Uspeli u svakom pogledu, sem u jedinom koji je bio bitan

Milion puta smo na različitim mestima (uključujući i ovde) čuli mantru „Neuspeh je ok“. Činjenica je da iz neuspeha puno naučimo, ali možemo dosta naučiti i iz tuđih grešaka i velikog broja startapa koji propadnu. Everpix, jedan od (do skoro) najperspektivnijih foto-startapa, koji je nakon prikupljenih skoro 2 miliona dolara ovog meseca objavio gašenje i

Zoja Kukić
19/11/2013

Milion puta smo na različitim mestima (uključujući i ovde) čuli mantru „Neuspeh je ok“. Činjenica je da iz neuspeha puno naučimo, ali možemo dosta naučiti i iz tuđih grešaka i velikog broja startapa koji propadnu.

Everpix, jedan od (do skoro) najperspektivnijih foto-startapa, koji je nakon prikupljenih skoro 2 miliona dolara ovog meseca objavio gašenje i izazvao popriličan broj članaka i diskusija u globalnoj startap zajednici. Najpotpuniji članak je izašao na portalu The Verge, na kome baziramo i ovaj post.

Jedan savršen proizvod

Untitled-3

Što više fotografija napravite, to je manja verovatnoća da ćete ih ponovo pogledati. Tri osnivača su odlučili da naprave idealno rešenje za ovaj problem – Everpix. Omogućili su svojim korisnicima da sami vrše selekciju svojih fotografija, ali i da je program izvrši umesto njih na više različitih načina.

Vrednost ove ideje i tima prepoznali su investitori među kojima su bili i ugledni Index Ventures i 500 Startups, i moglo bi se reći da su prilično jednostavno prikupili 1,8 miliona dolara za rad na svom proizvodu, i usput odbili nekoliko ponuda za akviziciju.

Kvalitetom svakako nisu razočarali – prema ocenama mnogih, napravili su savršen softver – bio je brz, lep, funkcionalan i jednostavan za upotrebu. Osim toga, postojala je očigledna potreba za onim što su pravili. Gde je onda nastao problem?

1b7f19eGodinu i po dana je prošlo od trenutka kada smo počeli da radimo na Everpixu do trenutka kada smo izbacili gotov proizvod, što je izuzetno dugačko za tako nešto. — Pjer Olivije Latur, ko-osnivač

Do tada su potrošili skoro sav novac a gotovo ništa nisu uložili u promociju.

S obzirom da su sva tri osnivača nekada radila u Appleu ne čudi njihova težnja da, pre svega, naprave savršen proizvod. Međutim, drugu važnu stavku uspeha ovog velikog giganta, marketing, izgleda da su zanemarili.

Dobar proizvod ne čini dobru kompaniju

bre

Ako pokušate da sada odete na Everpixov sajt videćete pismo osnivača u kome između ostalog kao razlog gašenja navode nemogućnost da obezbede investiciju koja bi im omogućila dalji razvoj. Očigledno je da investitori nisu imali poverenja da će se tim ovaj put ponašati drugačije, već da će i dalje programirati, umesto da prave biznis.

Everpix je zaista postao proizvod koji ljudi vole – aplikacija na AppStoreu ima rejting 4,5 sa preko 1000 različitih ocena, više od pola besplatnih korisnika je koristilo Everpix bar jednom nedeljno, a čak 12,4% njih se na kraju i pretplaćivalo za uslugu, što je izuzetno visok procenat. (Orijentacije radi, kod Evernotea ova stopa je na 6%, Dropboxa na 4%, a kod Skypea 1%.)

jasonUspeo je u svakom mogućem pogledu, osim u onom jedinom bitnom. — Džejson Eberle, programer u Everpixu

Za vreme svog postojanja Everpix je uspeo da privuče ukupno 55 000 korisnika, od kojih je svega nešto manje od 7 000 plaćalo za usluge. Stopa rasta korisnika je bila suviše niska da bi obezbedila uspeh kompanije, ili bar novu investiciju.

rimer Imati dobar proizvod nije jedina stvar koja na kraju krajeva čini kompaniju uspešnom — Nil Rajmer, Index Ventures

Druga strana neuspeha

happytimes

Ono što na kraju priče treba pokazati je slika osnivača na dan gašenja kompanije – nema snuždenih faca.

Kada pogledate sve probleme koje smo imali, to je i dalje ništa. Mnogo više poštovanja imam prema nekome ko je svu svoju ušteđevinu stavio na otvaranje restorana nego prema onome što sam ja uradio. Mi imamo sreće. Nalazimo se u okruženju koje ima izuzetno dobru sigurnosnu mrežu, u Silicijumskoj dolini.  — Pjer Olivije Latur, ko-osnivač

Iako Srbija nije Silikonska dolina, jedno je sigurno — barem IT profesionalci imaju mnoge prilike pred sobom i ne treba da se plaše da probaju da pokrenu nešto veliko, jer makar i da to propadne uvek će moći da nađu nov posao.

Ako ste i dalje skeptični, možda će vas razuveriti iskustva o neuspesima naših ljudi koje ste mogli ste da čujete na avgustovskom mitapu, a ako ste ga propustili, pročitajte pregled.

Za one koji su noviji u startap vodama, predlažemo tekst o MVP-ju koji možete pronaći ovde, jer se još jednom pokazuje važnost ove metodologije – napravi proizvod, evaluiraj i uči. Da su momci ranije izašli sa proizvodom i shvatili da moraju da ubrzaju vezivanje korisnika, možda biste sada čitali o nečemu potpuno drugom.

Zoja Kukić

Objavio/la članak.

utorak, 19. Novembar, 2013.

IT Industrija

🔥 Najčitanije