Više od polovine žena koje pokrenu biznis u Srbiji imaju fakultetsku diplomu, uglavnom žive u većim gradovima i žele da upotrebe svoje znanje kako bi „uzele život u svoje ruke i više zaradile”, pokazuje istraživanje Unije poslodavaca Vojvodine. 

Na papiru se u Srbiji na čelu 30 odsto kompanija nalaze žene, ali ono što piše u Agenciji za privredne registre ne mora da odgovara stvarnom stanju. 

„Pojedina istraživanja pokazuju da se među preduzetnicima nalazi i određeni broj žena koje su samo formalne vlasnice preduzeća, dok preduzetničke aktivnosti i upravljačke funkcije obavljaju muškarci, najčešće njihovi supruzi ili muški članovi porodice”, objašnjavaju u Uniji za nova.rs

Žene sve ranije osnivaju firme 

Žene su vlasnice mikro, malih i srednjih preduzeća i to najčešće u „ženskim” delatnostima. Uviđa se kako žene sve mlađe ulaze u preduzetništvo, uglavnom do 30. godine. Širi se i spektar industrija u koje ulaze. 

Trgovina je od samog početka oblast gde ženski biznisi dominiraju, ali je žensko preduzetništvo sve više prisutno u oblastima kao što su informaciono-komunikacione tehnologije, knjigovodstvene usluge, intelektualne usluge poput finansijskog konsaltinga, upravljanja ljudskim resursima, edukacija i kreativne delatnosti.

Preduzetnice su većinom i majke 

Danas je sve više preduzetnica koje žive same ili s decom, bez partnera, u odnosu na prethodna istraživanja, a kako u Uniji navode, to pre svega dovode u vezu s tim što žene sve ranije ulaze u biznise. No, i dalje dominiraju one koje žive u porodičnim domaćinstvima, iako država ne pruža adekvatne uslove za majke i trudnice preduzetnice, o čemu je Startit Dnevnik pisao. 

Potreba za samoostvarenjem najčešći motiv 

U pogledu razloga i motiva da se uđe u preduzetništvo preovladava želja za samoostvarenjem i potreba da se stručno znanje i sposobnosti iskoriste u vlastitom biznisu kao i da se zarađuje više.

Među ispitanicama je manje onih koje su u preduzetničke vode ušle zbog gubitka posla i nemogućnosti da ekonomsku samostalnost ostvare kroz zapošljavanje, što je ocenjeno kao povoljan i poželjan trend koji treba podsticati.

Preduzetnicama nedostaje poslovnog znanja 

Ono što nedostaje jeste dovoljno poslovnog znanja. Manje od trećine ispitanica prošlo je neki od programa obuke u kome su stekle ili unapredile znanja i veštine poslovanja, iako je broj prilika, programa i različitih ad hoc obuka u poslednjih nekoliko godina veći nego ikada ranije. U uskoj vezi sa ovim je i podatak da je manje od četvrtine ispitanica u članstvu poslovnih i/ili strukovnih asocijacija i udruženja.

Zaključak je da se vidi promena i da razvoj ženskog preduzetništva napreduje, ali je taj napredak vrlo spor da bi se dostigao potreban nivo. Zašto je to važno možda najbolje govori podatak Svetske banke da više od 23.000 dolara godišnje gubi svaki zaposleni, zbog nedostatka rodne ravnopravnosti u poslovnom svetu. O ostalim posledicama možete čitati u jednom od naših ranijih tekstova