Razvojni put jednog srpskog ICO-a: priča o Review.Networku, Quantoxu, uslugama i proizvodima

Predstavljamo priču jednog domaćeg ICO-a, jedne domaće uslužne IT kompanije koja istražuje mogućnosti pravljenja svog proizvoda, baziranog na blockchainu.

Vukašin Stojkov - 8. Avgust, 2018.

Quantox je domaća IT kompanija koja se već 12 godina bavi pružanjem softverskih usluga, takođe poznatim i kao konsalting i autsorsing. Po odokativnim procenama posmatrača, srpski IT čini 90% kompanija koje se bave takvim biznisom, i Quantox je sličan mnogima po pitanju poslova koje obavlja i klijenteli.

Ono što je posebno interesantno za ovu firmu je to što je možda i najdecentralizovanija srpska IT firma, sa razvojnim kancelarijama u Čačku, Kragujevcu, Nišu, Novom Sadu i Beogradu, što je svakako za pozdraviti zbog potrebe za decentralizacijom privrede i prilika u zemlji, čemu se i mi trudimo da doprinesemo našom mrežom Startit Centara.

Ova kompanija je od skoro još interesantnija zbog toga što njeni osnivači granaju svoje poslovanje i izvan opsega usluga, u pravljenje proizvoda. Nedavno smo pisali o dva osnovna poslovna modela u IT biznisu, o kojima se sve glasnije raspravlja u zajednici, o biznisima zasnovanim na proizvodima i na pružanju usluga. To bi samo po sebi učinilo projekat osnivača Quantoxa interesantnim, ali je pored toga  zasnovan i na nekoliko dodatnih inovacija.

Review.Network, njihova platforma za istraživanje tržišta i onlajn recenzije, je zasnovana na blockchainu, tehnologiji koja je uprkos hajpu neosporivo inovativna, za svoj projekat skupljaju kapital preko inovativnog mehanizma poznatog kao Initial Coin Offering, i povrh toga će svoj novi biznis zasnovan na proizvodu koristiti i kao polugu za nastavljeni razvoj postojećeg uslužnog.

Sa su-osnivačima Quantoxa i Review.Networka, Vukom Popovićem i Filipom Karaičićem smo pričali o tome kako i zašto su došli na ovu ideju, kako posmatraju proizvodne i uslužne biznise, i publici možda najinteresantniji aspekt njihovog novog projekta, uzimanje kapitala putem inovativnog mehanizma ICO-a.

Otkud uslužni biznis u blockchainu i to sa svojim proizvodom?

Okretanje blockchainu i odluka da rade ICO ne iznenađuje mnogo s obzirom na to da se jedan od osnivača Quantoxa i nove kompanije Review.Network, Vuk Popović, već godinama bavi kriptom.

Od 2012. sam privatno u tome — radio sam mining, pa sam se razočarao kada je sve puklo. Onda je eter porastao, ali ga nisam ni registrovao, nažalost. Posle sam opet počeo da rudarim, a lično sam uložio u više od 30 ICO projekata do sada.

Upravo zbog shvatanja da blockchain i kripto nisu prolazni fenomeni, Vuk je imao želju da Quantox počne da se bavi blockchainom, makar to ostalo u okvirima servisnog biznisa. Ideja je bila da deo tima obuče za bavljenje ovom tehnologijom, idealno kroz rad na nekom svom, praktičnom projektu, kako ne bi učili “na prazno”. Tako se inicijalna varnica ideja za Review.Network desila maltene slučajno.

Svaki od nas četvorice osnivača (Vuk, Filip, Petar i Ivan) je izašao sa nekoliko ideja za blockchain projekte i izabrali smo Review.Network kao najbolju.

Glavna ideja platforme je da se online recenzije i istraživanja tržišta uz pomoć blockchaina decentralizuju i učine pouzdanijim, i da se u ove dve oblasti unese element efikasnosti i poverenja koji često izostaje.

Istraživanje tržišta kao industrija je u 2015. godini vredela 44 milijarde dolara, dok je tržište online recenzija imalo vrednost od 11,7 milijardi. U prvom slučaju je problem visoka cena i niska efikasnost procesa, a u drugom su problem česte lažne recenzije, i oba ova problema Review.Network planira da promeni koristeći prednosti blockchaina i svoju kriptovalutu.

