Kako internet marketing pomaže malim preduzetnicima?

Efikasno reklamiranje vaše firme je vrlo važan korak za uspešno poslovanje, a internet marketing je jeftino i kvalitetno rešenje za mala i srednja preduzeća.

Marko Marković - 11. Decembar, 2018.

Zamislite da otputujete u državu u kojoj nikada do sada niste bili. Neka ta država bude dovoljno udaljena od Srbije, da je i tržište potpuno odvojeno od našeg. U jednom trenutku biste sigurno ožedneli. Neka bude da ovu državu niste unapred dovoljno istražili i ne znate da li je bezbedno piti vodu sa česme. Prirodno, otišli biste do prodavnice.

U našim većim marketima uglavnom postoje rafovi ispunjeni providnim zidom flaša vode različitih oblika. Ovde ste izgradili neki ukus i ljubav prema određenom brendu, pa ćete verovatno uvek posegnuti za njim. Međutim, kako ćete napraviti izbor sa zida na kome ništa ne prepoznajete? Razlika u ceni voda je zanemarljiva i nezamislivo je da će vam par dinara uticati na odluku kada imate dovoljno para da putujete u ovako egzotične zemlje.

Većina modernog sveta teži slobodnom tržištu. Slobodno tržište stvara ovakve providne zidove vode, šarene zidove voćnih sokova, crne zidove kola… I stvara problem za proizvođače. Kako da se izdvoje? Kako da vas ubede da probate baš njihov brend?

U našem primeru nalazite se u stranoj državi, jer u Srbiji imate već izgrađen ukus. Koliko god to verbalnih ratova proizvelo, neki ljudi stvarno prave, ili misle da prave, razliku između različitih brendova voda. Ovo govori o bitnoj stvari. Za dugoročne ciljeve bitniji je kvalitet vašeg proizvoda. Međutim, da bi ti ciljevi uopšte počeli da se ostvaruju, da bi ljudi uopšte probali proizvod vaše firme – neophodan je marketing.

Više para više muzike

Ovaj podnaslov je bio u velikoj meri tačan kroz dosadašnju istoriju marketinga. Kao što danas jedan računar može da zameni simfonijski orkestar, tako se smanjuju i troškovi za uspešno oglašavanje. Naravno, i dalje je potrebno kupiti pomenuti računar i neophodan softver.

Ukoliko kupite više medijskog prostora i vremena, ukoliko pokrijete veći broj kanala komunikacije, ukoliko reklama vaše firme deluje skuplje i bolje – doprećete do većeg broja vaše ciljne grupe. Ovo se, naravno, direktno prevodi u profit. Do nedavno su se ta ulaganja odnosila na TV reklame, bilborde, radio spotove, zakupljivanja stranica u novinama i zahtevala su da budu ogromna.

Velika preduzeća mogu da daju te ogromne pare na oglašavanje i zato zanemarljivo mali broj ljudi na planeti pije druge kole osim Coca– i Pepsi. Mala preduzeća imaju mala sredstva, samim tim i malu mogućnost promocije, mali doseg do ciljnih grupa, a na kraju i manji profit.

Ovde u priču ulazi internet. Svima je već poznato, ili bar slute, koliko je isplativije oglašavanje preko njega u odnosu na tradicionalne kanale. Ovo potvrđuje i Istok Pavlović, internet preduzetnik, stručnjak za digitalni marketing i bloger.

Istok Pavlović, FrameProbajte da se raspitate koliko košta emitovanje pet minuta videa na nekoj televiziji i uporedite to sa nekim contentom koji stoji na YouTube-u i gledaju ga samo relevantni ljudi, vaši potencijani kupci. Razlika je puta milion.

Ono što je bitno za mala preduzeća je da internet marketing težište prebacuje sa finansija na kreativnost i znanje. Kako Ivan Bildi, iz agencije likes&cookies i, uz Istoka Pavlovića, predavač na kursu digitalnog marketinga, objašnjava.

Ivan Bildi, likes & cookiesKada nedostaje budžet, na scenu stupa kreativnost i istrajnost. Internet pruža mogućnost da imate besplatnu distribuciju sadržaja, a on će, ako je dobar, pronaći put do publike.

