Filip Mateković: Ako ne zapošljavaš pametnije od sebe, donosiš glupe odluke

O digitalnom marketingu na prelazu 2023/24, ulozi marketinga u startapima, uticaju makro-ekonomske situacije i mnogim drugim temama smo pričali sa Filipom. Članak je deo poslovne saradnje Startita i Huncha.

Vukašin Stojkov
27/12/2023

Na oba naša sastanka Filip stiže iz neke žurbe i, iako je potpuno skoncentrisan na razgovor i daje vrlo direktne i jasne odgovore, vidi se da u glavi šalta još nekoliko stvari istovremeno, bilo da je to zaključak od prethodnog sastanka ili plan za neki naredni.

Što je smisleno za osobu koja ima visoku izvršnu ulogu, koja vodi celokupni marketing u Hunchu. Hunch je jedna od još uvek retkih uspešnih startap priča u Srbiji. Osnovan 2016. godine, porastao je od malog tima i vizije u zreo startap koji ima preko 50 zaposlenih i čiji proizvod koriste firme poput Sonyja ili Wavemakera, koji je jedini partner Mete svoje vrste u regionu.

Najjednostavnije rečeno, proizvod je namenjen tome da štedi vreme i novac marketinškim i kreativnim timovima, i da im omogućava da za manja ulaganja zarađuju više. Zvuči kao mnogo toga ali je tim do sada svojim rastom pokazao da je moguće ponuditi tako nešto tržištu i isporučiti tu vrednost.

Digitalni marketing je dramatično brzo evoluirao od nastanka interneta do danas i dramatično brzo evoluira i dan danas. Tehnološki napredak donose upravo alati poput Huncha i veštačka inteligencija koja obećava velike promene na horizontu, a promene donosi već sada, u realnom vremenu.

O toj r/evoluciji i drugim temama vezanim za tehnološko preduzetništvo smo pričali sa Filipom.

Pričao si mi da su mnogi osnivači startapa u zabludi kada je u pitanju marketing, na šta misliš?

Pa na dosta stvari naravno, i to nije ništa loše, jer često kada ljudi krenu u pokretanje startapa nadomešćuju neznanje energijom, i često to bude dovoljno da se neznanje i manjak iskustva nadomesti.

Ali konkretno stvar koju najčešće vidim je to što smatraju da, e, napravićemo super proizvod, biće toliko super da će word of mouth da reši sve.

To što je to uspelo Google-u ili Facebook-u iz prve teško znači da će uspeti i tebi. To su dobro poznati primeri koji su bar delom dobro poznati jer su tako neobični.

Neću da kažem da sad neko ko će ovo čitati neće uspeti ovako, ili da nije uspeo tako, ali to je najčešća zabluda.

Pokretači startapa imaju tendenciju da kratkovido marketing posmatraju kao troškovni centar a ne kao profitni centar. Evo danas kod nas smo došli do faze da većina prihoda dolazi od marketinga i preporuka klijenata koji su zadovoljni onim što dobijaju.

Sve u svemu potencijalni kupci neće poželeti proizvod za koji ne znaju da postoji, a saznaće putem marketinških aktivnosti.

A da li tu praviš neku razliku između B2B i B2C startapa?

Naravno! Najveća razlika je na samom početku, ako je B2C proizvod tu nema šta da pričamo, marketing radimo od nultog dana.

Hajde da uzmemo primer recimo Fishing Bookera ili Nordeusa, tu je marketing morao da krene od samog početka, isto kao i sa svakom drugom aplikacijom namenjenom potrošačima odnosno konzumerima.

Ako gledamo neki B2B alat, evo ako uzmemo naš Hunch, tu na početku nemamo mnogo stvari koje mogu da se rade standardnim marketingom, tipa oglasima na Google-u ili Meti, a u svakom slučaju ove aktivnosti mora da radi neko od osnivača. Mora da ubedi prve korisnike da probaju proizvod, pa da daju pare za njega, da ih dovede dovoljno i naplati im tako da može da pravi tim za prodaju i za marketing da bi se bavio daljim širenjem biznisa… Tako je naš Siniša radio na samom početku.

