Fondacija SHARE podnela prekršajne prijave protiv kompanija Facebook i Google

Povod za prijave je nepoštovanje obaveze da imenuju predstavnike u Srbiji za pitanja zaštite podataka o ličnosti.

Sanja Vatić
04/12/2019

Nakon što je krajem maja pismenim putem zatražila od 20 IT kompanija da postave predstavnike u Srbiji u skladu sa novim Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti, Fondacija SHARE je sada podnela prekršajne prijave protiv onih koje su se oglušile o ovaj poziv — Facebook-a i Google-a. Prijave su podnete Povereniku za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti.

Cilj inicijative od proletos bio je da se definiše kome će zainteresovani moći da se obrate sa pitanjima u vezi sa obradom podataka o ličnosti i pravima koja su im po tom pitanju zagarantovana Zakonom. U tom smislu, u saopštenju SHARE-a se navodi da kompanije kao što su Google i Facebook posmatraju Srbiju, kao i mnoge zemlje u razvoju, kao teritorije za neregulisanu eksploataciju privatnih podataka građana, iako je Srbija Zakon o zaštiti podataka uskladila sa evropskom Uredbom o zaštiti podataka o ličnosti (GDPR):

Naime, navedene kompanije prepoznaju Srbiju kao relevantno tržište, te nude svoje usluge građanima Republike Srbije i prate njihove aktivnosti. U toku poslovanja, ove kompanije obrađuju veliki broj podataka građana Srbije i na tome ostvaruju ogroman profit. S druge strane, građanima su novim Zakonom garantovana brojna prava u odnosu na ovakvu obradu, ali se trenutno čini da bi ostvarivanje tih prava bilo suočeno sa brojnim poteškoćama.

Konkretno, u prijavama stoji da Facebook, Instagram, WhatsApp, Google Chrome, Gmail, YouTube, Google Docs i brojne druge aplikacije ovih giganata vrše obradu podataka o ličnosti građana Srbije u cilju plasiranja robe i usluga. Odnosno, one prate ponašanje srpskih korisnika korišćenjem kolačića, bihevioralnim oglašavanjem, praćenjem geolokacije za oglašavanje itd, te da prikupljene lične podatke korisnika dele sa kompanijama sa kojima sarađuju.

Iz SHARE-a skreću pažnju na to da su građanima često na raspolaganju formulari za prijavu koji su na stranom jeziku, te da nisu adekvatni „jer zahtevaju od građana Srbije napredno znanje stranog jezika, ali i zbog toga što ovu vrstu komunikacije najčešće vrše programi koji šalju generičke automatizovane odgovore”.

Takođe, iz Fondacije su svesni da kazna od 100.000 koju Poverenik po Zakonu može da izrekne ne bi ostavila značajne posledice na Facebook i Google, ali smatraju da bi akcija nadležnog organa pokazala nameru države da zašiti svoje građane i ukaže na to da ove kompanije ne posluju u skladu sa domaćim propisima.

Osim Google-a i Facebook-a, zahtev je proletos upućen i Amazonu, Twitter-u, Snap Inc-u, AliExpress-u, Viber-u, Yandex-u, Booking-u, Airbnb-u, Ryanair-u, Wizzair-u, eSky-u, Yahoo-u, Netflix-u, Twitch-u, Kupujem prodajem, Toptalu, GoDaddy-u i Upwork-u.

Sanja Vatić

Objavio/la članak.

sreda, 4. Decembar, 2019.

IT Industrija

🔥 Najčitanije