Zapošljavanje (u IT-ju) u Srbiji — Epizoda dva: Napad klonova

Vreme je da pređemo na razgovore o načinima za regrutovanje i privlačenje odgovarajućih kadrova, kao i na pitanje: Zašto je LinkedIn prava platforma za to?

Ana Yorke
11/05/2016

Vaša firma raste, obim posla se povećava – ovo su fraze koje svaki preduzetnik želi da čuje. Ako je firma koja raste već etablirano ime u svojoj niši i ima dobru “vidljivost” na lokalnom tržištu, onda unapred pripremljeno imate celo HR odeljenje, regrutere koji znaju kako da doskoče izazovu zvanom traženje jednoroga, pardon, IT stručnjaka u Srbiji, a često i redove ljudi koji bi prebegli kod vas veće od onih za šećer i ulje tokom mračnijeg doba ove države.

Ako ste pak jedan od 99% ljudi u IT-ju (globalno), odnosno marljivi radnik koji se bori kako zna i ume da osnaži svoj startap ili malo preduzeće, obliva vas hladni znoj.

U Srbiji, na malom tržištu gde se kadar sa iskustvom ne regrutuje, već mami i/ili moli da prebegne u vaš tabor, oglasi su kocka (pisala sam o tome u prethodnom tekstu), plate za iste ili slične pozicije nekad variraju duplo od firme do firme, a, kao što je pomenuto u tekstu o IT tržištu u Srbiji, retko koji stručnjak u jednoj firmi ostaje duže od tri godine.

Ukratko – niste sigurni da će vaš oglas “upaliti”, niste sigurni kakav tačno profil tražite i ponajmanje ste sigurni da li će vaš proizvod/usluga ili kompanijska kultura biti privlačni potencijalnim zaposlenima da ostanu sa vama dovoljno dugo da zajedno ostvarite nešto značajno.

Ako vas ovo podstiče da se obratite društvenim mrežama i posebno LinkedIn-u za pomoć, iz mog iskustva, u pravu ste.

Društvene mreže — pivotalna tačka zapošljavanja u novom mileniijumu

Proaktivnost, već izlizana reč koje se mnogi neopravdano gade, postala je najbitniji faktor zapošljavanja. Ukoliko se, kao pravi profesionalac, manete praznih reči i posvetite statistikama, na Jobvite blogu ali preko drugih kredibilnih izvora, neminovno ćete i sami primetiti promenu paradigme zapošljavanja, koja poziva na aktivaciju na društvenim mrežama, odnosno… khm… proaktivnost.

Evo nekih od najzanimljivijih statistika za zapošljavanje u toku 2014. i 2015. godine:

O tome kako sve možete kvalitetno (i jeftino) iskoristiti Facebook i Twitter da poboljšate vidljivost svoje firme i nađete dobre ljude, biće reči u narednim izdanjima, a danas nastavljamo sa pričom o kontaktiranju dobrih kandidata putem LinkedIn-a i savetima za izbegavanje zamki u koje mnogi upadaju.

Zašto je LinkedIn sveti gral zapošljavanja?

Bez okolišanja – 89% svih regrutera tvrde da su makar jednog zaposlenog našli preko LinkedIn-a. Što se mog regruterskog iskustva tiče, u tri kompanije za koje sam dosad radila (između ostalog) regrutaciju, samo četvoro ljudi nisam našla preko LinkedIn-a, već preko oglasa. U konsultativnim angažmanima sam uglavnom zapošljavala na preporuku, što se dosad takođe ispostavilo kao 100% zadovoljavajuće za sve strane.

Za one koje mrzi da ponovo gledaju prethodne tekstove, evo 125 zanimljivih činjenica o LinkedIn-u. LinkedIn je godinama unazad dobra platforma za povezivanje sa profesionalcima, ali i za kontaktiranje potencijalno zainteresovanih za dolazak u vašu firmu.

Više od puke društvene mreže za one koji bi nekome da daju ponudu, LinkedIn je odličan pokazatalj nečijeg karijernog puta, ključnih profesionalnih dostignuća i veština. Ne samo što možete da vidite koje veštine neko (tvrdi da) ima, već možete dobro i da ispratite kako ih je dosad implementirao/la, gde i sa kim u saradnji.

Za one koji ne vole da pišu nekome preko LinkedIn inboksa, već žele da pošalju mejl, Email Hunter (www.emailhunter.com) aplikacija odlično radi posao, a ima i Chrome ekstenziju. Dakle, tražite ključne reči preko LinkedIn-a, vidite koji ljudi vam se uklapaju u kriterijume, i napišete im LinkedIn poruku / i-mejl ponudu.

U poslednjoj rečenici leži i trik. Pisanje ponude deluje tako jednostavno. U stvarnosti ovo ne može biti dalje od istine.

Pre nego što dođemo do saveta u vezi sa pisanjem “cold” ponuda za upoznavanje/posao, postoje dve stvari koje je izuzetno bitno pomenuti:

1. Ljudi ne mrze ponude za posao… ako nisu uvredljivo loše predstavljene: Razna istraživanja će vam potvrditi da je otprilike polovina svih profesionalaca otvorena za nove poslovne ponude, ili ih aktivno traži. Priče koje ćete čuti o tome kako ljudi preziru da ih nepoznata osoba “cima” zarad poslovne prilike je mit.

