Google 2022. godine planira da prekine praksu plasiranja oglasa na osnovu praćenja sajtova koje svaki pojedinačni korisnik posećuje, objavio je WSJ.

Umesto toga, uvodi se niz novih alata koji povećavaju anonimnost podataka. Novi Privacy Sandbox pratiće korisnike na uređajima, a Google (i oglašivači) će dobijati samo anonimizirane informacije koje su dobijene preko API-ja u sandbox-u (agregirani podaci poput konverzije, atribucije, itd.)

Važna razlika je u tome što će se obrada tih informacija odvijati u pregledaču, i lični podaci se neće slati na Google-ove servere. Na osnovu takvih informacija, Google će potom praviti grupe korisnika sličnih interesovanja koje će oglašivači moći da iskoriste za targetiranje oglasa.

Pored navedenog, za 2022. godinu je najavljeno i da će Google Chrome, najpopularniji pregledač na svetu, početi da blokira tzv. kolačiće trećih stranki, koji se koriste kako bi se posetioci jednog sajta pratili po internetu, i tako sklapao detaljniji profil korisnika.

Samo pomoću ove dve promene, postaće znatno teže targetirati pojedinačne korisnike, jer će se znatno otežati ulančavanje raznorodnih podataka i njihovo povezivanje u jedan digitalni profil. Pored toga, biće gotovo nemoguće pratiti korisnika nakon klika ili kupovine (tzv. „post-view attribution”) kao ni čitav niz drugih složenih pratećih metrika.

Bez obzira na rokove i najave, ove promene značajno će uticati na oglašivače i količinu informacija koje će moći da konsultuju o korisnicima kojima plasiraju oglase. Procenjuje se da je oko 40 odsto novca u internet oglašavanju na neki način povezano sa Google-ovim alatima. Važno je napomenuti i da će raznovrsno i napredno praćenje biti moguće i nakon Google-ovih promena, samo ne koristeći njihov ekosistem.

Ovo su samo neki od niza koraka koje korporacija najavljuje u pokušaju da poboljša privatnost i zaštiti lične podatke korisnika. Sličan stav zauzeo je i Apple, koji je nedavno takođe pokušao da se pozabavi problemom korisničke privatnosti, s delimičnim uspehom. Ovoliki angažman dve velike tehnološke korporacije ne samo da ukazuje na postojanje trenda ka anonimnijem internetu, već u mnogome i stvaraju taj trend i podstiču njegov razvoj.

Uticaj na celokupnu tehnološku industriju trenutno je nemoguće proceniti. Jasno je, za početak, da će kompanije koje imaju sopstvene podatke o korisnicima, i razvijaju internu analitiku, svakako bar neko vreme biti u prednosti nad onima koje će računati samo sa Google-ovim interesnim grupama. Međutim, Google-ov uticaj na celu industriju, kao i odbijanje da kolačiće zameni nekim drugim, univerzalnim identifikatorom, mogu znatno da otežaju konsolidaciju ostatka tržišta.

Međutim, povlačenje Google-a iz sfere hiper targetiranih reklama i dalje stvara prostor drugim velikim kompanijama poput Facebook-a da još više prošire svoj uticaj, tim pre jer su baš oni zauzeli suprotan stav u borbi za privatnost. Glavno pitanje je, naravno, koliko će konkurencija biti u stanju da zaobiđe Google-ovu sveprisutnost, a to će pokazati jedino vreme.