Kako znati kada je pravo vreme za zaokret i kako ga sprovesti?

Polazimo opet od vaše sjajne ideje – validirali ste je, testirali sa korisnicima i napravili MVP. Možda već imate oblikovan biznis model ili već uveliko poslujete. Postoje trenuci u razvoju startapa koji dolaze kao upozorenje za menjanje smera plovidbe, situacije koje mogu preoblikovati vašu početnu ideju ili već kreiran biznis model. Nikad nije kasno na

Dunja Lazić
18/09/2014

Polazimo opet od vaše sjajne ideje – validirali ste je, testirali sa korisnicima i napravili MVP. Možda već imate oblikovan biznis model ili već uveliko poslujete. Postoje trenuci u razvoju startapa koji dolaze kao upozorenje za menjanje smera plovidbe, situacije koje mogu preoblikovati vašu početnu ideju ili već kreiran biznis model.

Nikad nije kasno na zaokret u poslovnom modelu ili potpuno napuštanje prethodne ideje kako bi se radilo na novoj. Te nove ideje dolaze iz preduzetničkog iskustva, povratnih informacija investitora ili korisnika. Dolaze i iz promene ili nestanka tržišta i sadrže već učitane vredne lekcije naučene u razvoju prethodne ideje.

Tako smo došli na ovonedeljnu temu – pivot ili zaokret. Tipovi zaokreta opisani su u knjizi Lean Startup ali bitno je obraditi makar one najčešće- zaokret od biznis korisnika ka pojedninačnim (B2B > B2C) ili obratno, zatim zoom-in zaokret – nuđenje jednog elementa prethodnog proizvoda kao novi proizvod ili zoom-out – obogaćivanje glavnih funkcionalnosti novim elementima.

Naravno, ponovo učimo na sjajnim domaćim primerima – Strawberry energy, Loyalis i Yanado. Kao uvod, pogledajmo Strawberry Energy, osnivač Miloš Milisavljević je podelio sa nama trenutnu situaciju:

Miloš-Milisavljević-StrawberryMi se nalazimo po malo u neobičnoj situaciji, bavimo se hardverom, pa još i nečim što do sada uopšte nije postojalo, i nema mnogo primera na koje bi mogli da se ugledamo, pa smo stoga i morali konstantno da tragamo za najboljim načinom da svoje ideje realizujemo i pronađemo odgovarajuće modele.

To i dalje radimo, eksperimentišemo sa nekoliko različitih i videćemo koji daje najbolje rezultate. Mislim da je to neophodno, jer se sve oko nas jako brzo menja, tako da je prilagođavanje jedini način da opstanak.

Pogledajmo i zašto i kako je Yanado postao task menadžer za Gmail koji vodi Ivan Mojsilović:

ivan-mojsilovicNakon razgovora sa jedno pedeset ljudi shvatili smo da to što radimo ne izaziva nikakvo uzbuđenje kod potencijalnih klijenata. Shvatili smo da iako je naš alat možda dobar, čak i bolji od najbolje konkurencije, fali mu ono nešto zbog čega će izazvati uzbuđenje kod potencijalnih korisnika. Bilo je vreme da razmislimo šta nam je činiti.

Dosta startapa krene sa jednom idejom a onda, u procesu razvoja i CustDeva promeni pravac i promeni svoj biznis model odnosno pivotuje. Pivot odnosno zaokret verovatno je najbezbolniji u ranom periodu ali kao neko ko je i sam bio deo startapa koji je pivotovao upravo u ranom periodu, mogu da kažem da apsolutno nikad nije sasvim bezbolan. Dolazi i onaj teži deo, šta kad pivotujete nakon dostizanja hiljada ili miliona korisnika. Loyalis, startap koji je nastao posle zaokreta EarnCoupona, bio je u sličnoj situaciji:

radeIako je Earn Coupon generisao novac i imao zadovoljne klijente, pokušali smo da sagledamo veliku sliku i shvatili da to nije projekat na kom želimo da uložimo 100% sebe naredne 4 godine. Razlog je što je retention rate na takvom biznis modelu jako mali – neko iskoristi EarnCoupon za promociju i nakon par meseci prestane da ga koristi.

Više o zaokretu Loyalisa možete pročitati ovde.

Odličan primer je Foursquare koji je napravio zaokret i ponudio dve odvojene aplikacije umesto jedne u trenutku kada je imao više od 20 miliona korisnika. Njegov osnivač, Denis Krauli, nedavno je na ProductHuntu podelio razloge i pojasnio proces koji je stajao iza zaokreta:

Da budemo iskreni, ovo je bila jedna od najtežih, ako ne i najteža odluka koju smo morali da donesemo i proveli smo dugo, dugo, dugo vremena razmišljajući i debatujući o njoj.

Dva različita modela privatnosti su možda razlog broj 1 zbog čega smo razdvojili aplikaciju – nemoguće je za normalnog korisnika (odnosno ne-super-ranog-tech-pratioca) da isprate i prijatelje i pratioce u istoj aplikaciji. Kroz  Swarm=Čekiranja+Privatno+Prijatelji i Foursquare=Utisci+Javno+Pratioci, uklonili smo jednu od naših najvećih glavobolja.

Ako vas zanima šta stoji iza ovog velikog zaokreta, ostale Denisove odgovore možete pronaći ovde.

***

Nastavak teksta možete pročitati ukoliko se prijavite na Startit Bilten – 1 nedeljno, u vaš inboks :)

 Prijava za njuzleter

Dunja Lazić

Objavio/la članak.

četvrtak, 18. Septembar, 2014.

IT Industrija

🔥 Najčitanije