Svačijem egu godi da se oseti poželjno i sposobno – trik je u tome da se obratite pravoj osobi i na “ispravan” način. Nemojte se bojati da će vas neko prezreti ako želite da ostvarite poslovni kontakt. U krajnjoj liniji, to bi bilo neprofesionalno i ni samom kandidatu ne bi išlo na ruku.

2. Idealan ili čak prosečan “response rate” je praktično nemoguće utvrditi: U ovoj odličnoj diskusiji, Džon Biške, osnivač firme za proizvodnju softvera za regrutaciju Entelo, jasno i koncizno objašnjava kako su mu od stotina kompanija stizale najrazličitije statistike kao parametri za “dobro” i “loše”.

Ukoliko izdvojite vreme da pročitate celu diskusiju, videćete da mnoge firme procenat odgovora od 15% – 20% smatraju uspešnim, dok se procenat odgovora od > 40% smatra izuzetno uspešnim. Ovo mogu da vam potvrdim i iz sopstvenog iskustva, s tim što napominjem da ne možete oceniti uspešnost regrutera/menadžera prema ovom broju jer – odgovor na regruterski mejl ne znači i zainteresovanost za posao.

Možda je samo uzorak takav da ste naleteli na 50/50 finih ljudi koji vam se zahvale na ponudi i odbiju vas, a možda vam se od 50 kontaktiranih kandidatata odazovu dvoje od kojih jedno zaposlite. Stoga zaboravite na ovu metriku dok ne vidite nešto mnogo bitnije, a to je – koliko kandidata zapravo želi da vas upozna.

E, ovo je statistika na kojoj mnogo ljudi, globalno i lokalno, “pada”. U (lokalnoj) IT sferi se procenat odgovora na “cold” i-mejlove i ponude od 15% smatra uspehom, dok malo ko uopšte sme da govori o postignutim rezultatima u vidu intervjua i zaključivanja ugovora s novim radnicima. Shodno tome, iako ponude na LinkedIn-u “pršte” na sve strane, retko ćete ovde čuti nekoga kako vam preporučuje isti za zapošljavanje.

Zašto?

Spoiler alert: lokalni regruteri, često nedovoljno obučeni za rad u IT industriji, upravljanje divergentnim kadrovima, i nedovoljno obzirni prema ljudima (ne “resursima”), najčešće šalju generičke i isprazne poruke kandidatima, sadržine koja malo koga zaintrigira i za kakav sledeći korak koji nije “block”.

Ako radite u IT-ju, naročito kao softver/hardver inženjer, sada se verovatno smejete jer dobro znate o čemu pričam – na kraju krajeva, prema mojim statistikama, u Srbiji “senior” inženjeri dobijaju između tri i pet ponuda za posao nedeljno, često od lokalnih preduzeća, a ponekad i iz inostranstva.

Ukoliko pak ne znate šta znači “generički” i “isprazni” tekst, a pri tom želite da i sami zaposlite nekog genijalca putem društvenih mreža, dajem vam uvid u tri stvarne ponude za posao koje su mi prosledili poznanici. Imena i neki detalji su izostavljeni iz etičkih razloga. Gradacija ponuda ide od “loše” do “najgore”:

Primer 1 – loša priča:

“Postovanje ______, Agencija ________ je konsalting firma sa fokusom na regrutaciju kadrova. Naša organizacija se bavi identifikacijom i evaluacijom kadrova za naše klijente. Zeleo sam da stupimo u kontakt kako bih Vam prezentovao jednu vrlo interesantnu poziciju za klijenta iz Slovenije. Bilo bi mi drago da se cujemo za vise detalja, tako da cu Vas zamoliti da mi posaljete Vas kontakt telefon.”

Komentari: Niko ne želi da mu 50% celokupne poruke bude eksplikacija rada agencije posrednika nekog fantomskog klijenta koji ga “zove”. Ne čak ni opis delatnosti klijenta, već posredničke firme. Na kraju, “interesantna pozicija” i neimenovanje klijenata vređaju inteligenciju i integritet ljudi kojima se obraćate. Imajte poštovanja za ljude kojima pišete. Na kraju, pri korišćenju vokativa se koristi zarez, (Poštovanje, VOKATIV, Agencija…), ovo je gramatika 5. razreda osnovne škole.

Primer 2 – gora priča:

“Zdravo _______, Hvala na konekciji pre svega. Da li si otvoren za promene na poslovnom planu? Kompanija _________ u kojoj radim, ima otvorene projekte i pozicije za koje verujem da bi mogle da ti budu jako interesantne, sada ili ubuduce. Ukoliko si zainteresovan da cujes vise detalja, zamolila bih te da mi prosledis kontakt telefon. Ovo je naša stranica, mozes da pogledas detaljnije cime se bavimo: – opis stranice posredničke firme”

Komentari: Svakako nije toliko teško prebaciti na “srpsku” tastaturu? Nekome (očigledno) ovo deluje trivijalno, ali pismenost onoga ko piše poruku jeste prvi nedvosmisleni indikator profesionalnosti i sposobnosti te osobe, te je prva tačka na osnovu koje kandidati nekoga ocenjuju.

Ukoliko nemate vremena/veštine ni na srpsku tastaturu da prebacite, zašto mislite da će neko drugi imati vremena za vas?

