Različiti tipovi MVP-a i kako da odaberete pravi za testiranje svoje ideje

Kako su to radili Dropbox, Buffer, Tim Feris i mnogi drugi?

Teodora Nićiforović
25/10/2018

Ako ste u svojoj firmi zaduženi za razvoj proizvoda ili vodite svoj startap, prijavite se za ovogodišnju generaciju Product Management Akademije.


Koji tip MVP-ja bi trebalo da koristite zavisi od vašeg proizvoda ili usluga koje pružate. Nadam se da ste do sada svi upoznati sa pojmom MVP-a i zašto bi trebalo da ga koristite u validaciji svojih ideja. Sada ćemo razgovarati o tipovima MVP-a i tome kako da ih koristimo.

U moru različitih tipova MVP-a ponekad je teško plivati. Za početak ćemo ih grupisati.

#1 Lažirajte pre nego što ga napravite

Čarobnjak iz Oza MVP

Čarobnjak iz Oza, koji se ponekad naziva i “prvo-manuleni” MVP (Manual-first) ili Flinstoning MVP, odličan je način da se testira startap koji pruža uslugu bilo koje vrste.

Osnovni princip iza Čarobnjaka iz Oza je stvaranje slike u potpunosti funkcionalnog proizvoda, dok se u pozadini zapravo koristi “ljudska snaga” za isporuku gotovog rešenja. Dok vaš proizvod spolja izgleda potpuno spremno, vi iza scene vučete sve konce. Ovaj tip MVP-a vam dozvoljava da direktno radite sa svojim klijentima i analizirate njihovo ponašanje i preferencije.

Ovakav pristup je uglavnom jeftin i pomaže vam da napravite sjajne, efefktivne, prototipove veoma brzo. Može vam pomoći da testirate kako tržište reaguje na vaš proizvod, a da pri tom ne morate ništa da ga napravite.

Groupon — platforma koja povezuje milijarde ljudi i obrađuje hiljade transakcija dnevno, imala je skromni početak. Endru Mejson, osnivač Groupona, počeo je sa jednostavnim WordPress sajtom na kojem je objavljivao akcije koje su na dnevnoj bazi imale lokalne picerije. Ručno je generisao PDF fajlove kako je primao porudžbine i slao ih e-mailom preko svoje privatne e-mail adrese. Sav posao je rađen ručno posredstvom tuđih resursa.

Druge kompanije koje su poznate po tome što su koristile ovaj tip MVP-a su Zappos, Aardavak i CardMunch.

Nijedna gore pomenuta kompanija nije imala tehnologiju ili algoritme koji su radili u pozadini.

Svi su samo lažirali.

Krajnjim korisnicima je proizvod isporučivan onako kako im je obećano. Možda malo sporije, ali vrednost je bila tu.

Concierge (Kućepazitelj)

Concierge pristup je sličan MVP-u Čarobnjaka iz Oza u smislu lažiranja procesa. Razlika je u tome što kod Concierge pristupa nije uključena nikakva tehnologija. To je tip MVP-ja u kojem manuelno vodite svog korisnika kroz rešenje problema.

Da biste razumeli koliko vaš proizvod može potencijalno biti pogrešan, sa vašim korisnicima morate proći kroz problem-rešenje etapu. Ne postoji bolji način da to uradite osim koristeći tehniku Concierge.

Najpoznatija kompanija koja je koristila ovaj tip MVP-a je Food on the Table.

Food on the Table je usluga kupovine namirnica koja ‚‚provaljuje“ šta volite da jedete, zatim sastavlja spisak za kupovinu u određenim prodavnicama kako biste uštedeli novac. Njihov Concierge MVP je predstavljao osnivača koji je lično sakupljao kupone i sastavljao spiskove za kupovinu za svoje prve korisnike.

Poenta Concierge MVP-a je, kao i sa većinom MVP-a, da se maksimizuje učenje, a minimizuje rizik razvoja lošeg proizvoda.

Jedan po jedan (Piecemeal)

Ideja piecemeal tipa MVP-a je da korišćenjem već postojećih alata i rešenja isporučite svoj proizvod ili uslugu. To je još jedan pametan način da korisnicima predstavite proizvod tako što ćete investirati minimalno novca (ili nimalo) u svoj proizvod.

‚‚Jedan po jedan“ tip MVP-a se bukvalno sastoji od komponenti iz različitih izvora, koje ćete sastaviti kako biste napravili osnovu svog proizvoda.

Najbolji primer ovog tipa MVP-a je BJ Fogg’s sajt.

#2 Sadržaj

Explainer video

Čuveni primer ovog tipa MVP-a je trominutni video koji je Dru Hjuston napravio za Dropbox. Ono što je on uradio je učinilo ovaj video klasičnim primerom ovog tipa MVP-a.

Osim toga, doveo je stotine hiljada ljudi na njihov sajt i učinio da njihova listi čekanja za beta verziju preko noći poraste za 70.000 ljudi.

