IT Industrija
🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Česta zabluda mnogih preduzetnika je ideja da prvo krenu sa lokalnim tržištem kako bi isprobali ideju, pa ako uspe, ‘lako će preći na globalni nivo’.
Postoji dosta argumenata u prilog tome da se kada pokrećete startap ne usmeravate na lokalno već na globalno tržište, i mi na Startitu i u okviru drugih startap projekata SEE ICT-a ukazujemo na njih.
Česta zabluda mnogih preduzetnika je ideja da prvo krenu sa lokalnim tržištem kako bi isprobali ideju, pa ako uspe, ‘lako će preći na globalni nivo‘.
Ono što je problem sa ovim pristupom je to što je lokalno tržište (barem kada su balkanska u pitanju) po pravilu na drugom, nižem stepenu razvoja od najinteresantnijih globalnih tržišta (SAD, Z. Evropa…), i zaključci koje dobijete vrlo lako mogu biti neadekvatni. O ovome je na našoj How to Web Belgrade konferenciji pričao Luka Abrus iz Pet Minuta/ShoutEma.
Ipak najveći problem je u tome što je, naprosto, lokalno (balkansko) tržište daleko, daleko manje od globalnog.
Ovo je jako lepo ilustrovao Branko Milutinović iz Nordeusa prošlog utorka u Domu Omladine, kada je odgovarao na pitanje iz publike da li pokretati globalni ili lokalni startap:
Apsolutno, globalno — s jedne strane imate 7 miliona ljudi sa druge strane 7 milijardi.
Mislio sam da bi bilo zgodno da to vidimo i u slici:
Iako bih lično, kao i Branko i mnogi drugi, preporučio svakome ko ima dilemu lokalno ili globalno da ne razmišlja o lokalnim tržištima, pre svega zbog ove ilustracije gore, ovo svakako nije pravilo koje biste trebali pratiti slepo.
Jedna od najbitnijih stvari kod pokretanja startapa je uvek to da radite nešto što želite, nešto vas loži i izvlači iz krveta ujutru. Ako to podrazumeva i fokus na lokalno tržište onda je to to. Svakako je moguće napraviti velike i profitabilne biznise kao što bi za Srbiju primeri bili Infostud ili Limundo.
Ovo pitanje smo bili dotakli i na jednom panelu na beogradskom How to Webu — pogledajte šta su Vladimir Nikolić, Stefan Salom i Ilija Studen imali da kažu na tu temu.
Objavio/la članak.
četvrtak, 21. Februar, 2013.
Milan Stošić
subota, 23. Februar, 2013.
Definitivno se slažem sa činjenicom da je bolje usmeriti se na globalno tržište pre lokalnog, pogotovu tržište Srbije i Balkana. Par razloga za to, od kojih su neke već pomenute, jesu: 1. znatno manje ljudi, 2. znatno manje razvijeni u tehničkom smislu (a i poslovnom) i 3. znatno manje kapitala koji se obrće na tržištu. Naravno, sve zavisi i od tipa projekta i ko se targetira ali ukoliko se neko odlučuje za tržite Srbije ili Balkana savet je da OBAVEZNO DOBRO ISTRAŽI mogućnosti jer vas može skupo koštati (i kada istraži neka proveri ponovo, još 2x :)). Govorim ovo iz ličnog iskustva i na bazi 1-2-3 koje sam prethodno pomenuo. Čak i Infostud i Limundo koji se pominju nisu postigli uspeh posle 1-2 godine već posle mnogo više (ako se ne varam Limundo je postao profitabilan posle 7 godina, plus neke investicije koje je imao - ali je to prilično mukotrpan period kroz koji se mora proći ukoliko se pogrešna odluka donese). Još jednom čestike ekipi StartIta na dobrom odabiru tema.