Dalje, ova priča se nalazi u kategoriji “gore priče” zato što u sebi čak i nema ponudu! Osoba koja je ovo pisala samo baca generičku “udicu” kojekome, što znači je kandidata našla tako što je na LinkedIn-u pretražila “developer” ključnu reč. Ova osoba nije pogledala profil kandidata, verovatno ne zna ni ime te osobe i svima je poslala isti isprazni mejl u kojem traži da joj neko odgovori i onda možda nađe nešto što ima veze sa profilom kandidata.

Nažalost, standardni primer nedostatka znanja o, to jest poštovanja prema osobi kojoj se javljate. Uz to, i ovde vidimo probleme pri korišćenju vokativa, a neprofesionalno neupotrebljavanje dijakritika biće “deal-breaker” za mnoge kojima se osoba obratila.

Primer 3 – Remzi Bolton priča:

“Zdravo, komsija! Trenutno radim u agenciji za zaposljavanje, specijalizovanoj za rad u IT sektoru- _______. Imamo otvorene pozicije za Senior PHP Developere koje bi te mogle zanimati. Jedna od njih je u Beogradu – LINK DO POZICIJE. Ostale pozicije su u inostranstvu. Da li si mozda zainteresovan za neku od pozicija? Pozdrav”

Komentari: Ruku na srce, ovde je osoba koja piše i-mejl makar malčice profesionalnije uplivala u priču, prepoznajući programski jezik u kojem kandidat radi, te slanjem opisa jedne konkretne pozicije. Takođe, zna da ispravno upotrebljava vokativ (jesmo li dotle došli da je ovo za pohvalu?). Dijakritika opet nema, nažalost.

Dalje, ovo je opet prekratka, nelična poruka u kojoj neka fantomska firma nudi razne pozicije (bez objašnjenja koje su pozicije u pitanju) i mami kandidata samo da se javi, da uberu neki bod kod klijenta. Bonus poeni za “najgoru” priču: komšija! KOM-ŠI-JA. Preklinjem vas, ne pozdravljajte osobu koju u životu videli niste i koju molite da vas shvati ozbiljno rečju “komšija”.

Da skratimo – ovo su upravo te generičke, neinformisane, klonirane ponude bez pravog interesovanja za osobu kojoj su poslate, ili poštovanja njene delatnosti. Već sam rekla i ponoviću stoput – IT industrija je promenila paradigmu zapošljavanja i ophođenja prema kadrovima; ovo je sjajna situacija, pošto vam, za razliku od jezivog tejlorovskog fokusa na “efikasnost”, omogućava da poznajete, cenite i volite ljude sa kojima radite ili sa kojima ćete raditi. Štaviše, zahteva to od vas. Zato je najmanje što možete učiniti da privolite nekoga ideologiji svoje firme upoznavanje i poštovanje tog, pre svega, ljudskog bića – ne budite bot, pardon, klon.

Dobro, i kako ja sad da napišem dobru uvodnu ponudu koja će se dopasti kandidatima?

Jedina prava istina ovde je da vam ni ja, niti iko ko ne sarađuje blisko s vama, ne može reći šta je najbolja praksa i put regrutacije za vašu firmu. Svaka firma/startap puna je idiosinkratičnosti koje samo vi i vaše kolege znate, i šta ćete odabrati da predstavite kao vaše jake strane, odnosno “selling points” u uvodnom pozivu za kandidate, ne može se standardizovati. Zato vam, nažalost, ne mogu predstaviti primer neke moje ponude, pošto je verovatno da ne biste mnogo “izvukli” iz iste.

S druge strane, postoji niz konkretnih grešaka koje mnoge firme prave tokom pokušaja privlačenja kandidata i samim izbegavanjem istih odmah ćete se naći makar korak ispred konkurencije koja šalje hiljade “kloniranih” mejlova. Koga zanima koje su najveće komunikacione greške regrutera iz perspektive developer-a, ovaj fantastični blog post Ivana Batića će vam lako i zabavno objasniti još neke klonirane regruterske greške.

Evo i primera najčešćih grešaka u pisanju LinkedIn i i-mejl ponuda, koje spadaju u kategoriju “ne, nikako” 

sZ4HBr

1. Nikada ne “autsorsujte” regrutaciju!

Bilo da ste mali startap koji nema para za “overhead” osoblje za ljudske resurse, ili veliko preduzeće koje ne želi da se posvećuje ovakvim procesima, autsorsovanje regrutacije u IT-ju ogromna je greška. Najbitniji razlozi su očigledni: pre svega, ljudi kojima mesečna zarada zavisi od procenta koji će uzeti tako što će vama nametnuti nekoga često se ne posvećuju razumevanju pozicija za koje traže kandidate, što se može videti iz gorenavedenih kloniranih ponuda (sve tri su od “autsorsera”).

Drugo, i još bitnije, celokupna ideja o brendiranju vaše firme i privlačenju ljudi zasniva se na strasti i veri koju postojeći zaposleni ulažu u nju; stoga, osoba sa strane neće moći jednako strastveno da “grize” za vašu ideologiju, a to je doslovno prvo što kandidati žele da vide i čuju – nekoga ko voli firmu za koju radi i ko će i njih privoleti da se priklone istoj profesionalnoj ideologiji.