Savetujem da se pronađu kanali na kojoj se publika nalazi, nekome je publika na Linkedinu, nekome je na YTu, nekome je na Instagramu ili FBu, a nekome je na svim ovim kanalima. Trenutno, kanali na kojima se može ostvariti besplatan reach (distribucija sadržaja) su Linkedin, YouTube i još kratko Instagram.

Na kraju, sajt kao osnova prisustva na internetu i optimizacija za pretraživače je nešto što dugoročno daje dobre rezultate i “besplatnu” vidljivost.

Postavlja se pitanje zašto preduzeća nisu već u potpunosti prešla na oglašavanje preko interneta? I kada će se to desiti? Istok Pavlović daje dva razloga koji nagoveštavaju i zašto taj prelazak možda nikada neće biti potpun.

Istok Pavlović, FramePrvi razlog je to što i dalje neki ljudi nisu online, pa se do njih može dobaciti samo tradicionalnim medijima, ali se taj broj smanjuje iz godine u godinu.

Drugi razlog, i to će zauvek biti jedina prednost nedigitalnog oglašavanja, je što stvari koje su “opipljive” ljudima deluju realnije. Prosto, kada dobijete u ruku bilo koje parče papira na kojem je neka poruka, to će uvek imati neki drugačiji emocionalni efekat, i ovo je dokazano eksperimentima.

Tako da, iako će digitalni marketing u jednom trenutku imati apsolutni primat, uvek će biti korisno da se digitalna kampanja dopuni nekim “opipljivim” stvarima jer to deluje realnije.

Veća vidljivost i preciznost

Kada postavite bilbord na glavni trg, on veoma mnogo košta, ali ga i svi vide. Međutim, to nije dobra stvar sama po sebi. Najava prenosa Lige šampiona ili nova maskara koja zasebno češlja svaku trepavicu zanimaće samo deo prolaznika koji je vide.

Dakle, u tradicionalnim kanalima oglašavanja postoji niz problema. Jedan od njih je bacanje kofe mamaca kako biste upecali jednu ribu. Drugi je nemogućnost da saznate koji je od tih mamaca riba zagrizla i zašto baš njega? Treći je, ukoliko ne želite da se celi zaronite, ne možete da poboljšate mamce kako bi postali primamljiviji za druge ribe. Rečima Ivana Bildija.

Ivan Bildi, likes & cookiesDve su glavne prednosti digitalnog oglašavanja, a to su veća merljivost i fleksibilnost.  Postoji jedna zabluda da je na internetu sve merljivo, ali je svakako merljivije nego u tradicionalnim medijima. Digitalni alati za oglašavanje pružaju mogućnost malim biznisima da relativno precizno izmere isplativost svojih kampanja tako što će moći da utvrde koje kampanje im daju rezultate, a koje ne.

Druga velika prednost je fleksibilnost. Fleksibilnost u smislu da lako možete da menjate svoje kampanje ako utvrdite da ne daju željene rezultate. Da, može se promeniti i vizual na bilbordu, TV spot ili radio džingl, ali to sve iziskuje velike troškove i dosta vremena. Na internetu kampanje možete da promenite u nekoliko klikova i da ih kontinuirano prilagođavate.

Tradicionalni kanali svakako povećavaju celokupnu vidljivost vašeg proizvoda ili firme. S druge strane, digital vašu vidljivost povećava samo među ljudima koji su vama relevantni. Jedan način da to postignete je SEO – optimizacija za pretraživače. Ideja je da “naterate” neki pretraživač, pre svega Google da vas stavi na vrh liste rezultata kada neko pretražuje termine vezane za vaš biznis. Radomir Basta, CEO kompanije Four Dots, objašnjava ovaj princip.

Radomir Basta, Four DotsSve SEO kampanje, bilo da se rade za mala i srednja preduzeća ili korporacije, kreću od analize konkurencije iz SEO perspektive, pa potom istraživanja ključnih reči i na konto tih podataka optimizovanju samog sajta i sadržaja na njemu. Ukoliko rezultati i dalje nisu očekivani pristupa se takozvanoj off-site optimizaciji (link building) i proizvodnji i promociji sadržaja.

