Koji su najuspešniji startap ekosistemi van Silicijumske doline?

Uspešni startapi mogu da se pokrenu bilo gde, ali je njihov razvoj lakši u sredinama sa razvijenom startap scenom.

Marko Marković
16/08/2019

Founder Collective, američki VC fond osnovan 2009. godine, nedavno je na Medium-u objavio istraživanje koje je sproveo sa ciljem da ustanovi koji gradovi, van Silicijumske doline, imaju najuspešniju startap scenu. Poredili su firme koje su u poslednjih deset godina otkupljene, spojile se sa drugim firmama ili izašle na berzu. Na ovaj način su dobili konkretnu vrednost izraženu u dolarima. Iako ne savršen, ovaj sistem im je omogućio da uporede „uspeh” startapa.

Izvukli su informacije o 242 „izlazaka” startapa, koje su podelili na 17 gradova ili država.

Sami autori su se ogradili i napomenuli kako metoda nije savršena iz mnogo razloga, ali i da istraživanje ne treba shvatati kao akademski rad. Podaci postoje da bi dali grubu ideju o stepenu razvoja startapa na različitim geografskim odrednicama, a uprkos svojoj nesavršenosti predstavljaju i dobru početnu tačku za dalje procene jer nude do sada nepoznate podatke.

Za početak, iz tabele se može videti da je oblast Silicijumske doline apsolutno neprikosnovena na svetu. Zapravo, autori su prestali da broje posle 20 kompanija koje su zajedno zabeležile vrednost od oko milijardu dolara. Pošto je cilj bio da se prikaže kompanije koje se nalaze van Silicijumske doline, njome su u ovom trenutku prestali da se bave.

Kao primer je dat izlazak Ubera na berzu. Iako je procenjivan na 120 milijardi, pa se konačna vrednost od 82,4 milijarde dolara smatra neuspehom, ovime je kompanija stvorila više vrednosti od bilo kog drugog grada ili države.

Najplodniji startap gradovi u SAD

Na drugom mestu se, možda iznenađujuće, nalazi Boston. Ispostavilo se da je, ne računajući San Francisko, Boston grad sa najviše „jednoroga” (kompanija koje su procenjene na više od milijardu dolara). Istraživači su primetili da je stereotipna slika o Bostonu kao centru hard tech industrije — pogrešna. Čak tri od pet najuspešnijih „izlazaka” su napravile kompanije koje usluge nude direktno potrošačima: Wayfair, TripAdvisor i CarGurus.

Los Anđeles je jedini grad (osim, naravno, San Franciska) koji je uspeo da napravi veći broj „izlazaka” od najmanje 10 milijardi dolara. Polovina od 10 najvećih kompanija se bave hardverom i vertikalnim e-trgovinom (trgovinom u samo jednoj kategoriji). Ovo je možda zadivljujuće za regiju koja se uglavnom vezuje za medije.

Sijetl je dom nekim od najvećih kompanija na svetu, kao što su Microsoft i Amazon. Neki smatraju da to može da podstakne razvoj malih startapa u istom ekosistemu. Ipak, ova regija je u poslednjih deset godina stekla za 20 odsto manje izlazne vrednosti nego Los Anđeles i Boston.

Njujork se na ovoj listi nalazi tek na petom mestu. Najmnogoljudniji grad u SAD se, generalno, više vezuje za brendove koji se direktno obraćaju potrošačima. Međutim, najuspešniji njujorški startap u poslednjoj deceniji je MongoDB, kompanija koja se bavi bazama podataka. Tu su i Liveperson, koji proizvodi komercijalni AI softver i Flatiron Health, tehnologija iz oblasti zdravstva za razvoj lekova. Tako da, iako je Njujork možda najbolje mesto za razvoj proizvoda namenjenih širokoj grupi potrošača, tamo se itekako proizvodi ozbiljna tehnologija.

Lideri u ostatku sveta

Izrael možda ima manje od devet miliona stanovnika, ali vrednost njihovih startapa, po ovom istraživanju, premašuje kombinaciju Nemačkih i Francuskih. Dva najuspešnija su Mobileye — koji za Intel proizvodi tehnologiju za izbegavanje i ublažavanje sudara i Waze — GPS aplikacija koju korisnici hrane podacima.

Što se tiče Evrope, sigurno iznenađuje da je Švedska lider na listi. Ukupan iznos sakupljen od „izlazaka” startapa je duplo veći od Nemačke, a daleko veći od Francuske, koja u ovom segmentu podbacuje. Šta više, kada bi se Švedska računala zajedno sa Finskom, borila bi se sa Bostonom za drugi najuspešniji startap ekosistem na svetu.

Ono što je impresivno za skandinavske startape je njihov uticaj na globalnu kulturu. I Spotify i Minecraft su švedske kompanije, a poznato je kako je prva promenila način na koji se sluša muzika, a kako je video-igra postala fenomen.

Uspešni startapi mogu da se pokrenu bilo gde

CB Insights je nedavno objavio mapu sa startapima koji imaju najbolje finansiranje u svakoj državi SAD. Za investitore je možda teško da samo u SAD pokriju sve ove regije, ali je jasno da preduzetnici ne zavise isključivo od lokacije. Naravno, ona će pomoći ukoliko želite da zaposlite seniore i radnike sa iskustvom, a nalazite se u razvijenijem i uspešnom ekosistemu.

Podsećamo da je ove godine Srbija po prvi put analizirana u čuvenom izveštaju Startup Genome-a o startap ekosistemima. Istraživanje je pokrenuto na ideju Inicijative „Digitalna Srbija”, a metodologijom Startup Genome-a utvrđeno je da beogradsko-novosadski ekosistem ima vrednost od 303 miliona dolara. Isto istraživanje je pokazalo da su blockchain i industrija video igara vodeći podsektori u Srbiji.

Marko Marković

Objavio/la članak.

petak, 16. Avgust, 2019.

IT Industrija

🔥 Najčitanije