IT Industrija
🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Okupili ste odličan tim i osnovali kompaniju, imate sjajnu ideju koju ste validirali i utvrdili da je ipak ona prava sa kojom ćete uspeti preko noći ili promeniti svet krenuti dalje u razvoj i rast. Već znate kako ljudi reaguju na rešenje koje ste ponudili, znate njihove navike i potrebe, poznajte svoje korisnike. Ako osećate
Okupili ste odličan tim i osnovali kompaniju, imate sjajnu ideju koju ste validirali i utvrdili da je ipak ona prava sa kojom ćete uspeti preko noći ili promeniti svet krenuti dalje u razvoj i rast. Već znate kako ljudi reaguju na rešenje koje ste ponudili, znate njihove navike i potrebe, poznajte svoje korisnike. Ako osećate da ne poznajete svoje korisnike dovoljno, vratite se korak unazad i CustDev, CustDev, CustDev!
Možda ste već osigurali prvu investiciju ili tek pecate prilike, vreme je da upoznate svoj proizvod. Počnite od MVP-a odnosno minimalno održivog proizvoda. Napravite mini verziju softvera ili manju seriju hardvera koji želite da ponudite korisnicima i počnite sa testiranjem. Pre nego što počnemo o prednostima MVP-a, hajde da prvo utvrdimo šta je MVP i zašto ga pravimo.
MVP nije proizvod, MVP je rana verzija proizvoda koji želite da realizujete, skockana brzo i sa minimalnim resursima, a važna po tome što ima ključne osobine i lako se koristi kako biste što brže testirali upotrebljivost i privlačnost vašeg proizvoda. Ivan Rašić iz LegalTreka to još bolje objašnjava:
Cilj je da se sa što manje sredstava i truda stvori rani proizvod koji nudi odgovor na rešenje nekog problema kako bi se što pre dobio rani fidbek, a u nekim situacijama možda i zaradio novac – ako su rani usvajači voljni da plate za vaš proizvod.
Ponudite proizvod ranim usvajačima i posmatrajte kako ga koriste. Da li ga koriste svaki dan? Da li su pričali prijateljima o njemu? Da li su zadovoljni njegovom početnom funkcionalnošću i da li u njemu vide dugotrajnu korist?
Bili su oduševljeni kad ste im predstavili ideju, ali za MVP jednostavno nisu zainteresovani? To je znak da treba da se vratite i promenite nešto.
Ne dozvolite sebi da se zanesete i nabudžite MVP svim funkcionalnostima kako biste ih što brže isprobali jer, razmislite, ako rani usvajači ne budu oduševljeni vašim proizvodom, kako ćete znati u čemu je tačno problem? Što manje MVP bude imao funkcija, manje ćete vremena posvetiti odlučivanju koja od njih koči ili ubrzava razvoj.
Domaći startap TruckTrack, u želji da isproba više funkcionalnosti, isprobao je drugačiji pristup sa kojim je uspeo da validira nekoliko hipoteza, kako nam jedan od osnivača Vukašin Stojkov kaže:
Kao velika većina mladih firmi imali smo svoje periode traženja idealnog tržišta i idealnog načina da napravimo svoj prvi korak na njemu. Napravili smo tuce različitih MVP-jeva i iz njih izvukli pouke na osnovu kojih smo došli do odgovora koji su nam trebali.
Zanimljivo je da neki startapi i posle sagrađenog proizvoda i dalje eksperimentišu sa MVP-jevima, najsvežiji primer je Snapchat koji je izbacio nekoliko novih funkcionalnosti sa novom verzijom, ali ih ostavio u Settings kako bi samo rani usvajači ih prvo ručno osposobili a potom koristili i dali fidbek. Ovaj potez omogućio im je da validiraju nove hipoteze bez uznemiravanja svih postojećih korisnika kao što to recimo rade Facebook ili Twitter.
Naravno, MVP gradimo iz još jednog jako dobrog razloga a to je izbegavanje IKEA efekta o kome smo nedavno pisali u tekstu Naša opasna opsednutost MVP-em.
Još jedan sjajan domaći primer MVP-a je Fishing Booker, čiji je osnivač, Vukan Simić, sagradio nekoliko stranica pre nego što je pustio ceo proizvod korisnicima. Njegov MVP testirali su upravo rani usvajači do kojih je došao putem plaćenih oglasa:
Ja i dalje imam utisak da i dalje pravimo MVP, jer je sistem koji trenutno imamo i dalje poprilično primitivan i uključuje dosta ljudskog rada. Recimo da je prvi MVP bio stranica koja ima kontakt formu i broj telefona – samo da imam gde da šaljem ljude koji kliknu na reklamu tražeći ‘fishing in tampa bay’.
Sledeća iteracija je bila stranica koja prikazuje nekoliko brodova i klik na bilo koji od njih otvara formu za rezervaciju.
Zatim sam napravio način da sajt sadrži više država / gradova, a na kraju sistem da se korisnici, odnosno kapetani sami prijavljuju i prave svoje profile. Tu se već uključilo više ljudi i počeo je rad na više stvari istovremeno.
Dakle, ako želite da brzo testirate ideju pre nego što mesece provedete zatvoreni u stanu sa kompjuterom kodirajući proizvod koji niko ne želi, MVP je korak na koji bi trebalo da se odlučite. Neki idu dalje nazivajući MVP strategijom koja dodatno potpomaže validaciju ideje ali ne treba zaboraviti njegovu ulogu u upoznavanju korisnika i kontinuiranom razvoju konačnog proizvoda.
Jedan od zanimljivih primera MVP-a domaćem startap svetu dao je svakako Siniša Komlenić koji je pre nekog vremena najavio da će sagraditi startap za 10 dana i u tome uspeo izbacujući train.rs na tržište. On je objasnio proces građenja MVP-a:
Zahvaljujući ličnim trenerima koji su nam detaljno ispričali koje probleme imaju u radu sa svojim klijentima i pri vođenju svog biznisa, MVP je nastao za manje od nedelju dana. Veoma je bitno imati nekoga iz samog biznisa dok se gradi MVP. Konkretno, ja sam imao dva lična trenera koji su delili svoje znanje i ideje pri izradi MVP-a.
I zapamtite, ne lickajte MVP, uložite u njega što manje vremena kako biste na brzinu testirali i mogli da nastavite da gradite proizvod na osnovu povratnih informacija. Postavite početnu hipotezu i testirajte je na korisnicima, na taj način ćete vrlo brzo dobiti vredne smernice koje će oblikovati vaš konačni proizvod.
***
Ovo je deo onoga što ćete o MVPu moći da pročitate u okviru Startit Biltena, zato se što pre prijavite i primaćete 1 nedeljno sjajne lekcije naših domaćih startapa.
Takođe, prvi tekst u biltenu izazvao je interesovanje, pa je bio i motiv za Startit Meetup danas, vidimo se u Domu Omladine!
Objavio/la članak.
četvrtak, 4. Septembar, 2014.