Ako zamislimo da imate neki mali biznis, npr. fast food meksičke hrane u Nišu, verovatno želite da naterate Google da vaš restoran prvi iskoči kada neko ukuca “najbolja meksička hrana Niš”. Međutim, ponekad želite da uhvatite ljude koji vise na Facebooku, Twitteru ili Instagramu i naterate ih da pomisle: “Baš mi se jede ova meksička hrana što mi je iskočila ovde”. Radomir Basta zato skreće pažnju na bitnost poznavanja različitih platformi.

Radomir Basta, Four DotsOva pravila jesu podložna čestim promenema, kao uostalom i sve drugo u SEO-u, ali LinkedIn je na primer, osim onoga što mu je  primarna svrha, veoma praktičan i za lični brending, kao i za istraživanje tržišta i konkurencije.

Twitter i Instagram su tu kad želite da nađete i stupite u kontakt sa influenserima koji bi možda mogli da vam pomognu sa promocijom.

Pinterest je još uvek relativno pristojan izvor saobraćaja sajtovima u određenim, vizuelno atraktivnijim nišama.

Na kraju, Facebook se danas uglavnom koristi za promotivna takmičenja ili podelu nagrada, ali i za generalno povećanje popularnosti tj. vidljivosti brenda.

Kako do uspešne kampanje?

Ukoliko znate šta radite i gde da gledate, postoje lako dostupni alati koji vam mogu pomoći u izrađivanju uspešne SEO strategije. Ovo vodi do glavnog cilja – unapređivanja poslovanja. Radomir Basta nam daje par saveta.

Radomir Basta, Four DotsMožete da istražite navike i ponašanje ciljanih potencijalnih klijenata pomoću Keyword Researcha, i na osnovu tih informacija da izgradite prikladnu strategiju.

Koliko ljudi uopšte traži proizvode ili usluge sličnim vašim na Guglu? Koje ključne reči koriste oni koji žele da taj prozvod zaista i kupe, a koje oni čije interesovanje se vama baš i ne isplati? Za koje od tih ključnih reči možete dovoljno dobro da se rangirate, a za koje je konkurencija toliko jaka da vam se ne isplati da se utrkujete sa njima?

Odgovori na ova pitanja razjašnjavaju ne samo koje će se taktike koristiti za promociju proizvoda ili usluga, nego i da li se uopše isplati pokušavati da preko ovog kanala privučete nove potencijalne korisnike.

Jedna od retkih prednosti tradicionalnih kanala oglašavanje je to što bilbord ne možete da zaobiđete. Što se tiče interneta – istraživanja pokazuju da neku vrstu zaštite od reklama ima nešto više od četvrtine svetskih korisnika. Tako drastična brojka je neminovno dovela i do adaptacije oglašivača. Istok Pavlović priča o tome šta se promenilo.

Istok Pavlović, FrameBorimo se content marketingom. Jednostavno, kreiremo content koji je ljudima zanimljiv. Ne mora to da bude “viralno” u pravom smislu te reči, ali da je zanimljivo određenim ljudima iz određene ciljne grupe.

Onaj ko se u 2018 godini ne bavi content marketingom, i oslanja se samo na “sipanje para” u oglašavanje na nekom digitalnom mediju, treba ozbiljno da porazmisli, jer to će vrlo brzo postati neefikasno i neisplativo.

Šta je content marketing? Najjednostavnije, to je ona vrsta oglašavanja koje ima neku veću vrednost od pukog skretanja pažnje na proizvod. Ako proizvodite neko gazirano piće, možete da date ogromne pare da se ono pojavi na svakoj mogućoj internet stranici.

S druge strane, možete da napravite takmičenje u brzom jedenju ljutih papričica, koje će biti brendirano vašim proizvodom, kao nagradu dati godišnju zalihu pića i snimke sa takmičenja objavljivati na vašoj stranici. Ovde je proizvod čak u drugom planu, a ljudi dolaze da vide nešto što je njima zanimljivo. Dakle, kvalitetnim sadržajem terate ih da se zaljube u vaš brend i tako ostvarujete vezu sa njima.

Možda su svi ljudi stvoreni jednaki, ali sve vrste sadržaja nisu. Istok Pavlović priča o tome na šta ljudi najbolje reaguju.

