Aplikaciju Gojka Adžića za kreiranje mapa uma koristi više od tri miliona ljudi

Aplikacija MindMup beleži stabilan rast broja korisnika iz meseca u mesec.

Sanja Vatić
26/11/2018

Gojko Adžić je jedno od poznatijih imena na domaćoj IT sceni. Pre dve godine napravio je open source alat Claudia.js koji je do početka prošle godine preuzet 50.000 puta, pokušavao je i da kreira aplikaciju za obaveštenja o konferencijama, razvije retro-futurističku špijunsku video-igru o istočnoj Nemačkoj u 2020, kao i alat za lakše testiranje veb-aplikacija. A sada MindMup, njegov pet godina star projekat na kome radi sa partnerom Davidom de Florinierom, koristi više od tri miliona ljudi.

MindMup je nastao 2013. godine s početnim planom da bude tek korak ka aplikaciji za pravljenje prezentacija, koja bi omogućavala korisnicima da osmisle tok predavanja kroz vizuelnu hijerarhiju, a onda da to pretvore u slajdove ili Powerpoint fajl. Ispostavilo se da je početni deo za pravljenje vizuelnih hijerarhija dovoljno popularan, pa je on postao glavni proizvod.

Međutim, motivacija za kreiranje aplikacije koja ljudima omogućava da direktno u internet pregledaču prave jednostavne mape uma nije od početka bila jasna.

Lična motivacija je bila da napravimo nešto na čemu će biti zanimljivo da se radi. Kolege i ja smo godinama pre toga radili kao konsultanti za razne financijske firme po Londonu. To su super pare, ali je posao pretrpan politikom, procesima i nasleđenim sistemima. Nismo tačno znali koji proizvod ćemo da pravimo, ali smo hteli da radimo na nečemu što kompletno zavisi od nas a ne od deset slojeva politike. Nismo kompletno odustali od konsultatnskih usluga, ali smo to koristili kao način da finansiramo naše proizvode dok nešto ne postane popularno.

Pošto MindMup nije jedini alat za kreiranje mapa uma, dvojac iza ovog startapa je odlučio da će se fokusirati na jednu grupu korisnika – decu školskog uzrasta i studente. Umesto inicijalnog plana da naprave alat uz koji će korisnici biti produktivniji nego sa ostalim sličnim alatima, rešili su da svoju aplikaciju učine jednostavnom i lakom za upotrebu.

Pre 2016. smo aplikaciju pravili uglavnom za profesionalne korisnike, ljude koji pripremaju prezentacije, knjige ili projektne planove kao vizuelnu hijerarhiju. Međutim, aplikacija je postala prilično popularna u američkim školama, koje su otprilike u to vreme počele da uvode mape uma u školski program kao način da deca osmisle bolje pismene radove i da planiraju razne školske aktivnosti. Kada smo to shvatili, reorganizovali smo sve kompletno da bude mnogo lakše i intuitivnije da se koristi, što je ispalo super i za profesionalne korisnike.

Kako kaže Gojko, dodatna prednost MindMupa je i etički pristup podacima korisnika.

Pošto smo od početka veoma brinuli oko privatnosti podataka, škole su mnogo lakše mogle da instaliraju našu aplikaciju nego konkurenciju. Mi smo od prvog dana odlučili da nećemo da krademo ili prodajemo korisničke podatke, uprkos tome što je to bio najlogičniji način zarade na internetu. U međuvremenu je to postala vrlo bitna tema, pa je i to dosta pomoglo popularnosti.

Tako su danas najveći broj korisnika MindMupa školski radnici, đaci i studenti, zatim ljudi iz IT sveta, s tim da je aplikacija posebno popularna među testerima jer omogućava pravljenje planova za testiranje u grupi i brz način da se prikažu tekući status.

Zbog svega toga su jedan od glavnih vidova sticanja korisnika preporuke. Gojko priznaje da to nije baš sjajan način za brz rast, ali otkriva da je veoma pouzdan — prethodnih nekoliko godina broj korisnika raste u proseku pet odsto mesečno.

Aplikacija je profitabilna već nekoliko godina, i zarađuje od pretplata, a individualni korisnici i institucije mogu da plate kapacitet za čuvanje ili konverziju podataka.

Kada smo razmišljali o poslovnom modelu, ugledali smo se na aplikacije kao Dropbox ili GitHub, tako da su mogućnosti besplatne i komercijalne verzije uglavnom iste, ali je kapacitet besplatne verzije više ograničen.

Ove godine je uvedena jedna od većih razlika između besplatne i komercijalne verzije. Nakon što je Google najavio da će prestati podršku za konkuretno menjanje dokumenata kroz Google Drive za nezavisne aplikacije, rešili su da tu funkcionalnost omoguće samo komercijalnim preplatnicima.

Sanja Vatić

Objavio/la članak.

ponedeljak, 26. Novembar, 2018.

IT Industrija

🔥 Najčitanije

Milos

ponedeljak, 26. Novembar, 2018.

Gde je link do tog MindMupa da se proba?