Eleven ima 12 miliona evra za investiranje u startape iz regiona, pozivaju srpske ekipe da se prijave

Vukašin Stojkov - 7. Septembar, 2012.

Investicioni fond Eleven iz Bugarske raspolaže sa 12 miliona evra spremnih za investiranje u perspektivne tehnološke startape iz regiona Jugoistočne Evrope. Nakon prisustvovanja radionici gde se predstavilo 15 startapa iz Srbije gde su bili prijatno iznenađeni prezentovanim startapima posebno žele da pozovu lokalne startape da se prijave za učešće u njihovom akceleratorskom programu.

Nedostatak kapitala je često istican kao jedan od ključnih faktora koji usporava razvoj startap ekosistema iz ovog dela Evrope. Uz pomoć fondova Evropske Unije i veoma dobro osmišljenog programa akceleracije startapa, ekipa Elevena pravi jedan veliki korak u pravcu rešavanja ove prepreke.

Nakon velikog interesovanja čitalaca Startita i učesnika radionice napravili smo intervju sa jednimo od osnivača fonda, Dilanom Dimitrovim, kako bismo vam bliže približili način na koji ovaj fond funkcioniše, kakve startape tražite te kada i kako se možete prijaviti za učešće u njihovom programu.

Kako je nastao Eleven? Koja je vaša misija?

Sve je krenulo pre oko godinu dana, kada je najavljen poziv za iskazivanje interesovanja za upravljanje do 20 miliona evra pod Entrepreneurship Acceleration and Seed Financing Instrumentom u okviru Jeremie inicijative u Bugarskoj. U to vreme to smo bili nas trojica, Danijel Tomov, Ivajlo Simov i ja.

mali smo dugu radnu i prijateljsku istoriju za nama, i budući da smo proveli poslednjih deset godina u investicionoj industriji u Bugarskoj i region, kao i zbog toga što smo sami bili preduzetnici i izvršni kadrovi u različitim kompanijama, odmah smo znali da takav instrument ima potencijala da učini razliku i želeli smo da budemo deo toga.

Verovali smo da se paradoks postojanja koncentrisane tehnološke sposobnosti i talenta u regionu s jedne, i veoma malog broja uspešnih priča sa druge strane, može objasniti nedostupnošću mogućnosti za finansiranje startapa.

Pozvali smo naše partnere u Springboardu i Googleu da reše problem izolacije, a sam instrument je očigledno rešio drugi. Pošto smo stavili sve prave sastojke na isto mesto, želimo da budemo jedna od ključnih snaga za stvaranje živahnog i jakog startap ekosistema u region.

U pogledu dobijanja fondova smo imali sreće, i kada kažem mi, mislim na startape i preduzetnike iz celog regiona. Da je iko pokušao da podigne ovakvu vrstu novca od privatnih investitora u ovakvoj ekonomskoj situaciji to bi bio izuzetno izazovan zadatak.

Kako funkcioniše Eleven – kako radite sa startapima, šta mogu očekivati od vas i šta vam daju zauzvrat?

Dok smo osmišljavali naš program učili smo od najboljih i prilagodili smo prakse drugih akceleratora specifičnostima ovog regiona. Imamo produženi akceleratorski program koji traje 3 plus 3 meseca, u okviru kog finansiramo startape sa 50.000 evra u zamenu za 10% do 15% vlasništva.

Tokom ovih šest meseci dovodimo sve timove pod jedan krov gde su intenzivno mentorisani od strane preduzetnika, izvršnih kadrova iz kompanija i investitora, između ostalog; gde sarađuju jedni sa drugima i razvijaju svoj projekat tako da dođu do impresivnog demoa na sceni na kraju programa.

Faza akceleracije kulminira Investitorskim danom, gde timovi pitčuju svoje ideje investitorima u Londonu, Sofiji i Silicijumskoj dolini.

Iako su naših prvih šest meseci slični drugim akceleratorskim programima širom sveta, postoji jedna ključna razlika u načinu na koji Eleven funkcioniše – mi smo u poziciji da pružimo dodatno seed finansiranje našim startapima u iznosu do 150.000 evra, kako bismo mogli da odvedemo naše projekte od faze ideje pa sve do profitabilnog funkcionisanja.