Targetirana je zajednica ranih usvajača (eng. early adopters) tehnologije, a Dru je lično uradio naraciju videa. Ideja je bila da se validira da li korisnici zaista “žele” proizvod zato što su to rekli u fokus grupama ili zato što su se već prijavili.

Jednostavan video je ilustrovao njihovu ideju. U njemu je objašnjeno kako je zamišljeno da tehnologija radi i koje bi bile koristi za korisnike.


Glavna prednost ovog tipa MVP-a je ta što se sve funkcije proizvoda mogu jasno prikazati u samo nekoliko minuta videa. Mnogo je jeftinije nego pokretanje razvoja. Pa, zašto ne biste i vi to učinili?

Landing stranice

Kako landing stranice mogu biti vrsta MVP-a? Hajde da razjasnimo ovo kroz primer Buffera.

Buffer je aplikacija koja vam omogućava da zakažete objavu postova na socijalnim mrežama i da delite sadržaj u najbolje moguće vreme u toku dana.

Pre nego što ga je napravio, osnivač Buffera Džoel Gaskojn, hteo je da sazna da li bi hteo da ga koristi.

Napravio je jednostavnu landing stranicu na kojoj je bilo opisano šta je to što Buffer “radi”. Ukoliko bi ljudi bili zainteresovani mogli su da kliknu na dugme Paketi i Cene.

Kada su pokazali interesovanje klikom na to dugme su odlazili na sledeću stranicu na kojoj je pisalo: ‚‚Zdravo! Došli ste pre nego što smo spremni, ostavite svoju e-mail adresu i obavestićemo vas kad budemo spremni.“

Caka je u tome da Džoel zapravo još uvek nije počeo razvoj Buffera. Tweetovao je stranicu, ljudi su je posetili, a neki su čak i ostavili svoje e-mail adrese. To je bio dobar signal.

Sledeće pitanje na koje mu je bio potreban odgovor je da li bi ljudi platili da koriste Buffer. Korigovao je svoju početnu stranicu sa tri opcije Paketa i Cena: besplatan paket, 5 dolara mesečno i 20 dolara mesečno. Dobio je potvrdan odgovor, pošto je dovoljno ljudi kliknulo na novčane pakete.

Onda je došlo vreme da napravi jednostavan, minimalan set funkcionalnosti, koji može da isporuči korisnicima za manje od nedelju dana. Ubrzo posle toga Buffer je imao 500 korisnika i već je generisao prihode od onih koji su plaćali.

Mogao je da izdvoji vreme i ozbiljnu količinu novca da prvo napravi proizvod. Umesto toga odlučio je da unapred testira ključne pretpostavke o svojim korisnicima.

Blog

Pravljenje blog sadržaja koji privlači korisnike je jedna od najmoćnijih tehnika online marketinga koje su dostupne danas.

Kako možete iskoristiti content marketing kao MVP za vaš biznis?

Verujem da niste znali da veliki broj biznisa u ranoj fazi ima strategiju content marketinga od prvog dana. Zašto? Zato što je to MVP koji mogu dobro da planiraju, vode i optimizuju bez ikakvog budžeta.

Blog kao verzija MVP-a ima tu prednost što ne pokušava da poboljša jedan izolovani kanal. Umesto toga, on omogućava strategiju celokupnog angažovanja u više kanala, objedinjujući svu vašu komunikaciju u okviru digitalnog marketinga kako bi podržao ciljeve akvizicije, zadržavanja i rasta broja korisnika. Najvažnija stvar u momentu kada vaš biznis nije dovoljno veliki, jeste da ne dozvolite da vas zavaraju “metrike sujete”.

Društvene mreže

Da li ste čuli za Tima Ferisa, autora i “ljudsko zamorče”? Kada je Tim napisao svoju prvu knjigu želeo je da je nazove ‚‚Broadband and White Sand“. Šta mislite o naslovu?

Kao što možete i da zamislite, njegov izdavač se protivio naslovu, a Tim je bio protiv promene naslova. Kako bi prekinuo zastoj u procesu objave knjige, izdavač je predložio da testiraju naslove tako što će objaviti nekoliko oglasa na Facebooku.

Pobednički naslov ‚‚The 4-Hour Work Week: Escape 9 — 5, Live Anywhere and Join the New Rich“, nije bio Timov favorit, ali teško je mogao osporiti rezultate.

Ulaganje od nekoliko stotina dolara sačuvalo je njegovu knjigu od sekcije Ostataka u knjižarama. Zapravo knjiga ‚‚The 4-Hour Work Week“ se našla na prvom mestu liste bestselera New York Timesa, kao i na bestseler listama Wall Street Journala i BusinessWeeka.

#3 Prikupljanje sredstava (Fundraising)

Crowdfunding kampanje

Ukoliko ste mislili da su landing stranice fenomenalne za proveru da li su ljudi zainteresovani za vaš proizvod pre nego što ga napravite bićete oduševljeni kada čujete ovo:

Ovaj tip MVP-a može navesti ljude da plate za vaš proizvod pre nego što ga napravite.