Sve i da trenutno nemate para ili želje za “in-house” HR/regrutere, znate da svi inženjeri pričaju istim jezikom i bolje da sami, makar i priučeno, objasnite svojim rečima strast prema proizvodu/uslugi koju pravite i pričate iskreno, ako ne previše formalno. To je jedina strategija koja stvarno daje rezultate. Ako se ne potrudite da lično, u ime svoje firme, kontaktirate ljude čije karijere želite da oblikujete, zašto bi oni uopšte hteli da razgovaraju sa vama?

2. Ne šaljite na stotine ponuda za jednu poziciju

Ovo je malo tržište na kojem se programeri međusobno znaju i neminovno pričaju. U zemlji gde, po raznim procenama, ukupno ima svega oko 12.000 softverskih inženjera, teško da baš 500 odgovaraju profilu za neku poziciju u vašoj firmi.

U svom dosadašnjem radu nijednom nisam kontaktirala više od 20 ljudi za jednu poziciju, što i vama savetujem, ukoliko je moguće. Ako vaši kandidati saznaju da kontaktirate koga stignete samo zato što vam je “frka” (a verujte mi, frka je svima i uvek i verujte mi, saznaće), neće to protumačiti kao pozitivan primer rada, a najbolji će vas odmah preskočiti i okarakterisati kao – “mesaru”.

3. Ne šaljite copy/paste poruke

Osim bazičnih podataka o imenu firme i osobenostima pozicije koju nudite, ostatak ponude uvek treba da bude prilagođen osobi kojoj ponudu šaljete. Ta sličica na profilu ima ime, prezime, puls, snove, strahove i nadanja, te dajte sve od sebe da procenite šta bi joj moglo biti zanimljivo u vezi sa vašom firmom i to jasno istaknite.

Niko od nas nije identičan, zato ne šaljite identične poruke kada želite da odlučujete o nečijem životu. Uvek imajte u vidu da je regrutacija naporan i zahtevan posao – ne oklevajte da zaposlite nekoga ko će vam pomagati oko ljudskih resursa i strategije tako što će razumeti ljude kojima se obrača.

4. Ne kontaktirajte po 10 kandidata iz iste firme

Slično tački broj 2, ne budite toliko drski da na slepo pokušavate da privučete ceo jedan tim (ili više) iz neke konkurentske firme, pogotovo ne za jednu poziciju – nije etički i ispašćete smešni.

5. Ne kontaktirajte kandidate samo na osnovu par ključnih reči

Većina IT firmi funkcioniše slično, uz varijacije u pojedinim procesima – ali misija, vizija i ljudi koji čine neki projekat i njegovu budućnost, uvek su priča za sebe. Kako se ovo odnosi na vaše zaposlene, takođe se odnosi i na njihove potencijalne kolege.

Regruteri neće naći idealan profil za, primera radi, poziciju R&D inženjer, tako što će pretraživati termine “senior developer” i “team lead”; ne možete tek tako svesti osobu na par odgovarajućih kriterijuma. Pre nego što krenete da zovete ljude, pogledajte šta je sve zanimljivo u vezi sa pozicijom koja se nudi, napravite spisak veština koje želite kandidat da ima, zamislite njegov/njen idealni profil, karijerni, akademski, lični.

Nakon što utvrdite sve to, krenite da pretražujete LinkedIn specifično, temeljno, tražeći nekoga ko (makar) deluje kao savršen kandidat. Tek ako ne nađete osobu kakvu ste zamislili, pretražujte po ustaljenim kriterijumima.

6. Ne prećutkujte ključne informacije kandidatima

Zaboravite ponude “dobrih stranih klijenata” preko kojih ćete raditi na “zanimljivim projektima” koristeći “vrhunske tehnologije”. Kao što sam već navela gore, treba da poštujete nekoga sa kim želite da delite karijerne uspehe, ili kome ćete poveriti da vam vodi sektor preduzeća. U suprotnom niko neće poštovati vas. Kada kontaktirate kandidate, budite što precizniji i temeljniji u opisu vaše firme, misije i same pozicije.

Za kraj, nekoliko primera dobre prakse pri traženju i kontaktiranju kandidata:

1. Naučite (vaše regrutere) o tržištu na kojem radite

Ako imate HR/regrutera, verovatno je da osoba kojoj su društvene nauke vokacija ne zna šta je CISCO, niti da kuca kôd. Naučite vaše kolege osnovnim terminima u vezi sa IT-jem kako im se kandidati ne bi smejali kad ih kontaktiraju.

Optimalno, sve vaše kolege će imati neke dodirne tačke sa tehnologijama i prepoznavaće različite profile kandidata, ali ako nemaju – naučite ih i u akciju krenite zajedno. Izdvojite vreme da pregledate sve potencijalne kandidate pre nego što ih vaš regruter kontaktira. Znam da vam je to dosadno i naporno, ali je izuzetno svrsishodno.

Drugo, naučite (vaše regrutere) principima industrije i lokalnog tržišta, saznajte, koliko je moguće, kakve uslove nude druge firme i s kim možete da se takmičite, a koga da “ne dirate” jer ćete izgubiti. Tržište je malo i anegdote sprdnje se brzo šire – nemojte da vam se dešava da (istinita priča) nudite “medior” poziciju i platu od 1.500 evra osobi koja je šef R&D tima ogromne međunarodne firme i uz to ima doslovno triput veću platu. Neobaveštenost odiše neprofesionalnošću, te budite pažjlivi.

