IT Industrija
🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Srpsko-slovenačka ekipa teži da reši probleme lanaca nabavke pomoću blockchaina.
Ako pogledaš oko sebe u svojoj kancelariji ili kući, postoji velika verovatnoća da je većina predmeta koji te okružuju došla kroz neki oblik regionalnog, nacionalnog ili globalnog lanca nabavke.
Činjenica da imaš veoma malo informacija o tome kako su ti proizvodi stigli do tebe je samo jedan od znakova da se lanci nabavke suočavaju sa sve više pritiska da postanu transparentni.
Većina problema vezanih za to svodi se na veoma ograničene mogućnosti za deljenje podataka duž celog lanca nabavke.
Origin Trail je startap koji se bavi rešavanjem različitih problema sa podacima u lancima nabavke koristeći blockchain, a osnovala su ga tri preduzetnika iz Srbije i Slovenije.
Projekat koji je trebalo da pomogne proizvođačima organske hrane da se brendiraju kao kompanije kojima je stalo do kvaliteta prerastao je nakon nekoliko godina u nešto što bi moglo da ima daleko veće poslovne implikacije.
Suosnivači Tomaž Levak (CEO), Žiga Drev (COO), i Branimir Rakić (CTO) upoznali su se na razmeni učenika još za vreme srednje škole, a 2011. počinju da rade za jednu kompaniju na projektu koji će kasnije postati Origin Trail.
Kada je u pitanju prehrambena industrija, navikli smo da kompanije tvrde kako su njihovi proizvodi zdravi, organski, i proverenog porekla. Ipak, prosečan kupac počeo je da ima sve manje poverenja u te tvrdnje.
Zato su Tomaž, Žiga, i Branimir pokušali da reše taj problem za jednu slovenačku kompaniju koja se bavi proizvodnjom organske hrane.
Projekat je imao jednostavan cilj — pomoći kompaniji da zaista pokaže poreklo svojih proizvoda kupcima.
Kako bi postigli ovo, njih trojica su došli na ideju da na pakovanja mesa dodaju QR kodove koje kupac može da skenira i dobije informacije o tome odakle meso dolazi, sa koje farme, od kojih farmera, i tačan put koji je ono prošlo od farme do marketa.
Ideja je naišla na odličan prijem od strane potrošača u Sloveniji i Tomaž, Žiga, i Branimir sklapaju još četiri posla sa velikim slovenačkim proizvođačima hrane. Tada i zvanično osnivaju Origin Trail.
Ovog puta su klijenti uglavnom bile mlekare, što počinje da čini problem komplikovanijim. Ispostavlja se da nije teško ispratiti odakle je došao komad mesa, ali je to daleko teže uraditi sa sirom i mlekom od kojeg se sir pravi.
Boreći se sa ovim problemom, trojica preduzetnika počinju da uviđaju mnoge probleme koje lanci nabavke u industriji imaju.
Većina kompanija ima neku vrstu ERP-a ili informacionog sistema u kojem se čuvaju sve informacije, od nabavke, proizvodnje, do računovodstva. Ovi podaci su uglavnom strogo čuvani, kako ne bi došli u ruke konkurencije.
Ako dve kompanije odluče da pomoću informacija koje imaju optimizuju međusobno poslovanje, to može predstavljati izazov iz više razloga — informacioni sistemi nisu međusobno kompatibilni, podaci nisu u istom formatu, niko ne garantuje za njihovu tačnost, može nastati potreba za nekom trećom stranom koja bi vodila ceo proces.
Ukoliko kompanije imaju isti informacioni sistem — na primer neko SAP rešenje — ova međusobna optimizacija je možda i moguća bez previše glavobolje.
Ipak, bilo kakvo usklađivanje na više od dve kompanije, da ne govorimo na nivou čitavog jednog lanca nabavke, skoro je ravno nemogućem.
Ovo zadaje muke mnogim kompanijama, pogotovo u prehrambenoj industriji koja je poznata po oštrim propisima. Kako saznati odakle zaista dolaze sirovine i proizvodi? Kako biti siguran da je ono što nabavljamo uvek istog kvaliteta? Da li sva roba koju nabavljamo ispunjava propise?
