Zašto morate razmišljati o 'exit' strategiji za svoj biznis od samog starta?

Ukoliko ste tek na početku svoje preduzetničke avanture, moguće je da vam planiranje strategije za exit ne izgleda kao nešto na šta već sada treba trošiti dragoceno vreme, koga svakako uvek manjka. Međutim, uspešni serijski preduzetnik iz Nju Hempšira u SAD sa kojim smo razgovarali, Džeremi Kac, preporučuje upravo suprotno: u biznisu ne postoji izgovor

Marija Gavrilov
30/05/2014

Ukoliko ste tek na početku svoje preduzetničke avanture, moguće je da vam planiranje strategije za exit ne izgleda kao nešto na šta već sada treba trošiti dragoceno vreme, koga svakako uvek manjka.

Međutim, uspešni serijski preduzetnik iz Nju Hempšira u SAD sa kojim smo razgovarali, Džeremi Kac, preporučuje upravo suprotno: u biznisu ne postoji izgovor “sada je prerano da o tome razmišljamo”, a posebno kada je reč o izlasku. Poslednji exit Džeremi je sproveo 2011. godine, kada je telekomunikaciona kompanija SegTel, koju je osnovao nešto više od deset godina ranije, bila pripojena njujorškom provajderu telekomunikacionih usluga, Tech Valley Communications.

08cb6bbJedna od grešaka koju sam napravio tokom stvaranja svojih kompanija bila je ta što nisam uzimao u obzir da ću jednoga dana verovatno želeti da izađem. Kada je došlo vreme da saberemo račune i izađemo na tržište, s obzirom na to da se nismo pripremali, obim posla koji smo imali da obavimo, kako bismo to izveli efikasno, bio je znatno veći.

Džeremi je svoju prvu kompaniju osnovao dok je bio na koledžu 90-ih godina, te u poređenju sa tim vremenom ukazuje na mnoge prednosti koje danas preduzetnicima pružaju jednostavni softveri za organizaciju, skladištenje i deljenje podataka kojima svi imamo pristup, poput Google Drive-a ili DropBox-a.

Stvaranje baze podataka kao prioritetna aktivnost u vođenju kompanije ne štedi samo vreme kasnije, već može pomoći pri održavanju skladnih odnosa unutar osnovačkog tima.

golden_egg_by_zenonszatan-d4gji3n

Džeremi je danas pretežno aktivan kao investitor, a razgovor o exit strategiji predstavlja bitnu stavku pri evaluaciji startapa.

Ponekad startapi nude izuzetnu novu vrednost i mogu da diktiraju uslove učešća investitora, biraju od koga će uzimati novac i pod kojim uslovima. U drugim slučajevima ideja može biti vredna, ali ulaganje može biti rizičnije i manje investitora biva privučeno ponudom.

Tada investitor ima znatnu prednost u odnosu na osnivače. Međutim, bilo da ste pasivan ili aktivan investitor, najbitnija vam je budućnost kompanije u koju ulažete, te će vam i plan o tome kako će vaše investicije biti iskorišćene na dugi rok biti najvažniji.

Deo exit strategije čini tajming – kada je pravo vreme za izlaz? Džeremi bi rekao da “nijedno vreme nije savršeno i nijedna odluka nije savršena”, no postoje određeni pokazatelji na koje se valja oslanjati.

Za mene je to bilo balansiranje rizika i mogućnosti. Neke moje kompanije su u svoje vreme bile izuzetno uspešne i obećavale znatnu mogućnost daljeg uspeha. Ali bilo je slučajeva kada je velika koncentracija novca bila ulog koji morate osloboditi rizika tako što prodajom svojinu pretvarate u keš.

Analiza zrelosti kompanije je drugi bitan aspekat. Neke kompanije mogu da rastu deset puta brže ukoliko postanu deo većeg entiteta, dok druge nikada to ne bi mogle da ostvare. U Džeremijevom slučaju, iako su industrije u kojima je bio uključen bile jake, u interesu kompanija je bilo da postanu deo nečega većeg, što nije bila pretpostavka koju je imao kada je započinjao.

***

Tokom dvomesečnog pohađanja Tuck School of Business početkom ove godine, imala sam veliku sreću da zajedno sa Džeremijem radim na osnivanju Maker Space-a u Nju Hempširu, što mi je ukazalo na značaj mentorstva za preduzetnike. Kroz seriju tekstova i intervjua, pokušaću da prenesem iskustva prijatelja i mentora koji su se okušali u različitim industrijama u SAD, a koji bitno utiču na moj preduzetnički razvoj.

Marija Gavrilov

Objavio/la članak.

petak, 30. Maj, 2014.

IT Industrija

🔥 Najčitanije