U sklopu Svetskog startap izveštaja, projekta koji ima za cilj da prikuplja i deli informacije o startapima širom sveta, juna ove godine objavljena je zanimljiva publikacija koja se vodila pitanjima: šta je uspeh i kako ga izmeriti?
Ova ekipa pitanju je pristupila tako što je iz 50 zemalja sa 6 kontinenata odabrala 3 najvrednije internet kompanije i uporedo ispitala njihove karakteristike, kao i karakteristike samog internet tržišta. Ovu listu kompanija nazvali su “internet kućom slavnih”, a među njima su se pored Google našli i kineski Alibaba, ruski Yandex i južnokorejski Naver.
Evo pregleda osnovnih pokazatelja:
- Listu zemalja predvode Sjedinjene države, čiji Google je vredniji od ostalih 49 kompanija zajedno. Kineski Alibaba je vredniji od preostale 48 kompanije.
- Više od polovine zemalja uključenih u ispitivanje ima barem jednu kompaniju vrednu jednu milijardu dolara. Iako je znatan broj kompanija iz Evrope dospeo u ovaj tzv. “klub jednoroga”, nijedna se nije našla među deset najvrednijih. Ovo se tumači shvatanjem da nije nemoguće izgraditi kompaniju vrednu milijardu dolara u Evropi, ali da postoji određeni limit koji ne dozvoljava dalji rast.
- Javne kompanije su u proseku 6 puta veće od privatnih, a preko 60 puta veće od prosečne vrednosti akvizicije.
- Komunikacije i pretraživači su dve najvrednije oblasti kojima se internet kompanije bave; međutim, najpopularnija oblast je elektronska trgovina. “Komunikacija je ključ, ali je e-trgovina kralj.”
- Najzrelija i jedna od najvrednijih oblasti internet industrije jeste pretraživanje, a prate je igre i uplate/isplate, koje nisu dostigle vrednost iznad 5 milijardi dolara. Sa druge strane, treća najmlađa oblast, komunikacije, dostigla je rekordnu vrednost od 20 milijardi dolara.
- Primeri pokazuju da je u proseku potrebno 7 do 10 godina vrednog rada kako bi se izgradila kompanija vredna milijardu dolara.
Dva vredna saveta koji se mogu izvući iz izveštaja bilo gde u svetu jesu da su za preduzetnički uspeh izuzetno bitne dve stvari: strpljenje i širom otvorene oči za uviđanje dobrih prilika. Iako priče uspešnih ljudi zvuče kao da su svoj biznis izgradili preko noći, za to je uglavnom potrebno od pet do deset godina.
Sa druge strane, iako su ekosistemi određenih država povoljniji za pokretanje biznisa od ostalih, u svakom od njih postoje talasi na koje bi trebalo obratiti pažnju tokom preduzetničkog surfovanja. Istraživanje ukazuje da i pored toga što e-trgovina i pretraživanje nisu najinovativnije oblasti, one jesu neophodne u internet ekosistemu svake zemlje.