IT Industrija
🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Ekskluzivno predstavljamo jednu od najuspešnijih, a nepoznatih IT firmi iz Beograda — QODE themes, koji su za samo par godina izgradili tim od 40 ljudi i prodali preko 55.000 svojih proizvoda širom sveta.
QODE je domaći tim koji je za samo dve godine uspela da stigne u sam svetski vrh izrade i prodaje tema za sajtove zasnovane na WordPressu, softveru koji pokreće skoro 1/4 svih sajtova na svetu.
Od početka prodaje na ThemeForestu, do sada su prodali preko 55.000 tema (uz cenu od oko €50) i izgradili tim od 40 ljudi, bez ikakve prethodne aktivnosti u WordPress i ThemeForest zajednicama.
Ovako brz i značajan uspeh nije česta pojava na domaćoj sceni, i drago nam je što su nam dali poverenje da ih po prvi put predstavimo lokalnoj javnosti. Bez daljeg odlaganja, upoznajte QODE.
QODE je veoma interesantan ne samo po uspehu i sjajnim proizvodima koje prave, već i po dosta sistematičnom i fokusiranom načinu na koji su izgradili svoj biznis od dva osnivača do sadašnjih 40 zaposlenih. Takva analitičnost je jedna od neophodnih komponenti uspeha, na koju u našoj praksi nismo dovoljno često nalazili kod domaćih ekipa.
Kao i mnogi IT preduzetnici, Ivan Paunović i Darko Stefanović su svoju karijeru započeli pružanjem programerskih usluga domaćim i stranim klijentima koji su imali potrebu za veb rešenjima. Brzo po pokretanju biznisa 2011. godine, odlučili su da zaposle dizajnera kako bi mogli da budu nešto više od prosečne outsourcing programerske firme, a onda i da se jasno pozicioniraju na tržištu kao frontend ekipa.
Iako je Darko bekend programer sa, u to vreme, 15-godišnjim iskustvom, tu odluku je bilo potrebno doneti da bismo znali kakve ljude zapošljavamo i za koje poslove konkurišemo.
S obzirom na to da su u Srbiji sve kvalitetne veb firme daleko više pažnje posvećivale pozadini, a mi smo imali frontend čoveka i odličnog dizajnera (plus su frontend ljudi bili znatno povoljniji na tržištu rada), rešili smo da se profilišemo kao frontend veb firma i postanemo izuzetni u tome.
Nastojali smo da dobijemo što više projekata koji su bili veoma napredni kada su u pitanju interaktivnost i UX dizajn, i čak smo usmeravali klijente ka tom razmišljanju umesto da uzimamo “brzi novac” prodajući šablonska rešenja. Znali smo da ćemo tako graditi dobar portfolio i razvijati tim.
Krajem 2012. godine otkrili su ThemeForest, koji je postajao značajna tržnica za prodaju templejta, i da najprodavanije teme na njemu ostvaruju velike zarade. Gledajući te teme smatrali su da mogu da naprave bolje proizvode i, nakon detaljne analize tržišta i resursa potrebnih za eksperiment, odlučili su da oprobaju svoje sposobnosti i sreću.
U to vreme je ova odluka bila itekako rizična pošto je podrazumevala da deo tima skinemo sa projekata i plaćamo ih kako znamo i umemo do kraja eksperimenta.
Od početka smo znali da treba da radimo temu koja bi istakla sve naše prednosti, ono u čemu smo najjači — zahtevne frontend funkcionalnosti.
Nismo želeli da ulazimo u trku sa drugima na njihovom terenu, da radimo kopije drugih tema, jer je trku u kojoj neko drugi ima bolju početnu poziciju preteško dobiti. Hteli smo da našim idejama i inovacijama prestignemo druge i obrnemo igru, tako da mi budemo oni za kojima se juri i ko se kopira.
Mnogo nam je značilo iskustvo sa klijentima, i gledajući postojeće teme zaključak nam je bio da ljudima trebaju standardna, praktična resenja, sa eventualnim dodatkom interaktivnih funkcionalnosti kao bonusom koje bi mogli da upotrebe za odvojenu prezentaciju, mini sajt ili prosto tamo gde žele.