Za svaku svoju recenziju koju mreža validira odnosno oceni kao tačnu, korisnik dobija nagradu u vidu određenog broja REW tokena, u zavisnosti od kvaliteta informacija koje je ostavio. Review.Network se oslanja na svoj interni sistem, ali i na zajednicu korisnika za procenu kvaliteta recenzija – što je recenzija jača, veća je i nagrada.

Ukoliko želi da ostavi recenziju, korisnik prvo mora da založi određeni broj REW tokena. Ako je review ocenjen kao nekvalitetan ili nepouzdan, korisnik će izgubiti založene tokene. S druge strane, što više tokena korisnik založi za “istinitu” recenziju, toliko će veća biti i sama nagrada. Vremenom bi ovakav sistem trebalo da dovede do jednog novog “sloja” na internetu, koji pruža recenzije kojima može više da se veruje nego postojećima.

Kada je istraživanje tržišta u pitanju, jedna velika prepreka mnogim biznisima, posebno malim i srednjim, je cena. Agencije koje se bave ovim poslom u proseku naplaćuju 40 dolara po svakom ispitaniku, do sada nije postojao nikakav podsticaj za ljude koji učestvuju u istraživanjima. Kada je u pitanju istraživanje tržišta, korisnici će na platformi moći da popunjavaju upitnike i za to će takođe biti nagrađivani tokenima. Ceo proces će biti učinjen bržim i jeftinijim i za kompanije koje imaju potrebe za ovim istraživanjima.

Market research trenutno funkcioniše tako što ti kao kompanija dođeš kod mene i naručiš market research, onda ja imam agente koji rade pozive ili zaustavljaju ljude na ulici, pozovu tebe i pitaju te šta ti misliš o tome. Onda ja dođem i naplatim kompaniji debele pare, od 20 do 50 evra po lidu u Srbiji. Plus to traje.

Kod nas će to biti drugačije, kada se platforma razvije i bude imala dovoljan broj korisnika, biće daleko brže i daleko povoljniji. Kada platforma dođe do potrebne veličine ti podeliš upitnik koji odmah dobije i uradi 200 hiljada ljudi recimo, a povoljnije će biti jer nema posrednika. Ispitanici će biti motivisani da upitnike popune (i to brzo) jer će za tu aktivnost dobijati tokene.

U razgovoru sa mnogim preduzetnicima često čujem da posmatraju sreću kao veoma bitan faktor, zajedno sa shvatanjem da je neophodno pripremati se za sreću vrednim i pametnim radom. Ako se nastanak ove ideje može nazvati srećnom slučajnošću, još većom bi se mogla posmatrati ključna rana podrška koju je dobila od investitora.

U to vreme, Vuk se ponovo povezao sa svojim dugogodišnjim partnerima i prijateljima iz Azije, koji su dugo u svetu kriptovaluta i blockchaina. Sledi scena koja podseća na filmsku:

Otišli smo na FinIT World Asia sajam na Tajland, gde su bili i moji prijatelji koji su iz tog sveta, sa kojima radimo već dugi niz godina. Bili smo na plaži i, bez ikakve namere, rekao sam ajde da vam pokažem ideju, a vi mi recite šta mislite. Kada su čuli šta je u pitanju rekli su bukvalno „Koliko treba para?“. Mi smo rekli koliko, i oni su rekli da će investirati.

Sa tom inicijalnom investicijom od milion dolara je ovaj interni projekat, inicijalno zamišljen kao trening za zaposlene, postao proizvod i kompanija za sebe na kome je ubrzo počela da radi odabrana ekipa Quantoxovih developera, dizajnera i community menadžera.

“Obraz nema cenu”

Ovih dana kao da svaki blockchain projekat pokreće ICO, bez obzira na to koliko ima ili nema smisla, kao da je ICO cilj sam po sebi (što izvesno ponekad i jeste, iako se ne prikazuje javnosti). Još jedna slučajnost je dovela do toga da se Review.Network postavi na put na kome je sada.

Nekoliko dana nakon susreta sa prijateljima i novim investitorima u Review.Network, mene za rođendan zove prijatelj iz Bugarske, sa kojim se nisam čuo pet godina. Pita me šta ima novo, ja podelim priču o projektu i investiciji, uzvratim pitanje i on mi kaže da radi ICO. Tek tada smo uopšte dobili tu ideju i krenuli da razmišljamo o njoj.