Neefikasnost lanaca nabavke postaje evidentna i u drugim slučajevima. Šta ukoliko se ispostavi da je neko mleko zatrovano, a već je stiglo na police? Kako brzo uraditi povlačenje proizvoda iz prodaje, kada kompanija nema baš jasnu sliku gde je sve tačno završio?
Potencijalno rešenje bi bila ta treća strana koja bi čuvala podatke svih učesnika i ponudila neka softverska rešenja koja bi operisala nad tim podacima, ali tu ponovo nastaje nepremostiv problem sa poverenjem, kao i garantovanjem poverljivosti i ispravnosti podataka.
Kako nam je Branimir rekao, shvatanje koje sve mogućnosti blockchain nudi bio je jedan od važnih trenutaka u razvoju njihovog proizvoda, jer pre svega pomaže da se posrednici izbace iz priče, i rešava problem poverenja među učesnicima.
Ipak, u Origin Trailu ne vole da koriste izraz “blockchain startap”, koji je popularan među nekim današnjim startapima.
Blockchain je samo fragment našeg rešenja koje je daleko veće i složenije. On je za nas samo alat koji nam pomaže sa decentralizacijom i čuvanjem podataka. Fokusiramo se na primene i rešenja koja možemo pomoću njega da izgradimo.
Uvidevši vremenom probleme jedne industrije i njihova potencijalna rešenja, Origin Trail sada pravi nešto što ima daleko veću primenu od brendiranja proizvođača hrane.
Ono što oni grade je u suštini protokol za čuvanje i upravljanje podacima na nivou čitavog lanca nabavke. Na “temelju” koji njihov sistem postavlja mogu se razvijati različite aplikacije prema potrebama različitih korisnika.
Što je više učesnika koji prihvate rešenje — dakle što je više podataka — time mogućnosti za primenu postaju veće. Zato je jedan od ciljeva Origin Traila da među prvim korisnicima imaju velike dobavljače i trgovce, od kojih bi mreža uključenih kompanija mogla evolutivno da raste.
Primene su brojne — od mnogih vidova optimizacije lanca nabavke, preko dokazivanja da neka kompanija poštuje standarde, sve do lakšeg lociranja i opoziva problematičnog proizvoda. Same primene i aplikacije su nešto što će svaki korisnik moći da razvija prema svojim potrebama.
Postoje lighthouse firme koje su dominantni igrači u industriji. Nama je cilj da pre svega njih targetiramo i uključimo u sistem, što nije prevelik izazov jer takve firme već dele velike količine podataka i trude se da budu transparentne.
Pošto je protokol open source i decentralizovan, entiteti u lancu nabavke zadržavaju kontrolu nad podacima koji se izmenjuju upotrebom istog. Time postižemo neutralnost što je ključni motivator za izmenu podataka (za razliku od trenutne situacije gde firme nisu zainteresovane da svoje podatke predaju nekoj trećoj firmi).
Origin Trail je do sada dobio nekoliko različitih priznanja, među kojima vredi spomenuti osvajanje Belgrade Venture Foruma 2014. godine, nagradu publike na Food+City takmičenju u Americi, kao i skorašnje priznanje koje su dobili od najvećeg maloprodajnog lanca na svetu — Walmart Food Safety Innovation Spark.
Ideja koju Origin Trail zastupa očigledno nailazi na sve veće prepoznavanje od strane relevantnih kompanija i organizacija, a od skoro su i deo Šangajskog akceleratora Bits & Bytes.
Slovenačko-srpska ekipa je 15. januara započela pretprodaju za svoju inicijalnu ponudu tokena prikupivši 1.5 miliona dolara u prvih sat vremena.
Tempo prodaje nije opao ni tokom narednih dana tako da su maksimum (hardcap) od 22.5 miliona dolara dostigli već 18. januara i tako uspešno okončali svoj ICO.
Deo TRACE tokena odvojen je i za nagradni program, u kome će oni koji ekipi budu prijavljivali bagove biti nagrađeni sa 1.000-10.000 tokena.
Objavio/la članak.
utorak, 23. Januar, 2018.