Kako „test samostalnosti” izgleda u nekim evropskim državama?

Koliko se izmenjena zakonska regulativa poklapa sa sličnim propisima u drugim državama?

Petar Paunović
25/02/2020

Izmene Zakona o porezu na dohodak građana i uvođenje testa samostalnosti izazivaju sukobljene reakcije, o kojima je Startit Dnevnik redovno pisao. Ono što je ostalo kao nedoumica jeste način na koji će poreski inspektori tumačiti pojedine odredbe testa, s obzirom na to da nisu precizno definisane Zakonom.

U iščekivanju Metodološkog uputstva za primenu testa samostalnosti u poreskoj kontroli, advokat Miomir Stojković iz kancelarije „Stojković Advokati” je za Startit Dnevnik napravio presek zakonske regulative u nekoliko evropskih država. 

Slovenija

U Republici Sloveniji postoji sličan mehanizam provere da li se odnos između preduzetnika i nalogodavca može smatrati samostalnim ili ne. Naime, poreski organi u toku kontrole prvo proveravaju sve elemente ugovornog odnosa, što podrazumeva i to da li (i u kojoj meri) proces pružanja usluge organizuje naogodavac, u čijem prostoru i ko određuje radno vreme, te da li preduzetnik kontinuirano u dužem periodu pruža usluge samo jednom nalogodavcu.

Zanimljiv je stav da poreski inspektori u Sloveniji takođe obraćaju pažnju i na dinamiku plaćanja preduzetnika, odnosno da li je preduzetnik plaćen na mesečnom nivou ili samo nakon što je usluga pružena. Ukoliko se naknada preduzetniku isplaćuje na mesečnom nivou, to može biti indikator da preduzetnik nije samostalan u odnosu na nalogodavca.

U praksi jedan od značajnijih kriterijuma (a često i ključan prilikom utvrđivanja samostalnosti) je onaj koji se tiče procenta prihoda koji preduzetnik ostvaruje od nalogodavca. Ukoliko preduzetnik više od 80 odsto svojih godišnjih prihoda ostvaruju radom za samo jednog nalogodavca, to će biti snažan indikator da on nije samostalan.

Holandija

U Holandiji se na osnovu tri ključna kriterijuma, karakteristična za radni angažman, može utvrditi da li je neki ugovorni odnos zapravo radni odnos. U radnom odnosu poslodavac ima pravo da zaposlenom naredi kako će neki zadatak izvršiti, zatim taj zadatak mora isključivo uraditi zaposleni i za to prima odgovarajuću naknadu.  

Kako bi se utvrdilo da se ne radi o prikrivenom radnom odnosu, proverava se da li je preduzetnik slobodan u odabiru načina na koji će pružati uslugu, što podrazumeva i odabir radnih sati i dana kada će pružati uslugu. Takođe se proverava do koje mere preduzetnik snosi rizik u pogledu pružene usluge.

U Holadniji poreski organi pružaju poreskim obveznicima savete i pomoć u pojašnjenju nedoumica koje su se javljale u praksi u vezi sa primenom navedenih pravila.

Mađarska

Sudovi u ovoj zemlji su već donosili odluke kojima je odnos između preduzetnika i nalogodavca okarakterisan kao zavistan, a broj indikatora kojima se proverava priroda odnosa je veliki.  

U Mađarskoj se samostalnost preduzetnika u odnosu na nalogodavca utvrđuje na osnovu dve grupe faktora, a postoji niz indikatora kojima se potvrđuje da je u pitanju prikriveni radni odnos:  

  • Ukoliko ugovor između preduzetnika i nalogodavca sadrži detaljan opis radnih aktivnosti koje preduzetnik mora regularno da izvrši u toku pružanja usluge.
  • Ukoliko preduzetnik nema mogućnost da angažuje podizvođače prilikom pružanja usluge. 
  • Ukoliko je nalogodavac odredio da preduzetnik ima obavezu da svoje usluge pruža na jasno definisanom mestu i u okviru određenog vremena.  
  • Postojanje jasno utvrđene hijerarhije između preduzetnika i nalogodavca. Samostalni preduzetnici mogu da dobiju osnovna uputstva u pogledu realizacije određenog projekta, ali u suštini oni imaju pravo da samostalno odluče o načinu kako će realizovati određeni zadatak.

Nemačka

U Nemačkoj ne postoji samo jedan specifičan propis koji se bavi ovom tematikom. Naime, sudovi i drugi državni organi često primenjuju brojne kriterijume prilikom utvrđivanja samostalnosti preduzetnika. Cilj je utvrditi stepen zavisnosti preduzetnika u odnosu na nalogodavca. Postoje brojna pitanja, kojima se utvrđuje priroda tog odnosa:  

  • Da li preduzetnik mora da pruža usluge lično ili može angažovati podizvođača?
  • Ko snosi ekonomski rizik prilikom pružanja usluge?
  • Da li preduzetnik predstavlja deo organizacione strukture nalogodavca?
  • Čija su osnovna sredstva koja preduzetnik koristi prilikom pružanja usluge?
  • Da li preduzetnik ima uobičajeno radno mesto u prostorijama nalogodavca?
  • Da li preduzetnik ima mail adresu ili broj telefona koji pripada nalogodavcu?
  • Da li preduzetnik prisustvuje internim sastancima, treninzima, kao i drugim internim aktivnostima kod nalogodavca (Novogodišnja proslava, team building, itd.)?
  • Da li preduzetnik za pružene usluge ostvaruje mesečnu naknadu ili je plaćen nakon pružene usluge?
  • Da li preduzetnik ostvaruje više od 80% od ukupnih prihoda samo od jednog nalogodavca?
  • Da li preduzetnik reklamira svoje usluge na tržištu?

