5 preporuka za čitanje od 5 ljudi iz domaćeg IT-a

Pred vama je pet knjiga koje ovih dana čitaju neki od vodećih ljudi iz srpskog IT sektora.

Sanja Vatić - 22. Avgust, 2019.

Poslednjih meseci internet su preplavile liste preporuka za čitanje vodećih ljudi iz sveta tehnologije, medija i zabave. Inspirisani time, pitali smo neke od vodećih ljudi u domaćem IT sektoru koju knjigu bi izdvojili od onih koje su čitali ovog leta. Neki od njih su u najužarenijim danima listali stručne i knjige vezane za posao, drugi su se opuštali uz neobaveznija štiva. Pa, evo pet knjiga koje je izdvojilo naših petoro sagovornika.

Saša Popović, partner i CEO, Vega IT

Scaling Up, Vern Harniš

Izazov koji postoji globalno, a koji vrlo često vidim među domaćim kompanijama, je kako da se od grupe prijatelja koji rade za prvog klijenta dođe do uspešne kompanije koja raste iz godine u godinu.

Knjiga Scaling Up daje praktične savete, tehnike i alate za izgradnju uspešne kompanije koja raste. One u kojoj će svaki tim biti motivisan i posvećen poslu, koja će imati klijente koji ostaju sa njom godinama i u kojoj svi dobro zarađuju. Knjiga se fokusira na četiri izazova koji su pred nama kada širimo svoje poslovanje: ljude, strategiju, akciju i gotovinu. Ono što je osnovni savet je da se fokusiramo na jedan od ovih izazova dok ga ne savladamo i da onda pređemo na sledeći.

Ono što je posebno interesantno je da nam ova knjiga pomaže da dođemo do toga da stvorimo uspešnu kompaniju koja je sposobna da raste, a da pritom originalni osnivači i zaposleni i dalje budu zadovoljni i srećni.

Nataša Sekulić, regionalna direktorka kompanije IBM

Neispričane priče, Rajko Grlić

Bilo mi je teško da odlučim da li da izdvojim nešto iz stručne literature ili nešto što je blisko srcu, pa sam se odlučila za jednu koju sam upravo pročitala: Rajko Grlić — Neispričane priče. Nostalgična je, edukativna, inspirativna, sistematična enciklopedijski (što prija matematičaru u meni) i gura na razmišljanje i razgovor.

Igor Bogićević, osnivač i CTO, Seven Bridges Genomics

Intuition Pumps and Other Tools for Thinking, Daniel K. Denet

Razlog zašto preporučujem ovu knjigu je taj što pretpostavljam da ce preporuke biti zatrpane founder ili tech/product fokusiranim sadržajem kojeg zaista već ima i previše, a mislim da ne bi trebalo zanemariti i potpuno druge oblasti, npr. bazičnu logiku, filozofiju i kritičko mišljenje sa kojim dosta ljudi u našoj industriji, bez obzira na inteligenciju i/ili obrazovanje ima ozbiljan problem.

Ovo je sjajna knjiga i Denet je sjajan autor i jedan od vodećih filozofa modernog vremena koji je snažno potkovan u nauci: neuronaukama, lingvistici, računarstvu, psihologiji… Meni je ova knjiga sjajan presek logike i kritičkog razmišljanja, filosofije, mind-body (um-telo) problema iz nekoliko različitih uglova u jednoj sjajnoj, zreloj i zaokruženoj no-bullshit knjizi.

Branislava Gajic Stanojević, direktorka, suvlasnica i jedna od osnivača kompanije Infostud

Sidarta, Herman Hese

Ovo je daleko od klasične poslovne literature. Ovo je stari, poznati roman koji sam počela da čitam još kao tinejdžer, ali onda mi nije ostavio isti utisak kao dosta godina kasnije. U svetu preduzetništva, u tempu tržišnih utakmica, ciljeva i KPI-eva, nekada se ljudi mogu zamisliti kuda to sve ide, otkud oni baš tu i šta će im to.

Hese nas lepo podseća da svaki čovek ima svoj put i da to ne mora biti put drugih ljudi, drugih doktrina ili nešto što „biznis” kaže da treba ili ne treba. Kao i da su obožavanje i ekstremizacija bilo čega — samo put na koji smo zalutali i treba da ga prođemo i vratimo se sebi…

Vladimir Nikolić, osnivač LimundoGrada

Competing against Luck, Klejton M. Kristensen

U startu me je privukla zbog autora — Klejton M. Kristensen, poznat po Innovator’s Dilemma knjizi. U ovoj knjizi on objašnjava da je problem što kod kreiranja proizvoda/usluge ne zaronimo dovoljno duboko. Gledamo demografske podatke (tipa: čitalac vaših novina ima 60 godina, živi u urbanom delu SAD, visoko-obrazovan), a to nam ništa (ili vrlo malo) govori o tome zašto se kupac odlučio za nas. I tu dolazi Jobs to be done teorija. Zabavan i neočekivan mi je „Milk shake” primer te teorije (piju ga da im put do posla bude zabavan).