Ne pokrećite startap samo da biste pokrenuli startap

Zoja Kukić - 4. Jun, 2014.

Vitalij Golomb, poslovni anđeo koji je tokom Startit Festa bio u Beogradu i jedan od govornika na FundraiseIT konferencije održao je juče na startap festivalu Startup Village u Moskvi zanimljivo predavanje za preduzetnike – naglašavajući loše rezultate koje većina startapa pravi, ali i načine na koje mnoge izazove mogu da ublaže.

Kako je u Beogradu njegova prezentacija oduševila mnoge koji su je slušali, a vrlo je slična ovoj jučerašnjoj, odlučili smo da sa vama podelimo neke osnovne poruke i predložimo vam da je pogledate.

Vitalij je na startu je naglasio razliku između rada u startapu i nekoj već etabliranoj velikoj kompaniji i koliko je važno da tih razlika budemo u startu svesni. Startap nije mala verzija velike kompanije, jer se zapravo tek pronalazi i pokušava da odredi ono što uspešne kompanije uglavnom dobro znaju i imaju validirano – šta je proizvod, ko su korisnici i kako zaraditi novac.

Shodno tome, rad u startapu i velikoj kompaniji je potpuno drugačiji.

normal vs startup

Za rad na startapu važno je znati negativne statistike i činjenicu da većina startapa fejluje. Čak i više od polovine onih koji prime investicije i dalje ne uspevaju. Treba biti svestan i svih drugih stvari koje ne čine startap život lepim i zabavnim – nepostojanje radnog vremena, odnosi sa korisnicima, i činjenica da je put uspeha pun uspona i padova, a ljudska priroda više vrednosti pridaje negativnim vrednostima, pa su zbog toga osnivači uglavnom nezadovoljni i nesrećni.

Ali, za sve one koji znajući sve ovo i dalje žele da promene svet oko sebe i upuste se na startap pustolovinu, Vitalij je pomogao da pronađu način kako da povećaju svoje šanse.

Prvo i osnovno – pronađite problem bez čijeg rešenja ne možete da živite. Bavite se problemom i kroz brze iteracije menjajte svoje tehnološko rešenje dok ne posgodite metu.

Ukoliko nemate konkurenciju u smislu nekoga ko isto rešava taj problem, onda on verovatno ne postoji, a samim tim ni vaše tržište.

problem

A onima koji rešavaju realni problem Vitalij poručuje da se ne bave kodiranjem, već da razgovaraju sa svojim korisnicima. Važno je i biti objektivan sa svojim rešenjem i pozicijom u odnosu na konkurenciju.

преузимање (1)Ukoliko je konkurencija teška za upotrebu, skupa, loša, kako je vaše rešenje bolje od toga?

Govorio je i o važnosti biznis modela – simetričnost plaćanja, mogućnost skaliranja, ali i važnosti praćenja metrika i izgradnje pravog tima. Ukazao je i na manjak aktivnosti pojedinih vrsta investitora u Evropi naspram SADa, kao i problemu velikih investicija.

funding opp

Poredio je SAD i Evropu i prema nekim drugim aspektima, kao što je vrednost exita, valuacije pri investicijama, a zanimljivo poređenje o super uspešnim startapima sa ova dva kontinenta mogli ste pre par meseci da čitate i na Startitu.

U krajnjem slučaju, možete i sami pogledati prezentaciju ili se podsetiti ukoliko ste je slušali u Beogradu.

Don’t be a F’in Wantreprenuer – Startup Village #SUV2014 from Vitaly Golomb

 

Pridruži se → prvo predstavljanje rada Tesla Nationa