Češka

Praksa u Češko je ukazala na poteškoće prilikom utvrđivanja da li se određeni ugovor sa preduzetnikom može okarakterisati kao prekriveni radni angažman. Generalno rečeno, ukoliko odnos između preduzetnika i nalogodavca ne ispunjava određene kriterijume koje se uglavnom prepisuju zaposlenju (npr. da zaposleni posao obavlja lično, u skladu s instrukcijama nalogodavca), odnos između preduzetnika i nalogodavca se može smatrati samostalnim.

Na osnovu ovog preseka se može uvideti da postoje brojne sličnosti u svim zemljama, te poklapanja s „testom samostalnosti” u Srbiji. Ono što se razlikuje jeste samo postupanje poreskih organa, te njihovo tumačenje kriterijuma, ali bi takve nedoumice mogle da se reše podzakonskim aktima, tačnije uputstvom, koje će biti od pomoći ne samo inspektorima, već i preduzetnicima.

Petar Paunović

Objavio/la članak.

utorak, 25. Februar, 2020.

IT Industrija

🔥 Najčitanije

Igor Lazarević

sreda, 26. Februar, 2020.

Ovaj tekst je dobar jer pokazuje da se većina država koje teže da budu uređene bore protiv poreske evazije (izbegavanje plaćanja poreza). U našem slučaju, poreska evazija se dešava u formi prikrivenog zapošljavanja, gde poslodavci (uglavnom privredna društva) angažuju preduzetnike (u formi preduzetničkih radnji) i tako vrše "pravaljivanje poreza", odnosno umesto da te ljude zaposle u skladu sa važećim propisima o radu, oni ih "zapošljavaju", ali u formi ugovora o poslovnoj saradnji, i na taj način značajno umanjuju svoje poreske obaveze (i prevaljuju ih na PR radnje), i to od 20% pa čak i do 70%, u zavisnosti od visine neto plate osobe koja je angažovana. Ova pojava postoji decenijama i najviše su je koristili advokati i advokatske kancelarije, ali je u poslednjih 10 godina uzela maha, a ponajviše su počele da je koriste IT kompanije, naročito male. Uštede koje IT kompanije ostvaruju po tom osnovu uglavnom završavaju na ličnim računima vlasnika tih kompanija. Dakle, umesto da se odgovarajući deo novca sliva u budžet koji se koristi za javne potrebe, taj novac se uglavnom sliva u džepove vlasnika. Naivno je bilo očekivati da će država, pa makar i ovakva loša kao što je naša, dugoročno to omogućavati. Bilo je samo pitanje vremena kada će se ova oblast regulisati. Ljudi koji se bave IT strukom, i privredna društva i preduzetnici, trebalo bi da znaju da poreska evazija velikih obima nije ok, a naša država na poreskoj evaziji godišnje gubi (ne prihoduje) više stotina miliona evra, možda i oko milijardu evra. Te "pogodnosti" koriste mnoge industrije, od advokata, preko IT kompanija, pa sve do farmaceutskih kompanija i drugih kompanija koje zapošljavaju ljude sa većim primanjima. Neću na ovom mestu govoriti o tome koliko se ježim na samoživost i pohlepu pojedinaca, kao što neću pisati koliko sam razočaran ovom državom i načinom na koji "uteruje pravdu". Inače, priča o održivom razvoju našeg IT sektora je jedna posebna priča i tu bi za početak trebalo razbiti predrasudu da se održivost može postići dominantno bavljenjem poslovima IT Outsourcing-a. Ali dobro, vidim da su ljudi raznih struka postali stručnjaci i za ekonomiju, naročito za makroekonomiju (fiskalnu i monetarnu ekonomiju), tako da izgleda živimo u nekom matriksu. Sve u svemu, bilo je za očekivati da se donesu neke ovakve mere, ali mislim da ova ako ova država pritiska privatni sektor, onda treba da pronađe i prave mehanizme da podstakne njegov razvoj, a naročito razvoj mladih i perspektivnih industrija i poslovnih poduhvata. Ekonomija se ne pokreće na silu, ali se isto tako ne pokreće i gledanjem samo svojih partikularnih interesa. Molim vas da me zaobiđete sa glupostima ako nemate neki konstruktivan komentar na ovo što sam napisao. Sve najbolje.

Vojislav

sreda, 26. Februar, 2020.

Niste pomenuli Britanski IR35 iz kog je sve ovo proisteklo, a koji je još gori jer sav poreski rizik prenosi na preduzetnika.