Kakve startape tražite?

Tražimo velike ideje koje će do kraja programa biti ili na pozitivnoj nuli ili privući dodatne investicije (ili oba). Kao neko generalno pravilo, verujemo da će najuspešnije ideje biti lako skalabilne te da će ciljati na globalno tržište.

Takođe, trudimo se da se fokusiramo na ideje koje mogu da izvuku najviše iz resursa koje mi pružamo, pri čemu ne mislimo samo na finansiranje (već i učenje, umrežavanje i mentorisanje) u okviru tri plus tri meseca faze akceleracije našeg programa, tako da zapravo ulažemo ‘pametan novac’ a ne samo novac.

Imali ste priliku da vidite neke od startapa sa srpske scene – kakvi su vam utisci?

Da, dobili smo ljubazan poziv od SEE ICT-a da prisustvujemo radionici 1. septembra na kojoj se predstavilo 15 startapa srpskih preduzetnika i da im pružimo povratne informacije i savete. Za početak, u poslednja četiri meseca otkako smo krenuli sa našim programom, videli smo nekoliko stotina pičeva i pregledali smo možda hiljadu ideja.

Nažalost ne znamo puno o preduzetničkoj sceni u Srbiji tako da nam je inicijalna ideja bila da steknemo uvid u to šta ova zemlja ima da ponudi. Uprkos tome, na kraju smo pozvali jedan od timova koji su se prezentovali da bude među 25 finalista od kojih će između 10 i 15 timova dobiti investiciju u decembru ove godine.

Pritom bismo voleli da vidimo da se i ostali timovi prijave, mislim da imaju veoma dobre šanse da prođu.

Kako i kada se startapi mogu prijaviti na Eleven? Da li imate neke preporuke preduzetnicima koji bi želeli da vam se pridruže?

Imaćemo tromesečne cikluse našeg programa, a naš sledeći prozor za prijave se otvara za nekoliko nedelja – obavezno nas pratite onlajn, na Facebooku i Twitteru i nećete propustiti ovo obaveštenje. Imamo veoma kratak nezvanični upitnik gde pitamo ekipe da nam kažu nešto o članovima tima i o samoj ideji.

Pred zatvaranje prozora za prijavljivanje pregledamo sve prijave i napravimo spisak od 40 do 50 favorita sa kojima želimo da obavimo lične ili telefonske intervjue. Ovo će rezultovati listom od oko 20 do 25 timova koje ćemo pozvati da lično pičuju svoje ideje Investicionom komitetu, od kojih će 10 do 15 ući u program.

U vezi sa evaluacijom projekata, nemamo sistem bodovanja, model ili nešto slično – naprosto pročitamo sve aplikacije. Ipak, težimo tome da tražimo nekoliko ključnih stvari u projektu. Krećemo od tima, i tražimo timove koji imaju jaku zajedničku istoriju, koji imaju ključne veštine i talenat potreban da iznesu ideju kroz program akceleracije bez zapošljavanja velikog broja dodatnih ljudi.

Naravno, posmatramo i ideju i tržište, i kao što sam prethodno rekao, tražimo ideje koje se mogu lako skalirati i koje ciljaju na globalno tržište. Naravno, nećemo zanemariti sjajnu ideju koja ima regionalno ili lokalno usmerenje ako je tržište dovoljno veliko i ako se dobro uklapa u program. Posmatramo i konkurenciju i savet timovima je da dobro poznaju svoje konkurente i da obavezno objasne zašto su bolji od njih.

Na kraju, posmatramo trakciju – koliko fanova, korisnika ili klijenata već imate i koliko je vaša ideja napredovala. U ovoj fazi zaista možemo da ocenimo da li je ideja dobro prihvaćena od strane tržišta, ali možemo da dobijemo i uvid u to koliko je tim posvećen – ako su već proveli tri meseca radeći na svom projektu posle posla, sastajući se sa potencijalnim klijentima i pričajući sa njima, znamo da smo naišli na nešto dobro.