Zašto razvijam enterprise startap i zašto je pravi trenutak da pokrenete vaš

Pre nekoliko godina prodaja informacione tehnologija velikim preduzećima (enterprise) bila je rezervisana za uspešne kompanije koje su im ulivale poverenje, kao Majkrosoft, IBM ili Oracle. Međutim, trend konzumerizacije (consumerization) i sposobnost startapa da stvore disruptivnu inovaciju (disruption) i novu vrednost za svoje klijente, otvorili su enterprise tržište za mlade kompanije sa novim, uzbudljivim proizvodima. Evo

Ivan Vesić
17/08/2012

Pre nekoliko godina prodaja informacione tehnologija velikim preduzećima (enterprise) bila je rezervisana za uspešne kompanije koje su im ulivale poverenje, kao Majkrosoft, IBM ili Oracle. Međutim, trend konzumerizacije (consumerization) i sposobnost startapa da stvore disruptivnu inovaciju (disruption) i novu vrednost za svoje klijente, otvorili su enterprise tržište za mlade kompanije sa novim, uzbudljivim proizvodima.

Evo zašto je možda baš sada idealno vreme da pokrenete enterprise startap (i zašto sa malom ekipom i sam naporno radim da razvijem jedan takav).

Oblaci na tehnološkom horizontu: vreme je za cloud

Prema proceni agencije Gartner preduzeća će ove godine da potroše na IT oko 3,6 biliona dolara. Iako još uvek predstavlja mali procenat (3% ili 109 milijardi dolara), cloud je najbrže rastući sektor enterprise tržišta. Tranzicija preduzeća iz različitih delatnosti sa tradicionalnog softvera na cloud platforme, u vidu Software as a Service proizvoda i web aplikacija dostupnih na različitim uređajima, je neminovnost, praktično jasno uočljiva zakonitost.

Ovo znači i da će preduzeća iz tradicionalnih delatnosti i konzervativnih industrija vremenom prihvatiti cloud, ne zato što startapi prave proizvode koji na fensi način rade isto što i postojeća rešenja, već zato što stvaraju novu vrednost za korisnike, rešavaju postojeće probleme na bolji način (Box.com) ili rešavaju probleme tamo gde odgovora do sada nije bilo (Farmeron).

Sem očiglednih praktičnih prednosti koje cloud ima, ova tehnologija je i sve jeftinija. Ako, na primer, koristite Amazon Web Services za 300-400 evra mesečno imate ono što je pre četiri-pet godina koštalo 10.000 dolara. Ovo omogućava malim kompanijama da urade puno.


Disruptivnost stvara kredibiliet, garantuje rast

Disruptivnost je sposobnost startapa da “poremeti” tržište i konkurenciju. Disruptivni startapi počinju na dnu tržišta svojim inovativnim proizvodom i penju se na gore do tačke da počinju da ugrožavaju konkurenciju koja ima dugogodišnji “pedigre”.

Profesionalci iz startap ekosistema se praktično jednoglasno slažu da disruptivni startapi više nemaju problem sa kredibilitetom kod potencijalnih enterprise klijenata. Oni, zapravo, sve bolje izgledaju u očima zainteresovanih preduzeća.

Ovo se dešava jer startapi razmišljaju na sveži, drugačiji način, iz druge perspektive, u odnosu na velike IT biznise koji dugo posluju sa preduzećima. Originalnost i inovacija najčešće dolaze iz garaže, ne kancelarije velike korporacije. Pokazalo se, uprkos opštem mišljenju, da enterprise čak ume da oprosti određene ne-esencijalne nedostatke prilikom tranzicije na novi proizvod, ako im stvara veću (ili novu) vrednost, lakši ili bolji način da se nešto uradi, uz mogućnost da se brzo odgovori na feedback  i poboljša proizvod.

Konzumerizacija i smena generacija u preduzećima čine ih otvorenijim za eksperimentisanje

Konzumerizacija podrazumeva trend usvajanja novih informacionih tehnologija nastalih za potrošače od strane preduzeća. Konzumerizacija je u porastu i ovaj trend će se nastaviti.

U preduzećima dolazi do smene generacija: kako odlaze stariji, dolaze novi radnici. Oni u mnogo većoj meri donose svoje uređaje na posao, a kući, privatno, eksperimentišu sa brojnim proizvodima i aplikacijama. Želja da koriste svoje uređaje, platforme koje njima pogoduju, te potreba za eksperimentisanjem kako bi se pronašlo nešto bolje, prenosi se i na njihov poslovni život.

Trendovi koje donose cloud, web aplikacije i mobilne platforme stvaraju bolje korisničko iskustvo od tradicionalnih rešenja, a ovi principi su se pokazali kao jednako primenjivi i na enterprise tržištu. Odlični primeri da je zaista tako su megauspešni Huddle i pomenuti Box.

Naravno, iako su neki principi zajednički, razvoj za enterprise je specifičan. Sposobnost startapa da identifikuje potrebe potencijalnih korisnika i da što pre na njih odgovori ključna je za uspeh, ali je svakako najčešće teško doći do prvih klijenata. Međutim, za razliku od poslovanja sa korisnicima, kada se enterprise odluči za vaš proizvod, mnogo će teže odustati od njega u budućnosti.

***

Naravno, razvoj startapa za enterprise nosi i svoje rizike. Prisustvo profesionalca iz industrije za koju razvijate proizvod u vašem timu je veoma poželjno, a dobro istraživanje je preporučljivo pre nego što počnete sa radom. Dok je za potrošače znatno lakše uložiti malo vremena i sredstava da bi se napravio minimalno održivi proizvod s’ kojim bi testirali vašu viziju, u enterprise slučaju vaš MVP mora da bude “ne toliko minimalan”.

Ovo, naravno, zavisi od specifičnosti vašeg proizvoda i ideje, ali vaš proizvod u najranijoj fazi svakako mora da ima sve ono što je neophodno, a to je, u enterprise slučaju često mnogo više, nego u slučaju kada razvijate za potrošače. Zato je MVP u ovom slučaju, ipak mnogo razrađeniji i ozbiljniji proizvod.

To može biti mač sa dve oštrice. Sem što je potrebno da dobro identifikujete šta je prioritet, a šta ne, morate i da znate kada je proizvod spreman da “izađe u svet”. Neki startapi izađu prerano, a drugi provedu previše vremena razvijajući sve i svašta u stealth modu. Bez feedbacka može se desiti da bezveze grade mogućnosti koje su nepotrebne ili realizovane na loš način.

Pokrenuo si svoj ili radio u enterprise startapu? Podeli mišljenje i iskustva u komentarima.

Ivan Vesić

Objavio/la članak.

petak, 17. Avgust, 2012.

IT Industrija

🔥 Najčitanije