Teslin Autopilot delimično kriv za smrt Apple-ovog inženjera u saobraćajnoj nesreći

Pored utvrđivanja niza uzroka ove nesreće, komisija je predložila i uvođenje mera koje bi pomogle da se one više ne dešavaju.

Marko Marković
26/02/2020

Nezavisna američka komisija zadužena za istraživanje saobraćajnih nesreća utvrdila je da je autopilot sistem Tesla X modela jedan od verovatnih uzroka nesreće u kojoj je poginuo Volter Huang.

Pored toga, utvrdili su da deo krivice snosi i sam Huang koji je u trenutku nesreće igrao video-igre na telefonu i „previše se uzdao” u mogućnosti Autopilota. Utvrdili su i da je bankina na mestu nesreće bila oštećena u ranijoj nesreći, da je nadležna kalifornijska služba nije zamenila na vreme, i da bi Huang verovatno preživeo da su uradili svoj posao.

Kako je istraga pokazala, 23. marta 2018. godine Huangov automobil se kretao auto-putem kada je naišao na isključenje. Sistem je na trenutak izgubio iz vida oznake na putu i počeo da prati pogrešne linije, koje su ga odvele u deo koji razdvaja traku za isključenje od ostatka puta. Automobil nije ukočio niti usporio iako se približavao bankini, a Huang je preminuo nekoliko sati kasnije.

Jedan od uzroka je, utvrdili su istražitelji, i ograničenje Autopilot sistema koje se bazira na procesuiranju vizuelnih podataka. Ilon Mask, CEO Tesle, oduvek je tvrdio kako samovozećim automobilima nije neophodan sistem baziran na laserskim senzorima koji prave 3D modele sveta oko vozila. Umesto toga, njihovi automobili koriste kamere, ultrasonične senzore i radar okrenut ka napred. Ovaj sistem ima ograničenja koja je Huangova nesreća, nažalost, sada istakla.

Na kraju prezentacije rezultata, komisija je predložila i uvođenje mera koje bi pomogle da se ovakve nesreće više ne dešavaju.

Preporuke za izbegavanje budućih nesreća

Cilj komisije sa ovim preporukama je da utiču na odluke Tesle i ostalih proizvođača automobila, kao i na Vladine agencije da se uključe putem regulacije zakona vezanih za samovozeće automobile.

Komisija je tražila da Nacionalna agencija za bezbednost na auto-putevima počne da testira sisteme za izbegavanje čeonih sudara koje automobili imaju, a posebno način na koji oni procesuiraju uobičajene prepreke na putu. Oni su skrenuli pažnju na to da je trenutna metoda procene novih automobila, gde se pomenute stvari ne testiraju, „prilično besmislena”.

Takođe, od iste agencije su tražili da počne da testira limite Autopilota i da odredi kolika je verovatnoća da će se on pogrešno koristiti. Ukoliko utvrde da postoje neke bezbednosne rupe, agencija bi trebalo da iskoristi svoj autoritet da natera Teslu da ih popuni.

Nacionalna agencija za bezbednost na auto-putevima bi trebalo i da osmisli standarde koji će minimizovati smanjenje pažnje vozača i sprečiti oslanjanje na automitizovani sistem, kao i da predvidi potencijalne načine pogrešnog korišćenja Autopilota. Oni bi trebalo da zahtevaju da se ove tehnologije primene na sva autonomna vozila.

Jedna od preporuka je upućena kompaniji Apple. Volter Huang je radio kao inženjer u ovoj kompaniji, a u vreme nesreće je koristio iPhone. Ideja je da Apple uvede politiku po kojoj će biti onemogućena upotreba smartfona i tableta u kompanijskim vozilima ili dok zaposleni izvršavaju neki posao za kompaniju, osim u hitnim slučajevima.

Od uprave koja je zadužena za bezbednost i zdravlje na poslu zatraženo je da poveća svest zaposlenih od opasnosti koje postoje kada voze sa ometenom pažnjom, pa i da intervenišu kada oni to ne poštuju.

Na kraju, predloženo je da proizvođači smartfona unaprede tihi režim koji bi onemogućio sve funkcije koje mogu da odvuku pažnju vozača dok je vozilo u pokretu. Naravno, u ovom režimu bi ostala mogućnost pozivanja hitnih službi, ali je preporuka da ovakva podešavanja budu podrazumevana.

Marko Marković

Objavio/la članak.

sreda, 26. Februar, 2020.

IT Industrija

🔥 Najčitanije