2. Dobro upoznajte (koliko je moguće) profil ljudi koje kontaktirate

Kao i u prvoj listi, stavka 5, bitno je da saznate što više možete o ljudima koje ćete zvati. Ustanovite da li profil te osobe odgovara onome što tražite. Pogledajte čemu teži u karijeri (srećom, to se kod IT-jevaca lako vidi :), kakvi koncepti i tehnologije je “pale”, šta su joj strasti. Naučite kandidatov LinkedIn profil napamet, kliknite na svaki link, ne budite lenji. Na ovaj način, uz malo (lažem – mnogo) rada, lakše ćete naći nekoga kome biste mogli biti jednako interesantni kao i on(a) vama.

3. Odmah objasnite osobi zašto biste baš nju želeli za vašu firmu

Vaš potencijalni kolega nije parče mesa. Ne traćite nečije vreme, već odmah objasnite osobi zašto vam je baš on(a) pala na pamet i na koji način se uklapa u priču koju kreirate. Za početak, najverovatnije je da ćete makar dobiti iskrenu ljudsku reakciju, ako ne i pozitivan odgovor.

4. Iskrenost je samo i uvek vrlina.

Cenite je i drugi će ceniti vas. Usudiću se da kažem da su IT-jevci (najčešće) dobri ljudi, pametni, obrazovani, usredsređeni na rešavanje problema i stvaranje konkretnih, zanimljivih projekata. Udostojite ih iskrenosti – napištie im koncizno objašnjenu i konkretnu ponudu i iskreno odgovorite na sva njihova pitanja pre sastanka. Ako vam je budžet ograničen, recite.

Ako tek počinjete i mora da se zapne da bi se stiglo do MVP-ja, recite. Ne ustežite se da vodite pošten i iskren dijalog, budite iznad jeftinih trikova koji, makar kod ovih pametnih ljudi čija egzistencija ne zavisi od vas, ne pale. Garantujem vam da će razgovor odmah postati mnogo kvalitetniji. P

Primenjujući sve ove metode (pri tom neformalnog) obraćanja ljudima, uspela sam da dođem do LinkedIn “response rate”-a od 93% i konverzije u intervjue od gotovo 50%. Svega sedam ljudi mi nije odgovorilo u protekle tri godine (tešim se da ne koriste LinkedIn :), ali to nije zato što sam šaman sa druge planete, već zato što sam uvek regrutovala za “svoje” firme i projekte u koje verujem, govoreći istinu (ili makar koliko god sam sama znala u datom trenutku). A to uopšte nije teško.

To bi bilo sve za ovo izdanje priča iz sveta zapošljavanja u IT-ju (u Srbiji). U sledećoj epizodi pričaćemo o greškama koje poslodavci često prave nakon prvog sastanka sa kandidatom, kao i dobrim praksama kojima ćete efikasnije mamiti kandidate da prihvate vašu ponudu, ali i upravljati organizacijom.

Dotad vas, kao i uvek, pozivam da ostavite želje, čestitke i pozdrave u komentarima, podelite sopstvena iskustva sa regruterskim ponudama (na obe strane) i postavljate pitanja. Neka živi dijalog! :)

Ana Yorke

Objavio/la članak.

sreda, 11. Maj, 2016.

IT Industrija

🔥 Najčitanije

Iris

utorak, 13. Mart, 2018.

Pozdrav, i pored tvoje opaske da to nikome ne bi znacilo, ja bih ipak volela da vidim jednu tvoju inicijalnu poruku koju saljes preko linkedina. Procenat odgovora koji dobijas me je jako zaintrigirao. Kad kazem jako, mislim jako jako. Moze i na mail :-)

Ana Yorke

četvrtak, 9. Jun, 2016.

