Airbnb vredi 100 milijardi $, ogroman uspeh i velika šteta

„Znam da su neki sumnjali da ćemo uopšte preživeti.”

Petar Paunović
11/12/2020

Izlazak Airbnb-a na berzu je verovatno najveći IPO u godini, iako je bilo opravdane skepse da kompanija treba da nudi deonice u trenutku kada je njeno poslovanje u kolapsu. Kompanija je pre same objave revidirala svoju vrednost zbog velike potražnje, a sa 18 milijardi, koliko je procenjena u aprilu, sada je skočila na 100 milijadi dolara. Pitanje je samo, koliko je to zaista dobro po kompaniju?   

Trevis je domaćin na Airbnb-u i uspeo je da zaradi 15.000 dolara tokom jučerašnjeg dana, jer je iskoristio mogućnost da kupi deonice te kompanije, što ranije nije mogao. Naravno, on nije usamljen slučaj i samo je deo slike o onome što se u ovoj godini dešava s čuvenim sajtom za iznajmljivanje smeštaja, a teško je definisati da li je to dobro ili loše.  

Jasno je da je platformi hitno potreban novac, nakon što je u ovoj godini pandemija značajno ugrozila njihovo poslovanje i finansije. Istovremeno, ovo bi mogao da bude i najgori trenutak da izađe na berzu, jer bi neizvesna budućnost trebalo negativno da utiče na vrednost deonica, ali čini se da Airbnb pokazuje da to ne mora da bude baš tako. 

„Ne verujem da je bilo mnogo onih koji su verovali da ćemo se mi ove godine usuditi na taj korak. Znam da su neki sumnjali da ćemo uopšte preživeti“, napisao je Brajan Česki, osnivač i direktor platforme. 

Planirano je bilo da puste više od 50 miliona deonica po ceni od 56 do 60 dolara. Cilj je bio da se izlaskom na berzu prikupi više od tri milijarde dolara svežeg novca, piše DW, ali sve te brojke su sada premašene.  

Airbnb u krizi prolazi mnogo bolje od klasične hotelske industrije

Pad rezervacija u poslednjih devet meseci je iznosio 39 odsto, a gubici su udvostručeni na gotovo 700 miliona dolara. To je uticalo na smanjivanje marketinških troškova za milijardu dolara, umanjenje plata vodećih menadžera. Takođe je četvrtina zaposlenih ostala bez posla. Istovremeno je Airbnb dobio dve milijarde dolara od investitora, što im je značajno pomoglo, jer onih 39 odsto pada rezervacija iznosi oko 2,5 milijardi dolara.  

Airbnb u krizi prolazi mnogo bolje od klasične hotelske industrije. „Firma profitira od sve veće želje ljudi da pobegnu iz grada“, objasnio je za DW savetnik za strategiju, profesor Piter Koen, sa koledža Babson u Masačusetsu. Dok iznajmljivanje stanova u svetskim metropolama beleži značajan pad, posao sa seoskim apartmanima za odmor je eksplodirao. A upravo je tu Airbnb mnogo bolje pozicioniran od bilo kojeg lanca hotela.

Šta se krije iza skoka vrednosti?

Kada je izlazak na berzu u pitanju, stručnjaci su podeljeni. Prvi rezultati s berze idu u korist onih koji smatraju da je to bila dobra odluka. Potražnja za deonicama Airbnb je i pre zvaničnog izlaska na berzu bila toliko velika da je firma revidirala naviše procenu vrednosti i povećala je za 12 milijardi dolara – na sadašnje 42 milijarde. Time je Airbnb došao znatno iznad donedavne procene vrednosti i prognoze analitičara. 

Međutim, tako nešto ne treba da čudi i to se gotovo uvek desi kod inicijalnih javnih ponuda (IPO). Poznati VC investitor Bil Gurli, koji je ulagao i u Uber, kaže da banke koje s kompanijama dogovaraju izlazak na berzu, nude nisku cenu deonica po kojoj ih otkupljuju. Kada ih objave na berzi cene počnu da skaču. Tako dolazimo do situacije u kojoj su deoničari dobili mnogo manje novca nego što su mogli, zato Gurli IPO smatra pogrešnim za kompanije.

Ukratko rečeno, vrlo je diskutabilno da li su deonice Airbnb-a i pored svega tako malo vredele ili im je cena lažno obarana, pa da je umesto stvarnog skoka u pitanju berzanska špekulacija. Bloomberg navodi da je kompanija mogla da prikupi četiri milijarde dolara više za sebe i svoje prve investitore. 

Kako sve to funkcioniše, najbolje je objasnio Antonio Garsija Martinez u svojoj knjizi „Chaos Monkeys” na primeru Facebook-a, u kojem je radio kao direktor proizvoda baš u trenutku kada je ta kompanija izlazila na berzu.

Te 2012. je cena deonica po kojoj su je bankari otkupljivali bila 42 dolara, a prodavali su je za 38,37.  Tada su svi pričali o fijasku Facebook-a koji je podbacio, ali suštinski jedini na gubitku su bili bankari. Što se kompanije tiče, ona u takvom scenariju profitira više nego kada je situacija obrnuta. U slučaju Airbnb-a, prodali su nešto za nekoliko puta nižu cenu nego što stvarno vredi. 

Petar Paunović

Objavio/la članak.

petak, 11. Decembar, 2020.

IT Industrija

🔥 Najčitanije