Za ICO-ove ste verovatno čuli ukoliko imalo pratite Startit i trendove iz tehnološkog biznisa generalno, ali za svaki slučaj ćemo ukratko predstaviti ovaj pojam. Skraćenica ICO dolazi od Initial Coin Offering, koja podražava poznatu skraćenicu i izraz IPO, odnosno Initial Public Offering, koja se pak odnosi na prvu prodajnu ponudu deonica javnosti kada firma izlazi na berzu. Slično tome, kada se lansira projekat koji je zasnovan na svojoj kriptovaluti, javnost može kupiti ovu kriptovalutu sa očekivanjem da će je danas platiti relativno jeftino i da će njihova vrednost, bilo kao investicija ili kao kupon za neku uslugu, vremenom rasti sa razvojem projekta. (Ovo je veoma pojednostavljeno objašnjenje ICO-a, za više konteksta pogledajte ove članke.)

ICO-ovi predstavljaju neverovatno veliku inovaciju kada je prikupljanje kapitala za poslovne poduhvate u pitanju, pri čemu se neki entuzijasti kunu da je to budućnost finansiranja za startape i da će profesionalni investitori ostati bez posla. U prilog ovakvim tvrdnjama može ići to što su se ICO-ovi pojavili naizgled niotkuda, a tokom prošle godine su uz pomoć njih kompanije uzele kapital u iznosu od oko 5 i po milijardi dolara, dok je tokom ove godine taj iznos dosegao 13 i po milijardi. Samo u Srbiji je prošle godine ovim putem prikupljeno preko 50 miliona dolara, a ove godine je taj iznos, za sada, dosegao 20 miliona.

Uprkos očigledno ogromnom potencijalu ICO-ova, ili možda upravo zbog njega, mnogi od njih  su propali brzo nakon dobijanja novca od prodaje tokena, a neki od njih su bili i očigledne besramne prevare. Nedavno istraživanje je pokazalo da se preko pola svih ICO-ova ugasi 4 meseca ili manje nakon lansiranja.

Mada su srećne slučajnosti u velikoj meri oblikovale početak ovog projekta, kada je njegova implementacija u pitanju stičemo utisak da se malo šta radi ad hok, ili ostavlja slučaju. Baš zbog velikog talasa “loših” ICO-ova i glasa koji ih prati, Review.Network ekipa je odlučila da sve radi vrlo promišljeno i štreberski, po pe-esu.

U Review.Networku su rešeni da njihov projekat bude dugoročan, uspešan i pre svega legitiman.

Mnogi ljudi su izgubili poverenje u ICO-ove, do skoro su bukvalno pljuštali na sve strane. Kreirano je dosta bezvrednih kriptovaluta, tzv. shitcoina, ljudi su zaradili i izgubili ogromne pare. Tek od skoro se pojavljuje regulatorni okvir, i neki od ICO-ova koji su bili prevare se sada pravno gone u Americi. Prošlo je vreme “lakih” ICO-ova, sada jednostavno mora da se prikaže validan proizvod, što nama odgovara, jer mi zapravo pravimo proizvod.

Bitno mi je da sve bude legalno zato što sam tako navikao da živim. Nismo tu da nekog zeznemo i svojim imenima i prezimenima smo stali iza ovog projekta. Porodični smo ljudi, mnogo godina smo u ovom poslu. Imamo već ostvarene živote i firme i ovo nam nije potrebno zbog bilo kojih para na ovom svetu da se loše desi.

Možda je kliše, ali kod mene je stvarno tako — moj obraz nema cenu. Ako ja nekog zeznem u ovome Quantox će da propadne, propašću i ja.

Bitno nam je da sve bude po pravilima iz vrlo prostog razloga, zato što smo sigurni da imamo samo pozitivne, časne i legalne namere. Izazov je to što su teren i materija toliko novi, toliko neregulisani, da prosto ne možeš da se baviš time ako se pravno ne obezbediš u potpunosti, da budeš siguran da si uvek u regulatornim okvirima.

“Da smo znali koliko je izazovno pitanje je da li bismo se odlučili da radimo ICO”

Koliko regulativa može da bude zahtevna u ovako inovativnim oblastima pokazuje i to da otvaranje pravnog lica koje je kompatibilno sa kriptom u Švajcarskoj košta oko pola miliona franaka dok je na kriptu blizu sto pedeset hiljada evra, što je bila jedna od stavki ulaganja u ovaj projekat. Generalno, ICO-ovi su skup sport, i naši sagovornici ocenjuju da se ovih dana ne može ulaziti u pokretanje ICO-a bez budžeta od pola miliona dolara.

Jedna važna aktivnost i nemali trošak su posete konferencijama širom sveta.