@Mirko - Pre svega, hvala od srca na civilizovanoj kritici, to je u vreme Interneta postala retkost :) I dobro je dok ima ko i da iskritikuje. Ne zameri, ali čini mi se da tekst nisi pažljivo pročitao, kao ni prethodne tekstove u serijalu - nekoliko puta napominjem da mi je traženo da ove tekstove napravim zato što ljudi iz IT-ja, (šokantno) NE znaju ove stvari, što mogu i da potvrdim. Sami navodi onakvih primera ponuda, svih od "IT regruterskog osoblja sa 579 godina iskustva", dovoljno ti govore o tome kako ljudi ne znaju da komuniciraju i koliki je izazov baviti se regrutacijom, ljudskim resursima i komunikacijom sa "stejkholderima" ako ti to nije vokacija, kao što mnogim glavama IT firmi/startapa nije (to su pametni i fini ljudi koji pokušavaju nešto da naprave, a moraju da se koncentrišu i na ovakve aktivnosti, što je izazov), a, ludački, nije ni mnogim takozvanim "HR" ekspertima u Srbiji. Ako pročitaš sva tri teksta (ne navodim te, samo konstatujem :), videćeš da je to vrlo jasno objašnjeno. I ja sam pre 10 godina mislila da živimo u svetu gde ljudi koji nešto rade valjda znaju šta rade, ali nije tako. Štaviše, takođe sam nekoliko puta napomenula da je meni SVE ovo donedavno delovalo kao opšte mesto i "otkrivanje tople vode", ali nivo rada većine prinudnih i/ili samozvanih regrutera i "kadrovskog" lokalno, ne zadovoljava standarde koje je IT industrija nametnula kapitalizmu u protekle tri decenije (o tome isto dosta pričam u tekstovima :) Ovakvi primeri izneti su jer malo ko navodi primere loše prakse koji stravično, praktično a priori odbijaju kadar; to možeš videti u ostalim komentarima i primerima koje je g-din Ivan kao programer napisao u svom blogu. Bukvalno svake nedelje od kolega i prijatelja programera čujem o "presmešnim" ponudama koje su dobijali, a i samoj mi je više puta nuđen neki apstraktni posao za "vrhunskog klijenta" na način koji vređa i kao profesionalca i kao ličnost. Fokus jeste namerno na negaciji, a verujem da postoji i količina, makar nesvesnog "hejta", pošto jeste tužno gledati samoproklamovane stručnjake kako sramote svoje firme, profesije, i ljude kojima pokušavaju da se dodvore. Svi želimo da dobro radimo svoj posao i budemo OK i prema drugima (nadam se) i zato treba i razotkriti načine na koje to ne postižemo. Dosadašnje prakse slanja ispraznih ponuda i angažovanja ljudi koji nisu iz IT-ja da ti dovode IT-jevce statistički i suštinski nikome nisu donele ozbiljne rezultate, zato i napominjem u tekstovima da ne treba "autsorsovati" regrutaciju, već zapošljavati ljude koji su obučeni da se bave drugim ljudima ili učiti sam na svome kako se to radi, ako je firma mala i nema mogućnosti za zapošljavanje "overhead" osoblja. S te strane tvoja kritika je apsolutno na mestu, ali i primere loše prakse treba izneti na videlo, bar ja tako mislim.* A za sve podno komentara rezervisan je sledeći tekst, stiže uskoro! Tu će biti dosta konkretnih primera dobrih praksi o svemu što si naveo, iz mog ugla, odnosno saveta za sve koji se u nekom kapacitetu bave regrutacijom i trebaju im smernice kako da to odrade dobro i pošteno prema svima, a ne samo kako da što brže zgrnu neku proviziju na uhlebljenje "random" programera ili nađu neka prelazna rešenja jer su u frci oko toga šta i kako (ne) treba. Hvala ti i svako dobro! *Recimo, gramatika jeste pakleno bitna, i treba da bude - hej, pa to je obrazovanje osnovne škole! Firme za koje sam dosad radila, kao i firme mojih poznanika (IT, konkretno), svakih mesec-dva odbiju saradnju s nekim entitetom jer je "pitch" za partnerstvo/zaposlenje nepismen i/ili loše napisan. Gramatika i način izražavanja najbolji su prvi test za onoga ko ti se obraća; naravno, neće ti otkriti da li je taj neko dobar i vredan profesionalac i koliko, ali će ti otkriti ako nije.

mirko

ponedeljak, 30. Maj, 2016.

Cao, procitao sam tvoj clanak i nisam nesto preterano odusevljen. Generalno ispisala si tekst od ne znam koliko stranica, a da nisi nista konkretno rekla. Ceo tekst je prepun hejta i da kazem pametovanja. Tvoj komentar se svodi na to sta ne treba raditi, gramatika i sta ti ja znam sta. Trecina teksta je otisla na to da je Linkedin glavni izvor regrutovanja kadrova. Ovo je IT sajt i ljudi koji dolaze ovde to vec znaju. Nisi rekla nista novo. S druge strane, nisi navela ni jedan primer kako se treba npr sastaviti ponuda za posao sto bi nekim pocetnicima u toj oblasti mnogo vise znacila. Lako je kritikovati druge i biti podozriv, a ne uraditi. Fokus ti je u negaciji. Daj konkretan primer kako se sastavlja ponuda za posao, kakav treba imati pristup prema kandidatima preko telefona npr i uzivo na intervjuu. To ce pomoci ljudima. Svako dobro zelim.

Ana Yorke

četvrtak, 19. Maj, 2016.

@nenad - Zanimljiva iskustva, prepoznajem i sebe i poznanike u toj priči. O iskusnim IT stručnjacima smo već dosta pričali (i još ćemo) i njih je gotovo nemoguće "naći" ako oni dobrano ne žele da nađu vas. To je trenutno genijalno za tržište rada u IT-ju, ali ne i za poslodavce :) Što se juniora tiče, tu se iskustva TOLIKO razlikuju da ne smem da se drznem da nešto kažem kao da je činjenica. Nailazala sam, kao i moji poznanici, na priučene klince koji su mislili da treba da primaju tri do pet prosečnih lokalnih plata zato što su čačnuli malo HTML-a i napravili dva i po sajta sa po tri stranice u PHP-u. Takođe sam nailazila na neiskusne omladince koji naprosto neće da slušaju starije, neće da imaju mentore, misle da su njihovi načini najbolji... Kao i sve druge organizme na ovoj planeti, i njih će život išamarati i naučiti da napokon postanu deo nekog sistema, i jedini savet koji mogu da dam je da ne budete vi ti koji ih učite. S druge strane, u jednoj od firmi u kojima sam radila smo odlučili da zaposlimo juniora, da pokušamo, pa šta bude. Od mnogobrojnih intervjua izabrali smo jednu predivnu adolescentkinju koja se ispostavila kao neverovatno talentovana, ali i poslušna, odgovorna i zrela osoba - ,mnogo više nego razne moje kolege od 30 i više godina. Istina je da se i juniori, kao i svi ostali ljudi, razlikuju po mnogo čemu, pa pravila nema. Komentar za LinkedIn ima smisla, s tim što se lažne i preterane reference VEOMA lako mogu proveriti, te ne mislim da nečije napumpavanje profila treba da bude žuti ili crveni karton za upotrebu platforme. S druge strane, zato se zapošljavanju neko mora ozbiljno posvetiti; to baš i nije usputna aktivnost, kako mnoge uprave firmi u Srbiji misle. Sa zaključkom se slažem - ni ja ne radim prevashodno u sektoru ljudskih resursa i pitanje je koliko ću to raditi ubuduće :)