Dozvolite mi da vam predstavim moćni KickStarter, globalnu crowdfunding platformu fokusiranu na kreativnost. Misija kompanije je da ,,pomogne u stvaranju kreativnih projekata“. Prema izveštajima KickStarter je dobio zalog od više od 1.9 milijardi dolara od 9.4 miliona sponzora kako bi finansirao 257 hiljada kreativnih projekata. Sjajan primer ovakvog finansiranja je Pebble, e-paper sat za pametne telefone, koji je prikupio najveću investiciju na KickStarteru u iznosu većem od 10 miliona dolara.

Ilan Li, The Oatmeal i Šejn Smal su prikupili više od 8 miliona dolara za njihovu ideju o kartaškoj igri ‚‚Exploding Kittens“.

S druge strane Bounce je koristio open source KickStarter platformu — SelfStarter, kako bi A/B testirali različite cene.

Saznanje koliko bi (tačno) novca potencijalni kupci izdvojili za proizvod daje vam sliku o tome koliko biste novca zaradili. Takođe, ovakav način testiranja vam govori i da li pravite biznis ili samo hobi. I to pre nego što ga napravite.

Ne samo da ćete proveriti da li potrošači žele da kupe vaš proizvod, već ćete prikupiti novac i dobiti rane poklonike vašeg proizvoda i obožavatelje.

Pošto crowdfunding, kao i svi drugi tipovi MVP-a, ne mogu da se primene na svaki tip proizvoda, preporučujem vam da pogledate KickStarterovu listu 10 najuspešnijih proizvoda i da proverite da li je ovaj tip (pristup) MVP-a dobar za vas.

Direktna pretprodaja

Kao što kaže bog product menadžmenta Stiv Blenk, ključno je da izađete iz kancelarije. Idite i razgovarajte sa vašim potencijalnim mušterijama. Što više možete!

Ukoliko smatrate da landing stranice nisu najbolji način da probate da im prodate proizvod pre nego što je napravljen, pokušajte da ih privolite na neki manje skalabilan način koji vam omogućava da vidite njihove reakcije iz prve ruke.

Direktan kontakt će vam kasnije omogućiti da napravite user persone.

#4 MVP jedne funkcije

Kad počnete da čitate sekcije ,,o nama“ uspešnih aplikacija, shvatićete da mnogi naglašavaju da je njihova prva greška bila to što su napravili previše funkcija.

U svom Signal To Noise postu, blog 37 Signals ističe vrednost jednostavnosti:

Ključna stvar je da prepakujete bilo koji težak problem koji zahteva mnogo softvera u mnogo jednostavniji koji zahteva mnogo manje sotvera. Možda nećete rešiti taj isti problem, ali i to je u redu. Reševanje 80 odsto prvobitnog problema sa 20 odsto napora je velika pobeda. Prvobitni problem uglavnom nije toliko strašan da bi bio vredan petostruko većeg napora da bi se rešio.

Ne možete biti sve svima.

Neke od najuspešnijih aplikacija su počele sa jednostavnim funkcijama. Poput Google-a i Dropboxa. Zapravo, Google i Dropbox su ostali gotovo nepromenjeni od kad su pokrenuti.

Poenta takvog tipa MVP-a jeste da ukoliko ne možete da pronađete tu jednu ‘’kidačku’’ funkciju koja može da opstane samostalno, dodavanje još funkcija neće učiniti proizvod boljim.

Facebook 2004. godine nije imao News feed i Timeline, a integrisane aplikacije su bile naučna fantastika. Mogli ste da imate jednostavan profil i sjajnu priliku da se povežete sa svojim prijateljima. Ta jedna funkcija je bila dovoljna da ima izvanredan rast i da pretvori mali projekat u jednu od najvećih javnih tehnoloških kompanija u istoriji.

Često nećete biti u mogućnosti da proverite sve vaše pretpostavke sa MVP-em jedne funkcije. Nemojte da gradite složen sistem kako biste testirali sve. Umesto toga napravite dva odvojena MVP-a.

Koji je vaš tip MVP-a?

Najveći rizik sa kojim se suočava većina startapa je pravljenje nečega što niko ne želi. Da biste učili efikasno o svojim kupcima, morate brzo izbaciti svoj proizvod na tržište. Uvek se trudite da svoj MVP isporučte kupcima i da što pre dobijete realnu povratnu informaciju o njemu.

Nemojte da upadnete u zamku izrade, nego:

Uvek imajte na umu da sa dobrim tipom MVP-a sebi dajete prostora da doživite neuspeh, a da pri tome ne izgubite sav novac. Cilj je da naučite što više uz što manje napora. Šta čekate?

Teodora Nićiforović

Objavio/la članak.

četvrtak, 25. Oktobar, 2018.

IT Industrija

🔥 Najčitanije