Ekspoze koji je nedavno objavio WSJ pruža uvide u razvoj i tok problematičnih odnosa Apple-a i Facebook-a oko poslovnih modela. Intenzivnije interesovanje javnosti podstakla je Apple-ova najava novih alata za zaštitu privatnosti korisnika na iOS 14, kada je Tim Kuk za političku nestabilnost u Americi okrivio „teorije zavere pothranjene algoritmima”, aludirajući na Facebook. Nakon što je Apple najavio promene u načinu na koji će tretirati sakupljanje podataka, Facebook je objavio niz novinskih oglasa koji su predstavili kompaniju kao zaštitnika malih preduzeća, koje bi, kako kažu, Apple-ove promene najviše pogodile.

Ovo je, međutim, tek jedan u nizu sukoba koji se postepeno zaoštravaju. Kako prenosi WSJ, već 2014. godine je Tim Kuk u jednom intervjuu počeo da govori protiv poslovnih modela koji sakupljaju korisničke podatke. Kako se Fejsbuk našao prozvanim, Zakerberg je odgovorio Kuku u svom intervjuu, gde je kritikovao Apple-ove visoke cene.

U ovo vreme je otpočeo i svojevrsni obrazac javne komunikacije između dva direktora, putem televizijskih ili novinskih intervjua i podkasta. Umesto da se sučele direktno i rasprave o problemima, stvorila se mala medijska mašina, gde su obojica u gotovo svakom gostovanju ili intervjuu propitivani jedan o drugom, i gde im je traženo da odgovore na neku od izjava konkurenta. 2017. godine su se sreli uživo, kako bi pokušali da izglade rastuće tenzije, ali nisu uspeli.

2018. godine, ponovo je došlo do sukoba povodom Cambridge Analytica skandala. Tim Kuk je u intervjuu optužo Facebook za zadiranje u intimu korisnika, a Zakerberg je oštro reagovao, bezmalo optužujući Kuka da laže. Nakon tog događaja, NYTimes je objavio da je Zakerberg naložio menadžmentu da pređe na Android platformu, a WSJ je došao do informacija da je čelnik Facebook-a svom timu rekao kako Apple „treba da zaboli” (“we need to inflict pain”) što su se tako poneli prema njegovoj kompaniji.

Početkom 2019. godine, Apple je sa svoje platforme uklonio nekoliko Facebook-ovih internih aplikacija koje su koristili zaposleni, što je unelo pometnju u rad kompanije, a prošlog leta je najavljen i novi App Tracking Transparency alat (koji je u međuvremenu odložen za verziju iOS 14.5). Svi ovi koraci predstavljaju udar na poslovni model Facebook-a, koji sakuplja veliku količinu informacija o korisnicima u svrhe oglašavanja.

U poslednje vreme, sukob pokazuje znake prelaska u pravnu arenu. Tokom 2020. godine, Facebook je podržao Epic Games u tužbi protiv Apple-a i njihovog zatvorenog ekosistema. Veruje se da Facebook trenutno priprema svoju tužbu, koja će najverovatnije tvrditi da se Apple oslanja na anti-konkurentske prakse u pokušaju da svojim aplikacijama osigura prednost, kao i da svojim postupcima pokušava da uništi konkurenciju.

Tokom godina, obe kompanije su se sve više i više profilisale kao predstavnici suprotstavljenih verzija interneta, tako da je i poslovni sukob neminovan. Sledeći viziju osnivača Stiva Džobsa, koji se zalagao za privatnost, Tim Kuk počeo je da se bavi aktivizmom, pokušavajući da predstavi Apple kao zaštitinika ličnih podataka, i interneta gde korisnk „nije proizvod”. Sa druge strane, Zakerberg je pobornik „slobodnog i otvorenog interneta”, gde oglasi i sakupljanje podataka omogućuju besplatno korišćenje raznoraznih alata, kao i beskrajnu povezanost i personalizaciju, gde privatnost nije vrlina.

Situacija je trenutno složena, nije jasno ko će prevagnuti, niti kakve će se posledice, ako ikakve, preliti u javnost i na tržište. Na nama može biti da se nadamo da će konkurencija velikih igrača rezultovati boljim uslugama i uslovima za krajnje korisnike, a u idealnom svetu i boljim mogućnostima za očuvanje privatnosti svih nas u ovom vrlom novom dobu.