nenad

utorak, 17. Maj, 2016.

Imam neka iskustva sa regrutovanjem ljudi u mojoj bivsoj firmi. Prvo, vrlo je tesko naci iskusne IT strucnjake, mi smo koristili usluge iz drugih zemalja najvise iz regiona (ali posao je bio takav da nam nije trebalo stalno njihovo prisustvo). Drugo, zaposliti pocetnike je isto tako, ako nije i teze. Pocetnici kod nas prvo nemaju dovoljno znanja, posot naravnnemaju iskustva, ali to ne znaci da ce oni da se zadovolje sa manjom paltom. Ne, ne, oni traze neke cifre za koje su culi da se placaju vani, a moja tadasnja firma i nije htela i nije mogla da placa toliko. Trece, LinkedIn je bio OK na pocetku, ali sada nije tako pouzdan, i slazem se sa jednim komentarom koji kaze da je malo precenjen. Dosta biografija i reference su lazne i preterane. Zakljucak: naci dobrog strucnjaka da li iskusnog ili pocetnika kod nas je veoma tesko, i drago mi je da vise ne radim u HR sektoru

Shark

petak, 13. Maj, 2016.

Nikad nije lose spomenuti neke cifre u tom inicijalnom kontaktu, makar on spadao u bilo koju od tih 5 losih kategorija.

Ana Yorke

četvrtak, 12. Maj, 2016.

@Ivan - Taj smo tekst okačili u linku, hvala na iskrenosti :) Čini mi se da, nažalost, mnogi profesionalci danas ne razumeju potrebe ljudi sa kojima sarađuju u bilo kojem kapacitetu dok se neko jasno i glasno ne pobuni protiv loših praksi. Nadam se da će makar jednoj osobi naše priče pomoći da unapredi svoje poslovanje, to je već veliki uspeh :)

Ivan

sreda, 11. Maj, 2016.

Takođe sam napisao blog post na sličnu temu, ali nije vezan za LinkedIn, već za moje lično iskustvo sa recruiterima (koji me jesu većinom kontaktirali preko njega). http://ivanbatic.com/8-things-you-should-not-do-as-a-recruiter/

Ana Yorke

sreda, 11. Maj, 2016.

@tomi - Kakav komentar, hvala na otvaranju diskusije! :)Da krenem redom: - Nisam mešala lokalne i globalne perspektive, sve prakse o kojima sam pričala znam kao lokalne; doduše, napominjem da iz iskustva, a i statistika, znam i da regruteri globalno često šalju užasne generičke i-mejlove koji IT-jevcima služe za sprdnju. Za dobre prakse, YHO je apsolutno validno, ali sam htela da otvorim još nekoliko pitanja i malo produbim priču, a ne samo nabrojim šta je poželjno imati u "cold" ponudi nekome. Nažalost, što se toga šta ko zna i primenjuje tiče, situacija je tragična, bez preterivanja. Kada me je StartIt ekipa pitala da podelim svoje utiske s javnošću, mislila sam da nemam šta da kažem, da "otkrivam toplu vodu" i da su sve ovo opšta mesta. Pošto sam već tad imala neke nagoveštaje da ljudi zapravo često ne prate primere dobrih praksi, nakon podrobnog istraživanja ZGRANULA sam se ponašanjem raznih regrutera. Takođe sam i sama primila više generičkih regruterskih ponuda bljutave i vulgarno apstraktne sadržine, te sam odlučila da reagujem, pošto je, ma koliko neverovatno zvučalo, očigledno da ljudi ipak ne znaju šta rade :) U odbranu onih koji regrutuju, a nisu regruteri, male firme često nemaju novac za HR odeljenje i razumem da neki senior programer koji razmišlja o arhitekturi nekog SaaS-a i kako da ga ne zgromi trka za MVP-jem baš i ne zna mnogo o virtuelnom mahanju mladim kolegama koje bi promenile posao, mislim da je u redu da pokrenemo priču o tome šta je u redu/nije u redu i šta treba/ne treba reći kada se obraćate nekome koga želite u timu... Takođe, ja nisam regruter po vokaciji - regrutacija je komplementarna aktivnost kojom se bavim u okviru razvoja poslovanja, mada se razumem u ljudsko ponašanje, pa to nije problem (uglavnom) :) Sada da se osvrnem na tvoja iskustva: 1) ZOMFG, NISAM IZ AUTSORSINGA. Da ne lažem, jednom sam pozvana na intervju za autsorsing firmu, ali, srećom, nisam prošla :) To što kažeš ima smisla, ali uz jedno veeeeliko ALI. Istina je da autsorserima plate nisu problem, ali seniori ozbiljnih veština sličan, ako ne isti novac mogu da dobiju i na drugim mestima, i te kako. Nekome ko u zemlji gde je cena života ipak niska može da zaradi > 2.000 evra mesečno ideologija ili ideja, srećom, često postaje bitna koliko i novac. Znam dosta primera talentovanih programera koji nikada ne bi radili u autosorsing firmi, ili su prihvatali da rade za osetno (20%-40%) manje plate u "pravim" firmama; glupo zvuči, ali kad znaš da ćeš svakako dobro živeti, postaje ti mnogo lakše da se fokusiraš na sopstvene ideale i principe, ne samo pare :) 2) BOOM - Amin. 3) Zanimljiva ideja, slažem se. 4) Razumem te i nominalno bih mogla donekle da se složim, ali, eto, meni su se oglasi (NE za junior pozicije) pokazali kao besmisleni. Ako nisi pročitao prethodni tekst, za oglas za NodeJS sam prošle godine dobila impozantnih 0 (slovima NULA) prijava, i to na "vruć" oglas... S druge strane, za juniore jesu sjajna ideja. Što se LinkedIn-a tiče, dosad sam tako zaposlila cca 20 ljudi i baš sam presrećna interakcijama koje sam imala sa inženjerima, modelarima, i slično. Iskustva se očigledno razlikuju :) 6) Ima smisla, ali dosta ljudi ne voli da radi od kuće, tu se ljudi baaaš razlikuju. Mnogima prija, neko čak i teži tome, ali mnogi na to (ja, recimo) ne bi pristali ni za živu glavu... Pa kako se zalomi.