S takvim pristupom ovaj tim je ubo hit temu iz prve. Minimum je dva meseca bila u ThemeForestovoj kategoriji weekly popular, a nekoliko nedelja i u prvih 10 tema. Kao i na drugim tržnicama, poput Appleovog AppStorea, ovakva promocija ima sjajne efekte na prodaju.
Zanimljivo je da su Darko i Ivan bili veoma odlučni po pitanju ulaska na ovo tržište, a to što im je prva tema uspela bio je samo dodatni vetar u leđa
Verovali smo da mora da bude jedna koja će da prođe, pa nije bitno da li je prva, treća, peta. I da Minimum nije bila uspešna nastavili bismo da pokušavamo, jer smo verovali da bismo uz dovoljan broj pokušaja morali da ubodemo i uđemo u tržište.
Minimum je na ThemeForest uvela frontend inovacije u čemu je u velikoj meri zaslužan Mladen Radosavljević, koji i danas vodi Frontend tim. Neke od novina su paralax od strane do strane, opciona Ajax tranzicija između stranica (bez osvežavanja brauzera), a i dizajn je bio poseban. Do danas se Minimum prodala skoro 2000 puta.
Naša druga tema, Magnet, je neočekivano loše prošla. Jako je interesantna stvar to kada se desi loša tema. To čoveka ubaci u neko stanje polu-panike, u razmilšljanje i analizu šta nije dobro urađeno. Rizik tu je loše zaključivanje.
Recimo, ako gledate Avadu, najprodavaniju temu na TF, i pomislite da će i vaša tema postati uspešna ako stavite Museo, zelenu boju ili crtu u futer… Loše ćete proći, jer to nisu bile te stvari koje su oni dobro uradili, neke od tih stvari su čak loše uradili. Pored dobrog i pažljivog zaključivanja moraš verovati i sebi, ako prosto posmatraš druge i oponašaš, što mnogi rade, nećeš daleko dogurati.
Dobrom analizom tog prvog neuspeha smo došli do zaključka ne treba previše da eksperimentišemo sa dizajnom već da se držimo proverene estetike i da se okrenemo praktičnim rešenjima koje traži tržište.
Usledio je niz hitova za QODE — najbitnije teme koje su do sada izbacili su Lounge, Central, Elision, da bi u aprilu prošle godine izbacili Bridge, njihovu najuspešniju temu do danas (20.000+ prodaja).
Startapi koji uspešno prave i prodaju WP teme (pored QODE-a znao sam i za Themes Kingdom i Pukku) su mi uvek bili posebno interesantni, budući da se u velikoj meri oslanjaju na veštine koje sam i sam imao — veb dizajn. Kada sam prvi put video Bridge, pre nego što sam znao išta o QODE-u, misao koja mi se momentalno pojavila u glavi je bila zašto bi iko dizajnirao sajt od nule kada je moguće tako lako i povoljno kupiti nešto ovako izvanredno, ovo je kraj za profesiju veb dizajna.
Neće, naravno, veb dizajn nestati, ali je različitost i kvalitet templejta koji su na raspolaganju nešto što nudi zaista veliku vrednost za najveći broj situacija kada nije nužno imati apsolutno unikatan dizajn da bi se diferenciralo u odnosu na ostatak sveta, niti imati rešenje za vrlo specifične UX zahteve.
Bridge, kao i mnoge teme na TFu ima pregršt “demoa”, preko 70. To su varijacije na temu, templejti unutar templejta, koji vam na ultra-brz način omogućavaju da imate različite stilove za različite namene, od portfolija, kataloga, Pinterest klona, prodavnice, pa preko korporativne stranice, advokatske kancelarije, sajta za decu, životinje do sajta za (džez) bend… Bukvalno. I sve to izgleda sjajno.
Znao sam od ranije da WP teme iz godine u godinu napreduju, postaju sve bolje i lepše, ali nisam znao da je to stiglo do ovog nivoa. Nisam ni prvi koji je pomislio da u mnogim situacijama nije nužno osmišljavati dizajn sajta otpočetka, što je i stvar koja čini WordPress teme tako dobrim biznisom.
Bridge, lansiran pre godinu dana (i najprodavanija nova tema 2014. na TF), je do sada najveći uspeh QODE-a, ali je, kako kažu, samo najuspešniji proizvod sistema koji su izgradili.
