Oglašivači bojkotuju Facebook zbog rasizma — nakon gubitka 7 milijardi $ Zakerberg reaguje

Cilj kampanje #StopHateforProfit je suzbijanje objava koje veličaju nasilje, diskriminaciju, rasne podele i dezinformišu.

Tomislav Jelesijević
29/06/2020

Vrednost deonica Facebooka beleži pad od prošle nedelje kada je otpočela kampanja bojkota oglašavanja, poznata kao #StopHateforProfit. U petak je jedan od vodećih svetskih oglašivača Unilever objavio da prestaje da se oglašava na Facebooku, i uzrokovao da vrednost deonica kompanije opadne za 8.3 odsto, piše Bloomberg.

Ovim potezom vrednost kompanije je pala za 56 milijardi dolara, a istovremeno je Zakerbergovo bogatstvo umanjeno za 7.2 milijardi dolara, što ga na listi najbogatijih ljudi na svetu vraća jedno mesto unazad, iza francuskog biznismena Bernara Arnoa, koji je na trećem mestu na listi koju uređuje Bloomberg.

Povod kampanje, kojoj su se pored Unilevera pridružili i Coca Cola, Verizon, Honda, Starbucks i drugi, je neadekvatan tretman kompanije prema uređivanju objava koje veličaju nasilje, diskriminaciju, rasne podele ili dezinformišu. Podsetimo se da je u prethodnom mesecu upravo ta problematika bila u žiži javnosti kada je američki predsednik postavio sporne objave koje je Twitter obeležio kao „potencijalno dezinformišuće”, a na istu vrstu objava Facebook nije reagovao, vodeći se već čuvenim stavom Zakerberga da neće biti sudija koji određuje šta je istinito u političkim objavama. 

Novim pravilima protiv egzodusa oglašivača

U ovom trenutku nije sasvim poznato u kojoj meri kompanije i brendovi zaustavljaju oglašavanje, da li je samo na teritoriji SAD-a, i da li isto važi i za Facebook Audience Network? Ovi primeri su potvrđeni: Coca Cola je potvrdila da će u narednih 30 dana pauzirati oglase na svim društvenim mrežama, a Unilever će zaustaviti oglašavanje na Facebooku i Instagramu do kraja godine.

Motivisan kampanjom pauziranja oglašavanja, Zakerberg je preuzeo nekoliko koraka. U petak je jedan od sastanaka u kompaniji imao prenos uživo, što je samo po sebi neobično, i tada je uvedeno nekoliko novih mera u uređivanju. Kada je reč o izborima u SAD-u, sve objave tog karaktera imaće oznaku koja upućuje da se prikupe dodatne informacije u Centru za informacije o glasanju. U okviru ažuriranja politika uređivanja govora mržnje, doneto je novo pravilo da će sve reklame koje tvrde da je neka društvena grupa opasna po zdravlje i bezbednost ‒ biti uklonjene. Isto važi i za oglase koji predstavljaju imigrante kao inferiorne grupe.

Takođe, sve objave političara koje krše postojeća pravila, ali imaju karakter „informativnosti”, biće obeležene oznakama. Setimo se da je upravo ovaj potez izostao kada je američki predsednik postavio objavu povodom smrti Džordža Flojda, koja je nedvosmisleno veličala nasilje.

Svi navedeni primeri šalju jasne poruke da Facebook ozbiljno shvata bojkot. Međutim, iz svega toga ostaje jedna nedoumica koju je primetio reporter New York Times-a: „Svaki put kada Facebook objavi nove mere ja se zapitam ‒ zašto je ovo uopšte bilo dozvoljeno?”

Tomislav Jelesijević

Objavio/la članak.

ponedeljak, 29. Jun, 2020.

IT Industrija

🔥 Najčitanije