Početak kraja (stare) automobilske industrije

Proizvođači automobila sve više ulažu u inovaciju i partnerstva sa tehnološkim kompanijama. Ovo je još jedan pokazatelj da idemo ka transformaciji cele industrije i toga da automobilski giganti imaju male šanse da to i ostanu.

Vukašin Stojkov
06/01/2016

Dve velike vesti iz prethodnih dana ukazuju na brzinu transformacije jedne od najstarijih industrija modernog doba — automobilske industrije. Partnerstvo Googlea i Forda s jedne, i investicija od M500$ General Motorsa u Lyft (jedinog konkurenta Uberu u SAD) pokazuju kako velikani stare automobilske industrije neće tek tako propustiti priliku da ostanu u njoj. I oni vide da je nakon 130 godina vreme za neizbežnu transformaciju, za novu automobilsku industriju — zasnovanu na softveru.

Pitanje koje se postavlja je to kako će izgledati automobilska industrija za 15-ak godina, i ko će biti najveći dobitnici u dolazećoj preraspodeli enormnih prihoda — verovatno najvećoj u našoj generaciji.

Mnoga nagađanja, uključujući naša u Startitu, su da idemo brzo prema svetu koji prati Uberovu viziju, dakle svetu gde je posedovanje kola hobi ili luksuz. U ovom svetu će većina krajnjih korisnika preferirati prevoz na zahtev, na dugme, uz plaćanje po korišćenju. Ne samo da će ovakav transport biti ugodniji od tradicionalnog modela zbog izostanka brige o kolima / hardveru, bezbrojnih troškova i administracije koja ide uz njih, već ćemo na taj način imati i to vreme transporta na raspolaganju za druge stvari — razgovor, čitanje, štagod.

Kako će se ovom svetu prilagoditi veliki proizvođači automobila, pomenuti Ford, GM, zatim VW, Toyota, Hyundai, itd? Kako na Asymcar podkastu slikovito kažu, oni su kao jelen koji stoji na putu i gleda u hipnotišuće farove Googlea, Applea i Ubera, kompanija koje su se okomile na njihovu industriju.

Sa tehničke strane, prva stvar koju bi trebali da reše su akvizicija znanja i veština potrebnih za razvoj samovozećih kola. Na tome kako smo videli rade u partnerstvu sa tehnološkim kompanijama, s tim da ostaje pitanje toga da li i kakav pristup dobijaju podacima koje Google i Lyft sakupljaju, budući da su podaci ono što čini da samovozeća kola postaju bolja i efikasnija.

Ford je jedna od kompanija koja na tome radi i svojom laboratorijom u Silicijumskoj dolini, gde regrutuje softveraše i istražuje različite tehnologije i tehnike za budućnost transporta.

Untitled-2

Druga stvar, dosta izazovnija, je distribucija te buduće usluge, gde ulogu izbacivača igraju upravo Google i Apple, a ulogu tapkaroša Uber, Lyft ili neka druga masovna aplikacija poput WeChata ili Facebookove palete.

Nedavno najavljeno partnerstvo između Forda i Googlea može da ukaže na mogući pravac razvoja nove automobilske industrije. Ford je prvi masovni proizvođač automobila, a Google je kompanija koja je odmakla najdalje od svih u razvoju tehnologije za samovozeća kola.

Ima smisla za Ford i druge kompanije da se okrenu Googleu za tehnologiju, kako mnogi posmatrači sugerišu. Istovremeno ima smisla za Google da zaključa ove proizvođače na svoju tehnologiju, i tako od njih načini efektivno potčinjene partnere, slično ulozi koju je namenio svojim partnerima u oblasti pametnih telefona, Samsunzima, HTC-ovima i drugim.

Taj scenario je svakako na stolu, kao i mnogi drugi. Stvari koje su koliko toliko izvesne su da:

U jednom prethodnom članku na ovu temu smo ustvrdili da iz Srbije možemo malo šta da uradimo kada je u pitanju ova transformacija transportne industrije, sem da uzmemo kokice i posmatramo. Al evo jedne ideje — možda bi zakonska uredba koja bi omogućila testiranje samovozećih kola pod određenim uslovima mogla da podstakne domaću inovaciju na ovom polju.

Vukašin Stojkov

Objavio/la članak.

sreda, 6. Januar, 2016.

IT Industrija

🔥 Najčitanije

nenad

sreda, 13. Januar, 2016.

Jos jedna oblast gde tradicionalne auto kompanije gube od kolaca je pojava car sharinga, i auto klubova koje iznajmljuju automobile i do 15 minuta. Mladi u velikim gradovima se resavaju na neposedovanje vozila zato sto im je to nepotreban trosak