Građenje uspešnog biznisa u Srbiji — razbijamo četiri najveća mita koja koče domaće preduzentike

Uspešan biznis itekako može da nastane iz Srbije, ukoliko se postavite kako treba.

Vukan Simić - 5. Oktobar, 2017.

Rođen sam u Beogradu, ali sam veliki deo detinjstva proveo u Kanadi, u Torontu i još nekim gradovima. Kasnije sam se sa porodicom vratio u Srbiju. Završio sam ETF i po struci sam softverski inženjer, a za vreme studiranja sam pokrenuo nekih pet, šest manjih poslovnih projekata.

Uvek sam želeo da budem preduzetnik.

Kada sam završio faks, pokrenuo sam sajt koji se zove FishingBooker koji je trebalo da omogući ljudima iz celog sveta da rezervišu ribolovačke ture širom sveta. Taj sajt je pokrenut sa nekoliko Photoshop prototipova, jednim do dva dana kodiranja, i oko 100 evra investicije u marketing.

Četiri godine kasnije, mi smo tim od 40 ljudi. Lider smo na svetskom tržištu ribolovnog turizma, i tek smo počeli. I dalje rastemo i imamo velike planove za budućnost.

Kada pričam sa našim ljudima o pokretanju biznisa, često se ponavljaju slični izgovori za nepočinjanje i nepokušavanje. Zato želim da se osvrnem na četiri najčešća “mita” koja često čujem i da vam pokažem da to u stvari nisu prepreke na vašem putu do poslovnog uspeha.

Mit #1: U Srbiji nema kapitala

Fishing Booker je izgrađen bez spoljnog kapitala — mi smo bootstrapovali naš biznis.

Rekao bih da je Srbija sjajno mesto za bootstrapovanje biznisa, jer su operativni troškovi niži od verovatno svih zemalja u Evropi. Imamo talentovanu radnu snagu i veoma sposobne ljude, ali o tome kasnije.

Što se tiče finansiranja, imate tri opcije:

Mislim da smo time razbili mit da u Srbiji nema kapitala.

Mit #2: U Srbiji nema top talenta

Često u razgovoru sa ljudima imam prilike da čujem rečenice poput:

Ideja mi je dobra, ali ovde nema ko to da napravi.

ili:

Imam sjajnu ideju za biznis, ali mi ovde nemamo takve ljude kakvi su meni potrebni.

U Srbiji ne postoji top tehnološki talenat da bi mogao da se napravi kvalitetan proizvod.

Prvo, ukoliko pričamo o zaista top talentu, ne zavaravajte se — veoma je teško pronaći (i još teže regrutovati) ljude koji spadaju u gornjih 1% u bilo kojoj oblasti, gde god se vaša kompanija nalazila u svetu.

Rekao bih da u Srbiji čak imate i prednost po ovom pitanju ukoliko ste startap, jer ne morate da se takmičite za najbolji kadar sa gigantima poput Google-a, Facebooka, Amazona i drugih.

Mit #3: Moja ideja ne može da uspe iz Srbije

Ovo ne bih čak nazvao mitom, već potencijalnom preprekom.

Postoje biznisi koji jednostavno ne mogu da uspeju iz Srbije. Sledeći Google i sledeći Apple i Tesla neće doći iz Srbije.

Zašto?

Zato što Srbija nema 50 hiljada inženjera koje može da zaposli da izgradi sledeći Google. Kompanija kao što je Tesla ne može da dođe iz Srbije, zato što nemamo tržište milionera koji će da kupuju automobile na struju.

Ono što može da dođe iz Srbije je vodeća onlajn fudbalska igra i kompanija kao što je Nordeus. Može da dođe jedan SevenBridges, recimo. Može se desiti da vašu kompaniju kupi svetski poznati GoDaddy, kao što je bio slučaj sa Devanom prošle godine.

Sve ovo su prilično uspešni biznisi, a nastali su u Srbiji.

Ono što iz njihovih primera možemo da naučimo jeste da oni ovaj “mit” nisu smatrali ograničenjem. Bili su svesni gde se fizički, tj. geografski nalaze i u skladu sa tim donosili su pametne odluke, razvili biznis model, i razvili biznis koji može da uspe odavde.

Neke od pametnih odluka koje možete da donesete ukoliko biznis počinjete iz Srbije:

Biznis zapravo može da nastane iz Srbije, ukoliko se ovako postavite.

Mit #4: Ne znam kako da počnem

Ako u svojoj glavi “živite u budućnosti”, lako ćete primetiti stvari koje nam nedostaju u sadašnjosti. Uzgred, ovo je odlična tehnika za generisanje poslovnih ideja.

Sa druge strane, sama pomisao na pokretanje biznisa koji rešava problem koji ste uočili ume da bude parališuća. Odakle uopšte da počnete? Ovo pitanje muči mnoge potencijalne preduzetnike širom sveta, ne samo u Srbiji.

Vukan Simić na Znam da možemo pričao o tome kako pokrenuti startap

Postoji mnogo načina da počnete, a ja bih podelio sa vama moj lični primer.

Želeo sam da rezervišem pecanja i organizujem ture ljudima iz celog sveta, svuda u svetu. Glavna prepreka koju sam imao bila su moja uverenja:

Ko će meni da poveri planiranje svoje ribolovačke ekspedicije na Maldivima? Zar će neko tek tako dati poverenje nekoj tamo osobi ili firmi iz Srbije?

Odlučio sam da ipak probam, pa kako bude.

Iskodirao sam jednostavan statičan sajt, uplatio Google Ads i doveo na taj sajt ljude koji upravo traže pecanje na Maldivima.

Nakon nekoliko dana dobio sam prve mejlove i pozive. Nisu to odmah bile rezervacije, ljudi su se prvo uglavnom samo raspitivali u vezi sa uslugom koju sam im nudio. Za mene je to bila potvrda da sam na dobrom tragu, jer očigledno je bilo ljudi koje je interesovalo ono što ja nudim i koji bi mi poverili rezervacije svojih putovanja.

U sledećoj itraciji, našao sam najveći mogući rizik i testirao ga za malo para. Sto testova kasnije, nastao je biznis.

Hiljadu testova kasnije, tu smo gde smo danas, a o tome kako smo došli dovde čitaćete više u seriji članaka koje ću pisati narednih meseci i objavljivati ovde.