IT Industrija

🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Facebook je plaćao milijarderske penale zbog zloupotrebe podataka svojih korisnika, a za ignorisanje obaveze da u Srbiji angažuje predstavnika za ta pitanja, sleduje mu kazna od 100.000 dinara.
Da biste rešili neki problem s komanijama Facebook, Upwork, Alibaba, morate da pišete njihovim centralama i da čekate na dug proces, dok sve to ide mnogo brže i lakše s firmama Google, Viber ili Netflix. Razlika je u tome što su ovi drugi imenovali svoje predstavnike u Srbiji, a to su i u obavezi prema Zakonu o zaštiti podataka o ličnosti.
„Predstavnici su bitni da bi građani i institucije imali kome da se obrate, kada su im ugrožena određena prava. Deo kompanija ih je imenovao za Srbiju, ali postoje one koje ignorišu takvu obavezu”, objašnjava Danilo Krivokapić, direktor Share fondacije.
Ta organizacija je poslala pisma na adrese 20 svetskih kompanija, kako bi one imenovale svoje predstavnike, a protiv njih je podnela i prijave Povereniku za zaštitu podataka o ličnosti. Google je nakon pisanja i prijava odgovorio imenovanjem svog predstavnika, a Facebook je ignorisao više od 10 dopisa.
„Milioni građana imaju profile na ovoj mreži, a imaju situacije u kojima im je nalog blokiran ili nastane neki drugi problem, koji moraju da rešavaju kroz automatizovan proces, koji im na kraju ne donosi rešenje. Međutim, očigledno smo za Facebook malo tržište i oni ne vide nikakav interes da se pojave kod nas, ali istovremeno od našeg tržišta imaju velike koristi, pa bi to bilo najmanje što mogu da učine”, ukazuje Krivokapić.
Kompanije koje su do sada imenovale svoje predstavnike, angažovale su brojne advokatske kancelarije, što ima smisla s obzirom na to da se u spornim sitaucijama uglavnom ugrožavaju određena prava. Međutim, sama kazna za nepoštovanje ovih propisa je 100.000 dinara, pa je pitanje da li je big techu jeftinije da plaća kazne ili predstavnike.
„Svakako iznos te kazne nije nešto što može da ih primora da poštuju propise, ali to utiče na njihov ugled. Mnogo je veći rizik po reputaciju kada se takvim kompanijama, koji se javno zalažu za progresivne demokratske ideje, izrekne kazna za izbegavanje poštovanja ovakvih propisa. Do sada kazne nisu nikome izrečene, ali mislim da se promenila perspektiva, s obzirom na to da je do sada nekoliko velikih kompanija imenovalo svoje predstavnike”, smatra naš sagovornik.
Kada je u pitanju GDPR, kako skraćeno zovemo regulativu o zaštiti podataka, Srbija je preuzela sve, osim kazni. U zakonodavstvu Evropske unije one mogu iznositi čak četiri odsto godišnjeg prihoda, a podsetimo da su američke vlasti Facebook-u pretile kaznom od 5 milijardi dolara zbog kršenja prava na privatnost.
Objavio/la članak.
sreda, 16. Decembar, 2020.