Kada su krenuli sa radom na ThemeForestu, 2013., bili su najuspešniji novi autor godine, skoro svaka nova tema koju naprave ulazi u nedeljni top (ponekad su im tu i 4 teme paralelno), a u poslednjih godinu dana su 4. najprodavaniji autor na mesečnom nivou, gde je od skoro redovno i jedan od sestrinskih profila, Select Themes.
Globalna tržišna utakmica je poštena, nema “veza” ili nekih drugih faktora, naprosto samo moraš biti bolji. To je nešto što smo uvek držali na umu, da izgradimo tim sa kojim možemo biti bolji od bilo kog drugog na svetu u oblasti kojom se bavimo, koji veruje u svoje sposobnosti, i za sada smo veoma zadovoljni rezultatima.
Ma koliko može zvučati kao kliše, odabir ljudi zaista jeste najvažniji za ovu vrstu posla, i za svakog novog člana tima imamo visok kriterijum.
Pravljenje templejta može dosta da zavisi od velikih hitova, ali prosto ne želimo da se oslanjamo na pojedinačne, usputne uspehe, već želimo da gradimo dugoročnu igru, gde će proizvod svaki put biti bolji od prethodnog. Ne želimo da priuštimo sebi rizik da nam uspeh zavisi od sreće.
QODE je brzo porastao. Od starta je za dve godine tim porastao na 40 ljudi, i stalno traže nove. Jedna od ključnih prednosti u ovakvom biznisu je dizajn, pa su skladno tome mnogo ulagali u dizajn tim koji vodi Valentin Salja, koji po onome što mogu da vidim obavlja izuzetan posao.
Kako kod nas ima dosta izuzetnih dizajnera koji nemaju puno iskustva sa UI dizajnom, u QODE-u planiraju i poseban program obuke za njih. Budući da žele da nastave da agresivno rastu, već imaju ustanovljenu obuku za svakog novog zaposlenog, pre svega za developere, u okviru koje sa njima po nekoliko meseci rade iskusnije kolege.
Biznis koji zavisi od platforme koju kontroliše neki drugi biznis je rizičan biznis, kako kaže stara narodna. Istovremeno, ima dosta biznisa koji cvetaju i u takvim uslovima, Nordeus i nije toliko loše prošao iako mu je glavna platforma Facebook, a deluje i da QODE-u ide više nego OK sa ThemeForestom. Trenutno im je TF dovoljno isplativ ali, kako kažu, to ne znači da ne razmišljaju o stvarima izvan nje.
U kom pravcu ćemo se dalje razvijati, da li je to ThemeForest, da li je to i sam templejt biznis uopšte, ne znamo još i nije čak previše ni bitno u ovom trenutku. Najbitnije nam je što smo uspeli da na jednom mestu okupimo jako talentovan tim i verujem da imamo potencijal da se to razvije u nešto još veće.
Kvalitetno i fokusirano rasuđivanje praćeno posvećenom realizacijom nije pravilo kod domaćih startapa, koliko smo mogli do sada da obzerviramo. Od samog početka u autsorsingu i tranzicije u pravljenje i prodaju svojih proizvoda, ovaj tim je pametno iskorišćavao prilike i raspoložive resurse i malo šta ostavljao slučaju. Priču QODEa bih preporučio svim mladim preduzetnicima kao odličnu studiju za izvlačenje dobrih lekcija o pokretanju i razvoju biznisa.
QODE Themes traži nove članove tima:
Pogledajte trenutno otvorene pozicije.
Objavio/la članak.
utorak, 28. April, 2015.
Dislike
sreda, 27. Maj, 2015.
Bio prosle godine na razgovoru za posao kod njih. Ne znam gde idu pare, ali na plate i ne bas.
Nikola
subota, 16. Maj, 2015.
Bravo!
vitka
ponedeljak, 4. Maj, 2015.
Lep grad, lepi, mladi, pametni ljudi..samo napred Cestitam od srca
Milan
utorak, 28. April, 2015.
Svaka cast
mare
utorak, 28. April, 2015.
Bravo! Svaka Cast!
Luka Bralo
utorak, 28. April, 2015.
Svaka čast!
Responsive Miracle
utorak, 28. April, 2015.
Svaka kuka! :D Wordpress Theme su ogromno trziste i ima prostora za jos slicnih timova, naravno theme moraju biti vrhunskog kvaliteta
Ivan Mojsilovic
utorak, 28. April, 2015.
Zakon!