Beskontaktna plaćanja u Kini u novom ruhu: raste popularnost plaćanja licem

Mesecima unazad su u određenim prodavnicama u Kini kasiri opremljeni posebnim tabletima i drugim displejima zahvaljujući kojima kupci mogu da zaborave kod kuće i novčanik i telefon.

Sanja Vatić - 5. Avgust, 2019.

Dok na ulicama Hong Konga demonstranti laserima uperenim u kamere za video-nadzor pokušavaju da sakriju svoje identitete i pošalju jasnu poruku da ne žele da budu nadzirani (pored one primarne da bude povučen zakon koji bi omogućavao da stanovnici tog dela Kine budu izručivani centralnim vlastima), a sa raznih strana stižu upozorenja o facial recognition tehnologiji, Kina polako prelazi na plaćanja upravo uz pomoć tehnologije za prepoznavanje lica.

Naime, mesecima unazad su u određenim prodavnicama u Kini kasiri opremljeni posebnim tabletima i drugim displejima zahvaljujući kojima kupci mogu da zaborave kod kuće i novčanik i telefon. Ako je kupac prethodno povezao svoj bankovni račun sa čvornim tačkama (eng. nodal points) svog lica i odlučio se da plati pomoću tehnologije za prepoznavanje lica, treba samo da pogleda u kameru tableta. Nekoliko sekundi kasnije, njegov bankovni račun je umanjen za iznos onoga što je kupio.

I to se dešava po celoj Kini, kako u pekarama tako i u supermarketima pa i bolnicama, piše South China Morning Post. Tako bi sada QR kodovi koji su postali neprikosnoveni način za mobilna plaćanja u Kini mogli da postanu stari način plaćanja. Iste one kompanije koje su popularizovale plaćenje preko pametnih telefona, Alibaba-in Ant Financial i Tencent-ov WeChat Pay, omogućavanjem plaćanja pomoću tehnologije za prepoznavanje lica okreću novu stranicu u svetu bezgotovniskog plaćanja i takmiče se ko će više novih sistema za plaćanje da instalira. Inače, Ant Financial i WeChat Pay su zajedno držali 90 odsto tržišta mobilnih plaćanja u 2018. godini u Kini.

Ant Financial je pokrenuo svoj Dragonfly sistem plaćanja još u decembru (kao nastvak sistema Smile-to-Pay) i do sada ga je prošiorio na više od 300 gradova širom Kine. Kako bi ostao konkurentan u bezgotovniskom svetu, WeChat Pay je svoj uređaj za istovremeno skeniranja lica i QR kodova lansirao samo tri meseca za Alibaba-om. A obe kompanije se bore za iste korisnike — ponekada i na bizarne načine — Ant Financial je stavio filtere za ulepšavanje na svoje facial recognition tablete.

Iz ugla ovih kompanija, nov način plaćanja još je lakši od onoga koji podrazumeva da nosimo telefone sa sobom, naročito za one kojima korišćenje tehnologije nije blistko (npr. starima) ili im je otežano (npr. nepismeni deo stanovnihštva). Osim jednostavnog korišćenja, ovaj način plaćanja je i brži, te kupci više ne moraju uopšte da zavlače ruku u džep u potrazi za gotovinom ili telefonom.

Za prodavce pak, facial recognition plaćanje znači veću efikasnost i manje radne snage. S druge strane, za kupace opstaje briga koja je vladala i po pitanju QR plaćanja — bezbednost (85 odsto ljudi koji koriste uslugu mobilnog plaćanja su voljni da plaćaju pomoću biometijskih metoda, ali čak 70 odsto njih zaštitu podataka o ličnosti navodi kao svoju najveću brigu).

A to nas dovodi do početka teksta i toga kako ista tehnologija u isto vreme izaziva revolt, strah i olakšanje. Što se toga tiče, zapravo je vrlo jednostavno — korisnicima treba da bude data mogućnost izbora. Odnosno, korisnici su ti treba da imaju pravo da znaju kako, kada i gde su snimani, i oni moraju biti ti koji odlučuju o tome kome će njihove crte lica biti dostupne.

Pridruži se → prvo predstavljanje rada Tesla Nationa