Glavna stvar koju želim da kažem je da osnivači moraju imati jaku tu marketersku viziju, što bi rekli growth mindset, da moraju imati svest o tome, da moraju imati osnovna znanja o marketingu ili o prodaji, ili da ih moraju dovoljno brzo steći. A to nažalost ne viđam dovoljno kod startapa sa kojima stupim u kontakt.

Na to sam najviše mislio.

Koje je stanje digitalnog marketinga u 2023, i šta vidiš u 2024?

Jako bitno pitanje za sve nas koji se bavimo ovim poslom.

Vidim dve stvari, jedna je tehnologija koja optimizuje i dramatično menja rad marketinških timova a druga je recesija koja je i dalje aktuelna i koja nas tera da se optimizujemo još više.

Za prvu stvar, da ti dam primer, naša koleginica Jelena koja kod nas vodi content piše između ostalog kompleksnu dokumentaciju, i otkako je krenula da koristi OpenAI koristi OpenAI odjednom joj treba uz dobru pripremu i input 1 dan umesto 2 nedelje koliko je to trajalo ranije. Da li treba da ti pričam koje su implikacije toga? Implikacije su ogromne.

To znači da mi kao organizacija moramo jako brzo da analiziramo šta nova rešenja mogu. Moramo da dobro razumemo kako se najbolje uklapaju u naš rad i napravimo novi plan organizacije tog rada.

…I odmah zatim da ga implementiramo! Ako ne preko noći, onda jako brzo, jer ako to ne uradimo brzo onda nismo dovoljno efikasni! A naravno u marketingu ti je cela igra u tome da si efikasniji nego juče, da si efikasniji od drugih, na kraju dana to je nama poslovni model, vrednost koju i sami pružamo klijentima.

Jasno, doći ćemo još do vašeg modela, a na šta tačno si mislio sa recesijom?

Dok je bio ekonomski bum ti si jurio da zauzmeš što više tržišta, da iskoristiš to što klijenti imaju više para, nisi možda razmišljao da svaki dinar ulaganja u marketing bude perfektno optimalan.

Sada je situacija obrnuta. Pare su sada jako skupe. Mušterije nemaju više toliko para. Sada svaka stvar koju radiš mora da bude 110% efikasna.

Jedan primer, držali smo ranije neke kampanje na Meti koje nisu bile nešto mnogo efikasne ali su bile OK za građenje brenda, par hiljada evra mesečno, nije neko veliko ulaganje kada biznis pršti. Od onog trenutka kada tržište ide na dole to sečeš odmah u korenu. Moraš da isečeš sve što nije savršeno efikasno.

Pisali smo puno na našem blogu u poslednje dve godine, ali ako napravimo analizu, kao što smo napravili, koji od tih blogova su doveli nove korisnike, vidimo da je to veoma mali skup. Nadalje, bar dok ne prođe recesija, nećemo pisati članke koji nemaju vrlo direktan poslovni reultat i nisu deo customer journey-a.

Marketing mora biti veoma živ i dobro integrisan deo svake organizacije, mora se menjati i prilagođavati u realnom vremenu.

Šta je suština vrednosti koju Hunch pruža korisnicima, najkonkretnije rečeno?

Mi smo platforma za efikasno stvaranje i upravljanje kreativom za plasman vrlo targetiranih oglasa. Ali hajde da ti dam neke primere pošto si već tražio konkretno. U suštini, pružamo supermoći marketarima.

Primer iz prakse. Kada smo radili sa Gigatronom jednu kampanju pomogli smo im da povećaju povratak investicije po utrošku za plaćeno oglašavanje na 30x. Poređenja radi neki industrijski standard je puta 3 u ecommerce-u. Šta smo uradili, uzeli smo dizajnove kreativa koje su oni koristili i od njih napravili automatski generisane kreative, njih 200.000, koje su kroz A/B testiranja dali tako dobar rezultate. Jasno ti je da bi tako nešto bilo nemoguće uraditi ako bi krenuo da ručno dizajniraš toliko varijacija, a sve i da je moguće, bilo bi preskupo.

