IT Industrija
🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Neuspeh je neponovljiv momenat koga se svi, uglavnom, boje. Ali šta bi bilo kada bismo nekom magijom mogli da preokrenemo “čitanje“ tog događaja u nešto korisno i pozitivno? Kada se udruže pametne glave koje su preokrenule fejl u iskustvo koje žele da podele i kul ekipa koja želi da ih čuje, dobijemo prvi Startit Meetup
Neuspeh je neponovljiv momenat koga se svi, uglavnom, boje. Ali šta bi bilo kada bismo nekom magijom mogli da preokrenemo “čitanje“ tog događaja u nešto korisno i pozitivno?
Kada se udruže pametne glave koje su preokrenule fejl u iskustvo koje žele da podele i kul ekipa koja želi da ih čuje, dobijemo prvi Startit Meetup posvećen isključivo fejlovima.
Mlađan Antić (Taksiko), Ivan Kovačević (Travelico), Aleksandar Gvozden (Cu3er) i Ivan Mojsilović (NetDokumenti) su skupili petlju, izašli pred ljude i učinili nas boljima i jačima. Evo šta smo naučili na Startit Meetup #11 događaju posvećenom promašajima (pored toga da treba bolje da planiramo spremanje opreme za projektovanje prezentacija).
To nije tako jednostavno. Čak i sa najboljim prijateljem kada pravite startap, to je mnogo drugačije nego kada se samo družite. Ivan je iz Travelico priče shvatio da i najbolji ortaci koji su prezauzeti ne mogu da rade zajedno na startapu, jer jednostavno – ne stižu. A startap se neće sam uraditi. Drugim rečima, nađite sebi slične ludake u poslu.
Još jedna zabluda. Ako svi co-founderi nisu isto zapaljeni za ideju i rad, rezultati će sigurno izostati. “Malo hoću, malo neću“ pristup razvoju startapa je siguran put u fejl, i svi govornici se slažu po tom pitanju da je pažljiv odabir saradnika najvažniji, jer je startap prilično turbulentna priča i treba ti ekipa koja će moći da preživi sve te uspone i padove.
Okej, možda jesu lepi, ali vaši korisnici imaju ime i prezime i treba što pre da ih upoznate i da vidite tačno ko su oni. Segmentacija tržišta, odnosno jasno određivanje za koga radite proizvod je od krucijalnog značaja za pozicioniranje, prodaju i opstanak. Ivan Mojsilović se prisetio da je “prodavanje svega svima“ urodilo jednim lepim fejlom.
Odlična teza is self-help literature, ali potpuno beskorisna u startap odiseji. Gvozden je iz Cu3era poneo iskustvo da korisnike moraš da pitaš šta im treba i kako će da koriste tvoj proizvod. Čim ti se ideja rodi, odmah pitaj nekog potencijalnog korisnika šta misli o tome – nemoj da je obožavaš u samoći. Tako je sada CaseTrek prošao kroz 3 iteracije interfejsa koji su testirali advokati, dok nije postao zadovoljavajuće jednostavan svima.
I nikako da izađe… o važnosti UX-a odnosno korisničkog iskustva, kao da nije dovoljno rečeno, ali ipak – nije. Vaš proizvod mora biti jednostavan, praktičan i ako može i lep. Jer ako im nije lak i gotivan, korisnici ga jednostavno neće koristiti, odnosno – naći će jednostavniji.
Što se tiče jednog od čudesa startap sveta je da se puno nas fokusira na ideju, proizvod i problem/rešenje, a jako mali broj se fokusira na to – kako ćemo zaraditi novac u stvarnom svetu? Ako im je kompilkovano – neće kupovati. Ako poslujete sa ciljnom grupom koja ne shvata vaš proizvod – neće kupovati. Ako im ne date opciju da kupe – neće kupovati. Još gore – ako nemaju razlog da kupe vaš proizvod – neće ga kupovati. I sa najvećom investicijom, fejl biznis modela je siguran fejl startapa.
Iako je Taksiko priči posvetio gotovo 3 godine svog života i rada i bogato ga je smorio, Mlađan nije stao niti odustao. I dalje razvija super aplikacije i planira nove startape, sa novom ekipom ljudi i kako kaže – bez taksista. Naučiti da je skroz OK da fejluješ je jedna od najbitnijih stvari koju treba da znaš. Fejluje se brzo ili sporo, stalno ili povremeno, pada se 100 puta, ali ustaje 101.
Startap je kao yin-yang i to je možda najbolja metafora celog skupa koju je sa nama podelio Aleksandar Gvozden. U svakom svetlom delu uspeha ima male crne tačke fejla i u svakoj crnoj fleki postoji mala bela tačka u kojoj se nalazi znanje i iskustvo koje je pozitivno i bitno za vaš dalji razvoj. U toku svakog razvoja ima fejlova i treba ih što pre uočiti, i ako je moguće – ispraviti.
Prvo da se svako malo podsećamo da fejlovati nije katastrofa, da se svima dešava i da si posle toga ne samo okej, nego bolji i jači i imaš čak o čemu da pričaš masama.
Atmosfera je ličila na skupljanje udruženja “Anonimni alkoholičari”, pljeskali smo posle svake priče iz dva razloga – jedno je respekt za hrabrost da staneš pred sve te “nabrijane“ startapovce i opišeš kako stvari nisu išle po planu, a drugo je u znak podrške da sledeća stvar uspe.
Takođe, ovo je i meetup, što znači da uvek imate šansu da upoznate vašeg novog co-foundera na ovakvim događajima.
*hvala @dakics za ideju o videu
Neuspeh je neuspeh samo ako ništa nije naučeno iz njega. Naši govornici kažu da im je najteže bilo da stanu pred ogledalo i priznaju sami sebi da nisu uspeli. Posle toga dolazi olakšanje, i razumno sagledavanje svih grešaka.
Kada sami sebi priznate grešku, mnogo je lakše da shvatite kako ste mogli bolje i kako ćete ubuduće. Da je neuspeh samo prolazna stanica, govore nam CaseTrek, Yanado, Appidemia, koji su se izrodili nakon iskustava od prethodnih fejlova.
************************************************************************************************
Prezentacije sa događaja možete pogledati na Startit Slideshare.
Objavio/la članak.
petak, 23. Avgust, 2013.
Katarina Popović
subota, 24. Avgust, 2013.
Hello Zorane, pogledaj prezentacije govornika (kratke su i jasne) na slideshare-u, tamo su baš po tezama izdvojeni razlozi http://www.slideshare.net/startit
Zoran
subota, 24. Avgust, 2013.
Da li mozete da u kratkim crticama (nekoliko kljucnih stavki naprimer) da navedete glavne razloge neuspeha za svaki od pomenutih startup-a? To bi bilo zanimljivo za one koji nisu imali prilike da licno dodju na dogadjaj a moze da se razvije i zanimljiva diskusija na tu temu.
Goran
petak, 23. Avgust, 2013.
Zanimljivo i jako poucno.Uvek je lakse uciti na tudjim greskama.