Airbnb je juče, kratkom objavom, otkrio da je podnet zahtev da izađu na berzu. Očekuje se da će ovo biti jedan od najvećih javnih debija startapa koji svoj biznis model baziraju na takozvanoj sharing ekonomiji. U suštini, on se bazira na saradnji sa pojedincima koji poseduju proizvod ili uslugu, umesto klasičnog modela u kome je kompanija njihov vlasnik.

Veoma brzo nakon osnivanja 2008. godine, Airbnb je započeo uzurpaciju hotelske industrije tako što je klijentima omogućio da izdaju svoje sobe drugim osobama. Danas stvari izgledaju dosta drugačije, pošto su vlasnici prostora koji se izdaju često firme osnovane sa tom svrhom.

Platforma se u međuvremenu proširila na većinu država u svetu, pa je u jednom trenutku dostigla vrednost procenjenu na 31 milijardu dolara. U ponudi imaju približno sedam miliona prostora, a prikupili su i oko 3 milijarde investicija od fondova rizičnog kapitala. Zvaničnici Airbnb-a su izjavili kako je tokom 2017. i 2018. godine kompanija bila profitablina, a novac su počeli da gube 2019. godine.

Izlazak na berzu dolazi u pomalo neobičnom trenutku, nakon vrlo nestabilne 2020, kada je zbog globalne pandemije profit prepolovljen u odnosu na prethodnu godinu. Nagađa se da je na odluku uticao pritisak radnika koji su u kompaniji bili zaposleni na njenom samom početku. Naime, njihove akcije je kompanija „zaključala” još 2011 godine, pa nisu u mogućnosti da ih prodaju i sa sigurnošću promene posao, osnuju porodice, kupuju nekretnine… Airbnb je konačno prošle godine najavio da će tokom 2020. izaći na berzu, tako da su i očekivanja deoničara da se to zaista desi.

Još uvek nije odlučen broj akcija koji će biti ponuđen, kao ni njihov cenovni okvir. Iz kompanije su objavili kako očekuju da će biti nekih poteškoća u periodu dok se ne završi pandemija, ali veruju da će to prevazići na tržištu koje je ostalo snažno uprkos ekonomskom razaranju.

Korona virus je preko noći smanjio ukupan protok od izdatih soba za milijardu dolara. Kada su procenili da će se prepoloviti kompanijski prihodi iz 2019, koji su iznosili 4,8 milijardi dolara, odlučili su da otpuste približno 2.000 radnika i pokrenuli krizno finansiranje.

U maju su prihodi Airbnb-a počeli ponovo da rastu, budući da su ljudi širom sveta odlučili da leto provedu u privatnim smeštajima, umesto da se nađu u prostorima sa velikim brojem posetilaca. Zapravo, tokom juna i jula, uspeli su da se vrate na nivo od prethodne godine.

Kompanija će investitore najverovatnije morati da ubedi da su u stanju da se brzo vrate na raniju stabilnost i da će moći da se adaptiraju na novu realnost. Ipak, neke vrste putovanja, kao što su odmori u inostranstvu, poslovna putovanja i bilo kakvi veliki događaji – neće se vratiti u skorije vreme.

Još jedna otežavajuća okolnost nad kojom će investitori morati da se zamisle je ogroman broj kritika upućen Airbnb-u. Oni su od samog svog osnivanja imali niz sukoba sa lokalnim regulatornim telima zbog taksi i, uopšte, prava na sprovođenje njihovog biznis modela. Članovi zajednica, sa druge strane, kritikuju platformu zbog toga što su neka mesta pretvorena u turističke lokacije, a cene izdavanja stanova su drastično skočile, zbog čega najviše ispašta lokalno stanovništvo.