Zatim, pružamo mogućnost kreiranja marketinških poruka u realnom vremenu. Zamisli da vodiš marketing u nekoj kladionici i na poluvremenu je rezultat neke utakmice 1:0 i kvota je drugačija nego što je bila na početku, el da? Sa nama možeš da plasiraš reklame sa novom kvotom, automatski napravljenim videima i slikama i to na više tržišta odjednom!

Ili, sećam se kada sam radio u banci, lokalno smo targetirali sve filijale, po celoj zemlji. I tu je cilj da ti ako živiš na Banovom brdu da ti se pokaže reklama sa vizualom Požeške ili Ade ili već, ali ako ja to hoću da dobijem ja marketinškoj agenciji moram da platim ogromne pare da bih dobio toliko različitih rešenja. Umesto toga sa Hunchom ti napraviš jednu tabelu sa medija planom, kada šta da se uključi kada isključi, sa dinamičkim šablonom za kreativu, ceo projekat se automatizuje i uštediš tako gomilu vremena i para.

I samo još ovo — možda najveća vrednosti koji mi pružamo korisnicima je da oni ispadnu carevi. Naši krajnji korisnici su marketeri. Ako oni odu ostatku svom tima ili menadžmentu i kažu e našao sam alat sa kojim sam nam povećao efikasnost za x% i smanjio utrošak za y% mi onda imamo najzadovoljnije korisnike na svetu, a na tome puno radimo, direktno sa njima.

Spomenuo si rad u banci. Po tvom Linkedinu vidim da si na puno mesta bio po godinu dana, a ovde si preko 4, otkud to?

Zato što je deo ovoga što gradimo moj. To ti je najiskreniji i najdirektniji odgovor.

Ložim se na marketing otkako znam za sebe, krenuo sam kao community manager još 2010.

Stvar je u tome što me pokreće to kad rešavam biznis probleme i jako brzo dobijem povratnu informaciju, što sa marketingom jeste slučaj možda više nego sa drugim oblastima.

Kao i mnogi prvo sam krenuo sa radom u agencijama, pa se nakon nekog vremena pitaš šta ćeš u agenciji, el može nešto veće? Pa sam onda bio u korporacijama, gde jeste bolje u nekom pogledu, ali se onda i tu pitaš šta je sledeće, koji je sledeći izazov?

Startap je najveći izazov jer tu svaki dan izlaziš na crtu jačima i većima od sebe. To nije ušuškano kao korporacija, nije pokretna traka kao agencija, to je ozbiljna igra, i ja sam se tu pronašao.

Startap kultura je kao neka sekta, svaki dan smo svi u istom sosu i borimo bitke na sve strane. I onda taj startap posmatraš kao nešto svoje, te ljude kao svoje saborce, a na kraju dana dobiješ i određeni udeo i onda znaš da ako dobro radiš svoj posao, ako daš sve od sebe, i za tebe će ishod da bude bolji nego što bi mogao da bude bilo gde drugo.

Za kraj — rekao si mi da “zapošljavaš samo pametnije od sebe”. Zaista? Zvuči malo kliše?

Možda i jeste kliše da se kaže ali je jedino tako ispravno i mislim da se ne radi tako u mnogim firmama, iz raznih razloga.

Vidi, moj posao ovde je da donosim odluke koje su pametne i koje timu i firmi donose dobit, ne da donosim odluke koje bi godile mom egu ili štagod, da se ja osećam najpametnije.

Evo ti jedan primer. Skoro smo doveli jednog novog kolegu i znaš šta je stvar, on postavlja pitanja na koja ja ne znam uvek odgovor. Ja bih voleo da imam odgovor na sve i da se osećam dobro oko toga ali nemam uvek odgovor na sve, nisam popio svu pamet sveta. Taj kolega postavlja pitanja zbog kojih mi je možda malo neprijatno na sekund ali ja vidim da su ta pitanja dobra jer će dovesti do rasta tima, firme, mene i tog čoveka.

I to ti je uvek tako kada zapošljavaš ljude pametnije od sebe, to je tvoj posao kao menadžera. Suštinski, ako ne zapošljavaš pametnije od sebe ti zapravo ispadaš glup.

Vukašin Stojkov

Objavio/la članak.

sreda, 27. Decembar, 2023.

IT Industrija

🔥 Najčitanije