AI trenirana da lovi onlajn dilere droge, sada lovi lažne testove za COVID-19

Softver koji će pomoću mašinskog učenja pronalaziti oglase koji nude lažne testove na COVID-19 na društvenim mrežama, kreira startap S-3 Research, a finansira ga Nacionalni institut za zdravlje SAD.

Petar Paunović
14/04/2020

Traženje oglasa dilera narkotika na interentu pomoću veštačke inteligencije, bila je stvar na koju se startap S-3 Research fokusirao, kada ga je osnovao Timoti Makej, vanredni profesor na školi zdravstvenih nauka na Kalifornijskom univerzitetu u San Dijegu, piše The Register.

Program je naučen da pronalazi i klasifikuje internet oglase koji nude opijate i marihuanu, te upozorava sajtove, nadležne i policiju na takav sadržaj. 

Kakve sve to veze ima s korona virusom i testovima?

Kako je virus počeo da se širi i iz epidemije prerasta u pandemiju, tako su se uključili alarmi prevaranata koji zarađuju na panici i strahu. U početku su to bile bezazlene stvari poput “leka za koronu” koji bi bio obična tableta vitamina C ili neko kinesko bilje.

S pričom o testovima, tačnije njihovom nedostatku, pojavili su se oglasi koji nude testove koji vam otkrivaju virus na prstima, u urinu ili pljuvački. Upućeni su odmah mogli da znaju da je u pitanju prevara, jer se ovaj virus ne testira na taj način, ali obični ljudi bi u strahu lako posegli za njima. 

“Ovi lažni testovi mogu bi da pogoršaju epidemiju. Šta ako rezultat bude negativan? Ljudi bi mogli da budu manje skloni da slede smernice o socijalnoj distanci, verujući da nisu nosioci virusa”, kaže Timoti Makej za The Register

Američka Agencija za hranu i lekove, koja inače izdaje dozvole za testove i vakcije, smatra da je reklamiranje ovih lažnih testova pretnja za javno zdravlje. Zato naovodi da imaju agresivan program nadzora koji rutinski prati takve prevare na internetu. Reklame se pojavljuju na brojnim jezicima sveta, pa je to kao i pandemija, globalni problem, ukazuje profesor Makej. 

Šta su uradili sa softverom?

Kako bi svoj softver prenamenili, on je pretražio 80 miliona tvitova, kao i objava na mrežama Reddit i LinkedIn, u kojima se pominje virus. Softver je prvo indentifikovao grupe reči koje povezuju virus i prodaju. 

Zatim su obrasci sumnjivog teksta – kao što su „kompleti za testiranje“, „brzi rezultati“ i linkovi ka sajtovima za kupovinu – označeni kao pokazatelji zlonamernog oglasa. Ti obrasci se zatim koriste za “učenje” softvera, tako da automatski može da označi zlonamerne internet objave. 

Može li on da reši problem?

Međutim, koliko god se ovaj startap, pa i društvene mreže trudile da stanu na put lažnim i prevarantskim objavama, to je prilično teško. Borba s njima je kao borba s vodom, uvek će sebi naći šupljinu u bedemu kroz koju će proći.   

Zato upozoravaju da je informisanost iz relevantnih izvora dobar način da se zaštitimo. Lekovi, vakcine i testovi se ne mogu otkriti preko noći, a čak i kada se to desi, potrebni su meseci provera i testiranja, da bi se oni našli u upotrebi. 

Petar Paunović

Objavio/la članak.

utorak, 14. April, 2020.

IT Industrija

🔥 Najčitanije