IT Industrija

🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Istraživanje koje je obavio The Washington Post pokazalo je da u periodu od nedelju dana čak 5 400 skrivenih tracker-a prati podatke na iPhone-u.
Postoje aplikacije koje ne mogu da funkcionišu bez sakupljanja podataka sa naših telefona. Na primer, svaki put kada je usluga vezana za našu trenutnu lokaciju – kao što je slučaj sa aplikacijama poput Car:Go-a – neophodno je da naš telefon pošalje taj podatak.
Činjenica je, ipak, da telefoni šalju daleko više podataka nego što smo svesni. Istraživanje koje je obavio The Washington Post pokazalo je da u periodu od nedelju dana čak 5 400 skrivenih tracker-a prati podatke na iPhone-u.
Kako je došlo do tako velikog broja tracker-a? Postoji mnogo razloga. Ukoliko, na primer, imate uključenu opciju „Background app refresh”, svaki put kada punite telefon on će komunicirati sa aplikacijom. Neki od tracker-a prate koje stranice posećujete i na šta klikćete, čime postižu veću preciznost kada vas „gađaju” reklamama. Poput „kolačića” na klasičnim sajtovima, veliki broj njih vas konstantno prati, osim što su na telefonima oni mnogo bolje skriveni i teže ih je isključiti. Malo po malo, njihov broj doseže nekoliko hiljada nedeljno.
Kako tvrde, Apple bi mogao više da uradi po tom pitanju. Da ne bude zabune, problem postoji i na ostalim operativnim sistemima, kao što je Android. Google čak svojim pravilima zabranjuje da aplikacije utiču na druge aplikacije koje prikazuju reklame, pa se na njima čak ne može ni instalirati softver koji štiti od tracker-a.
Razlog zašto je iPhone uzet na zub je nedavna marketinška kampanja koju je pokrenuo. Kako se gomilaju kontroverze oko sakupljanja podataka od strane velikih kompanija, Apple je odlučio da se pozicionira kao neko ko izuzetno obraća pažnju na zaštitu korisnika. Tako je u Las Vegasu osvanuo bilbord na kome je pisalo: „Šta se desi na vašem iPhone-u, ostaje na vašem iPhone-u”.
Zvaničnici kompanije su tada izjavili kako „rade mnogo” da sačuvaju privatnost podataka njihovih korisnika. Softver i hardver koji prave je dizajniran da pruži sigurnost i privatnost na svakom nivou sistema. Tako njihovi uređaji imaju opciju „Limit Ad Tracking”, koja bi trebalo da ograniči pojavljivanje reklama baziranih na praćenju vaših navika kroz više aplikacija. Međutim, i ta opcija mora posebno da se uključi, pa ko ne istraži neće biti ni zaštićen u tom segmentu.
Apple vrlo revnosno pazi na to da aplikacije traže dozvole za pristup različitim funkcijama – kameri, mikrofonu, lokaciji, fotografijama, kontaktima… Ali, kada aplikacijama date ove dozvole, Apple više ne vodi toliko računa o tome šta će one dalje raditi sa dobijenim podacima.
Da ne bude zabune, veliki broj ovih tracker-a je vrlo koristan. Mnoge aplikacije za e-trgovinu i kreditne kartice koriste različite signale za otkrivanje lažnih transakcija. Takođe, proizvođači koriste podatke koje sakupe za unapređivanje aplikacija. Postoji i istina koju malo nas želi da prizna, a to je da i reklame – koje su univerzalno omražene – omogućavaju da mnoge aplikacije i sajtovi ostanu besplatni.
Međutim, ukoliko ipak želite da ograničite tracker-e na vašem iPhone, postoje koraci koje možete preduzeti. Pomenuti The Washington Post predlaže sledećih pet stvari koje možete uraditi.
Ukoliko u najnovijoj verziji operativnog sistema, iOS 12, odete u „Settings”, pa u „Privacy”, možete isključiti praćenje lokacija za aplikacije kojima to nije neophodno.
Ovo je posebno pametno uraditi za one aplikacije koje su tražile dozvolu da stalno odaju lokaciju, pa je pametno proći ovaj proces za sve osetljivije informacije.
U krajnjem slučaju, možete izbrisati aplikacije koje ne koristite redovno.
Takođe u podešavanjima, u sekciji privatnost, postoji deo pod nazivom „Advertising”. Uključivanje ove opcije neće u potpunosti zaustaviti neželjeno praćenje, ali će ga svakako otežati.
Strah ljudi od deljenja ličnih informacija koje šalju raznim kompanijama iskoristili su neki proizvođači aplikacija. Prepoznali su da postoji tržište za softver koji će zaustaviti, ili bar efikasnije sprečavati, tracker-e.
S njima ipak treba biti pažljiv jer je moguće da ometaju rad drugih aplikacija na vašem uređaju. Što se tiče vlasnika Androida, oni imaju manje sreće, zbog spomenutih restrikcija koje je Google postavio svojim pravilima.
U podešavanjima, pod „General” postoji mogućnost da se isključi „Background App Refresh”. Ovo znači da se podaci neće slati dok su aplikacije isključene – na primer, dok spavate ili punite telefon.
Ukoliko ne obeležite ovu opciju, tracker-i će nastaviti da rade čak i kada potpuno zatvorite aplikaciju. Naravno, dok je koristite, podaci će se i dalje slati.
Na kraju, ukoliko želite da maksimalno iskoristite prednosti borbe Apple-a da sačuva vašu privatnost, najbolje je da koristite aplikacije njihove proizvodnje.
Budući da imaju mnogo veću kontrolu nad svojim softverom kao što je Apple Photos i Apple Maps, u boljoj su poziciji da kontrolišu podatke koji će se slati. U većini slučajeva, podaci prolaze kroz enkripciju, a pokušava se i generalno ograničavanje sakupljanja podataka.
Objavio/la članak.
četvrtak, 30. Maj, 2019.