Tomi

sreda, 11. Maj, 2016.

Tekst obiluje zanimljivim činjenicama, ali na momente imam utisak da se miksuje globalna statistika sa lokalnim okvirima, kao i perspektiva startupa i većih kompanija. Najzanimljiviji deo je prikaz dobrih praksi, IMHO nezasluženo na samom kraju. Ako nekome nije jasno zašto generički mejlovi ne valjaju ili zašto je bitan pravopis onda je debelo promašio vek u kome živi. Pošto je ovo iskustvo iz perspektive recruitera koji pretpostavljam ima taj komfor da samopouzdano nastupa jer zna da ima "argumente" koje će zainteresovati senior programere hteo bih da podelim moje iskustvo iz ugla startupa: 1) Ne gubite vreme tražeći senior programere u Srbiji. Ne trebaju vam. To je jedno malo tržište na kome vladaju outsorcing biznisi kojima godišnje plate od 50.000$ nisu problem i vaša ponuda će biti ignorisana ili nažalost ismejana. Kao što je navedeno u tekstu oni spadaju u manje lojalne zaposlene i čak i da imate solidan budžet uvek će se pojaviti neka Ana sa boljom finansijskom ponudom. :) 2) tražite juniore na vreme. Mislim stvarno na vreme, tj. ako ste primetili potrebu za novim developerima onda već verovatno kasnite. Cilj je razvijanje lojalnosti od "malih nogu" i ako pomognete nekome da uđe u posao i u prvim koracima velike su šanse da će se zadržati i kada stasa iako dobije neznatno bolje finansijske uslove. Ovde je ubedljivo najvažnije zacrtati kakav profil ličnosti tražite (u mom primeru idealna osoba bi bila nadprosečno inteligentna, sa niskim nivoom samopouzdanja, živi van univerzitetskog centra - jer na tehničkim fakultetima sve vrvi od recruitera). Sa takvim osobama vredi graditi zajedništvo, dozvolite im da lične vrednosti usade u vrednosti firme. I što je važno, takve osobe možete naći i kroz oglase. 3) iznajmite iskustvo. Bilo kroz postojeća poznanstva ili neki od online servisa npr. Toptal uvek možete na određeni period "iznajmiti" iskustvo koje je potrebno vašem timu 4) LinkedIn je precenjen. Ukoliko nemate veliko iskustvo sa ovom mrežom preti vam opasnost da izgubite mnogo vremena bez rezultata. "Srpski" LinkedIn je često gomila fabrikovanih preporuka, nabrojane veštine koje spadaju u želje a ne u znanja i tsl. Moje iskustvo je pokazalo da se ljudi usled sopstvene promocije predstavljaju nerealno, a to je tip ličnosti koji želim da izbegnem. Nije zanemarljiv kanal, ali u mom tefteru tek na trećem mestu, preporuka je mama, a na drugom mestu su oglasi. 6) Prilagodite se 21. veku. Da, rad na daljinu je rastući trend u IT industriji. Moj utisak je da developeri najbolje reaguju na njega jer daje najveću slobodu upravljanja sopstvenim vremenom. A pošto smanjuje i troškove zaposlenima neretko će pristati i na nešto niža primanja. I nema bullshita, fokus je na rezultatu. Što se tiče pristupa ljudima, Ana je sve rekla :D