Daniel Ek, osnivač i izvršni direktor Spotify-ja objavio je svoje ambicije da kupi fudbalski klub Arsenal. Još uvek je rano reći da li će do toga zapravo doći, ali bio njegov plan uspešan ili ne, šalje snažan signal o tome koliko je evropski tehnološki ekosistem napredovao i u kom pravcu ide.

U Sjedinjenim Američkim Državama već postoje ličnosti iz sveta tehnologije koje poseduju sportske timove, pretežno u NBA. Osnivač Broadcast.com i investitor u popularnoj televizijskoj emisiji Shark Tank, Mark Kjuban, vlasnik je tima Dallas Mavericks, a investitor rizičnog kapitala (VC) Čamat Palipatija poseduje udeo u Golden State Warriors.

Međutim, do sada u Evropi nismo imali vlasnike velikih sportskih timova iz tehnološkog sveta.

Na ovoj strani Atlantika ima mnogo uspešnih tehnoloških preduzetnika, ali vrlo je malo njih dostiglo nivo koji bi im omogućio da poseduju fudbalski klub.

Jedan od razloga zašto je Ek ozbiljno shvaćen sa takvom najavom jeste platforma koju je osnovao. Spotify je postao poznato ime u praktično svakoj evropskoj zemlji. Većina Evropljana, čak i ako nisu čuli za ličnost Daniela Eka, znaju za Spotify brend, i taj uspeh je u dobroj korelaciji sa njegovom željom da postane vlasnik jednog od najvećih evropskih klubova kao što je Arsenal.

Drugi razlog naravno može biti i Ekovo bogatstvo. Forbes procenjuje da Ek vredi 4,9 milijardi dolara, dok se vrednost kluba, takođe prema njiima, procenjuje na 2,8 milijarde dolara.

Šta ovo znači za evropsku tehnološku scenu?

Prema rečima suosnivača VC firme The Family Nikolasa Kolena, ukoliko Ek kupi Arsenal postoje dva moguća ishoda za evropsku tehnološku scenu.

Prvi je da će startap ekosistem ostvariti veći uticaj u smislu evropskih startapa koji pružaju uzore mlađoj generaciji. Čak i ako svi znaju Spotify, malo mladih, ambicioznih Evropljana bi obratilo pažnju na tehnološkog izvršnog direktora kao što je Ek. S druge strane, možda bi ih prilično zanimao momak koji je vlasnik Arsenala. Možda bi počeli da obraćaju pažnju na njegovo poreklo, šta je ostvario, i možda bi se zapitali da li bi i oni mogli da postanu vlasnici fudbalskog kluba ukoliko se uključe u svet tehnologije.

Drugi ishod bio bi da svet fudbala konačno počne da prihvata tehnologiju. Već nekoliko generacija tehnoloških preduzetnika smatralo je da, pošto je fudbal popularan sport, možda postoje mogućnosti za izgradnju novih aplikacija u ovoj sferi. Ipak, do danas nije bilo mnogo uspešnih aplikacija, osim u gejmingu, jer je fudbal uglavnom usmeren na prihode koje dobijaju od prodaje prava televizijskim mrežama. U ovom kontekstu, vlasnici klubova ne razmišljaju o navijačima koji koriste nove aplikacije i startapima koji ih proizvode, pisao je Kolen za Sifted.

Ali šta ako ličnost iz sveta tehnologije, poput Eka, zakorači u svet evropskog fudbala? Možda će to pokrenuti novi talas tehnoloških inovacija u ovom sportu, dovesti do više tehnološki obrazovanih menadžera i novih proizvoda dizajniranih da neguju odnos kluba sa svojim navijačima.

Ovaj potez Eka mogao bi takođe dovesti do veće sinergije između njegove platforme i fudbala. Spotify se nedavno proširio na podkasting i mogao bi postati dom ekskluzivnog sadržaja vezanog za fudbal.

Sve u svemu, ne čudi da se fudbal pojavljuje kao novo polje interesovanja za evropsku tehnološku scenu.