Istok Pavlović, FrameSvaka firma danas treba da postane mali medij koji ima svoju produkciju sadržaja – najbolje je da to bude video. Postoji možda 10% oblasti u kojima tekstualni sadržaj radi bolje nego video.

Recimo, ja držim online kurs digitalnog marketinga zajedno sa Ivanom Bildijem, i nama je skoro polovina svih lekcija usmerena na proizvodnju nekog sadržaja. Ako naučite samo kako se targetiraju ljudi i optimizuje budžet, opet nećete imati nikakve rezultate, jer na kraju tim ljudima treba nešto da se pokaže.

Ako vi u svojoj firmi danas nemate jedan kutak u kojem se nalazi mali studio sa rasvetom za snimanje videa, onda verovatno radite stvari pogrešno.

Posao nikad nije završen

Bez ikakve namere da se ovo pretvori u self-help članak, ali kao i za sve drugo u životu, za mala preduzeća u internet marketingu su neophodne istrajnost, i konstantan rad. Kako Ivan Bildi veli.

Ivan Bildi, likes & cookiesMogu da se kladim da ovo neće skoro niko očekivati u odgovoru, ali najveća greška koju ljudi prave je to da nisu istrajni. Očekuju instant rezultat i kreiraju kampanjski pristup nastupa na internetu. To po pravilu ne daje dugoročne rezultate.

Zapravo, najmanji deo posla za male biznise je napraviti kampanju, posle toga na red dolazi “težak posao”. Kampanje traže kontinuirano praćenje, optimizovanje i prilagođavanje. Puno je različitih kanala na kojima se mogu i treba praviti kampanje, pa samim tim ima i puno posla oko njihove optimizacije i unapređivanja. Kampanja na internetu nikada nije završena :)

Dakle, internet ili tradicionalni marketing?

Pitali smo naše sagovornike za procenu, da li je internet marketing postao isplativiji i efektivniji način za oglašavanje malih biznisa u Srbiji. Ivan Bildi daje prednost internetu, ali je zagovornik prilagođavanja.

Ivan Bildi, likes & cookiesJoš uvek je internet daleko najisplativiji kanal komunikacije, što ne znači da ne treba da eksperimentišu i sa drugim kanalima, pogotovo ako se ne nalaze u velikim gradovima. Lokalne zajednice imaju lokalne medije čije su cene razumljive i isplative.

Svakako savetujem da što više mere učinak svih svojih kampanja i da se fokusiraju na ono što donosi rezultate. I sam internet je širok pojam, da li je to nastup na društvenim mrežama, Google kampanje, mailing liste, zakup oglasnog prostora u online medijima, PR tekstovi itd.

Radomir Basta, u slučajevima kada je internet realna mogućnost za vašu ciljnu grupu, njemu daje apsolutnu prednost.

Radomir Basta, Four DotsUkoliko ga vaša ciljna grupa koristi, svakako internet. Ne samo zbog fleksibilnosti i merljivosti uspeha samih kampanja – i po pitanju budžeta i konkretnih taktika koje ćete koristiti, nego i zato što vam omogućava precizno targetiranje pubilike, što dodatno umanjuje troškove.

Takođe, iako u nekim nišama SEO odavno nije novost ili retkost, u drugim preduzeća nisu nimalo ulagala u ovu aktivnost, što znači da bi oni koji prvi krenu izuzetno lako i jeftino mogli da se probiju na prvu poziciju, i nastave da ulažu deo od profita koji im je ona donela da se tamo i zadrže.

A na pitanje da li internet marketing konačno daje preduzetnicima šansu da u potpunosti preuzmu sopstveno oglašavanje, Istok Pavlović daje svoje mišljenje.

Istok Pavlović, FrameZavisi za šta. Za produkciju contenta je bolje da učestvuju neki ljudi koji su inhouse, jer oni imaju bolji uvid u dešavanja u firmi. Dobra varijanta je da rade ljudi iz firme zajedno sa ljudima iz agencije. Za menadžment Fejsbuk i Google reklama – to može da radi i samo agencija.

Rubrika Digitalno poslovanje je pod pokroviteljstvom Societe Generale