Šireći svest o celom projektu upoznajemo potencijalne investitore, ali radi se pre svega o tome da gradimo poverenje. Prošle i pretprošle godine su se ICO projekti dešavali tako kako su se dešavali, skupile su se pare na brzinu, nije bilo previše poverenja i zato se investitori sada plaše. Mnogi su izgubili svoj novac, mnogi su pokradeni.

Time što smo prisutni na sajmu pokazujemo da smo pravi ljudi za projekat, da projekat zaista postoji, ulivamo poverenje. Dakle — projekat postoji, ljudi postoje i njih možete da vidite u raznim delovima sveta. Posetićemo ukupno 40 sajmova i konferencija, i kada se to vidi na društvenim medijima, kada neko proveri Facebook, Twitter ili LinkedIn može da vidi da je priča stvarna i kredibilna.

Kako nam kažu naši sagovornici, jedna od najbitnijih stvari u vezi sa uspešnim ICO-om je i pronalaženje i privlačenje pravih stručnjaka. CFO Review.Networka je Rajnhard Felman, koji se firmi priključio pre pola godine i koji je definisao takozvanu tokenomiju platforme.

Tokenomiju i sve druge aspekte ICO-a Review.Networka možete videti u njihovom white paperu, dokumentu koji opisuje projekat i koji je tradicionalan za najveći broj kriptovaluta još od bitkoina daleke 2009. godine.

REW token je baziran na Ethereum blockchainu i korisnicima će služiti kao sredstvo za plaćanje usluga i nagrađivanje na platformi. Ukupan broj dostupnih tokena je pet milijardi, a tokom ICO-a će moći da se kupe za 0.01 evro po tokenu.

Kako je navedeno u white paperu, cilj je da se putem inicijalne ponude tokena prikupe sredstva u iznosu od 23 miliona evra. U privatnoj fazi ICO-a biće dostupno 500 miliona REW tokena i još 800 miliona u pretprodaji.

Trajanje ICO-a je planirano za septembar, dok će sama Review.Network platforma biti u beti do kraja godine, a krenuće da funkcioniše u punom obimu tokom 2019. Predstojeći period samog sprovođenja Initial Coin Offeringa je verovatno i najizazovniji i najzahtevniji.

U odnosu na pre pola godine smo izuzetno napredovali i porasli u smislu da znamo šta sve jedan ICO nosi sa sobom. Da smo znali tada koliko je izazovno, pitanje je da li bismo se uopšte upuštali u to.

Pored white papera, informacije o toku Review.Network ICO-a možete pratiti i na sajtu projekta.

Proizvodi i usluge ne isključuju jedni druge

Kao jedna od najinteresantnijih stvari u ovoj priči nam je inoviranje na polju poslovnog modela, na eksperimentisanju jedne ekipe koja se primarno bavi uslugama, pokušaju izgradnje sopstvenog proizvoda, što može biti izuzetno teško ali i izuzetno isplativo.

Vuk i Filip ne vide ovaj tip odluke kao ili-ili, već nalaze da sa stanovišta biznisa može postojati velika količina sinergije između novog proizvoda i postojećeg uslužnog biznisa.

Ovo je korak dalje da pomognemo naš uslužni biznis. Ne zapostavljamo Quantox ni najmanje. Pored svih ovih putovanja, imamo još tri ili četiri sajma ovog leta za Quantox da uradimo i još 30 za Review Network. Naravno, gde god da odemo i kad nas neko pita ko nam je radio razvoj, nećemo reći da je to Pera, nego Quantox, što je istina.

Samim tim, ako ICO bude uspešan, Review.Network tim će morati da se širi, a imamo i dogovor po kome će svi developeri biti iz Quantoxa, što znači da ćemo automatski Quantox podići na jedan viši nivo uz jedan ovako ozbiljan projekat.

Što dalje implicira da će se Quantox prebaciti na to da radi blockchain uslužno i tako postati specijalizovanija i vrednija firma. Naravno da ćemo osluškivati tržište i dalje i ako neko drugi od članova tima bude imao ideju za novi proizvod naravno da ćemo biti zainteresovani da radimo svoje projekte i dalje.

O tome kako će se dalje razvijati Review.Network, njihov ICO možete pratiti direktno na njihovom sajtu, a i o tome i o uticaju takvog projekta na razvoj srodnog uslužnog biznisa, i mogućim lekcijama i implikacijama na srpsku IT industriju, sigurno ćemo pisati i ubuduće.