za netvorking – koji i jeste jedna od poenti dešavanja ove vrste. Takođe, smanjivanje broja timova (deset umesto dvadeset) je dobar potez jer je sada lakše posvetiti dovoljno pažnje svakom od startapa. Čuti dvadeset pičeva u sukcesiji, tokom relativno kratkog vremenskog perioda je možda ipak previše, i svakako pozdravljamo ovu promenu.

Imajući u vidu Seedcampove razloge za implementiranje promene, odluka je verovatno korak u pravom smeru, pri čemu je kvalitet feedbacka koji je Karlos pružio timovima, kao i način na koji je to radio, pružio opipiljivu vrednost startapima.

Događaj je sigurno dao dodatnu energiju lokalnoj zajednici i imaće veoma pozitivan efekat na njen dalji razvoj. Činjenica da je kraljevska porodica prepoznala značaj događaja i pružila mu podršku, kako u organizacionom smislu tako i kroz prisustvo kraljevskog para je bez sumnje doprinela tome.

Dok ne dobijemo informacije o startapima pozvanim na centralni Seedcamp događaj u Berlinu, pratite Startit gde ćemo narednih dana predstavljati startape sa ovog događaja i, naravno, obavestiti vas o tome koji su prošli dalje.