IT Industrija

🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Svoje viđenje budućnosti Libre dao je Ivan Bjelajac
U središtu diskusije u tech svetu je Facebook-ova najava o kriptovaluti, Libri, koja će ugledati svetlost dana početkom 2020. godine. Ambiciozan plan koji Facebook sprovodi sa partnerima poput PayPal-a, Mastercard-a, Visa-e, mnogi osporavaju iz brojnih razloga, a svoje viđenje zašto Libra neće zaživeti, kroz seriju tvitova dao je i Ivan Bjelajac, osnivač MVP Workshopa, koji pruža konsalting u oblasti blockchain tehnologije.
1/
There is a clear reason for us to want digital cash.
Trade is global now and trade is reliant on a secure, cheap and reliable way to transfer value.
There is a reason why governments want to crack down on paper cash too. Programmable money is better for the government too.— Ivan @ MVP Workshop (@instantfinality) June 18, 2019
Pred vama su prevedeni tvitovi:
#1 Zaista me zanima zašto ljudi misle da će Libra biti uspešna, s obzirom na poteškoće u pitanju privatnosti, regulacije i prihvatanja kod korisnika s kojima će se susresti.
“Zato što Facebook ima toliko mnogo korisnika i moći” nije validni argument. Facebook je imao svoju seriju promašaja.
#2 #3 Od 2009. do 2011. imali su Facebook Credits, koji su predstavljali virtuelnu valutu koja je trebalo da obezbedi ljudima da kupuju dodatke u igrama, ili u drugim aplikacijama na Facebook-u. Jedan dolar vredeo je 10 kredita, a bili su dostupni u 15 valuta, u funtama, evrima, čak i danskim kronama. Očekivalo se da će Facebook proširiti Credits u “mikropayment” sistem otvoren za sve Facebook aplikacije, bilo da je u pitanju igra ili aplikacija neke medijske kompanije.
#4 2011. imali su Facebook Deals.
Facebook je pokrenuo svoj sistem kupona, u aprilu 2011, kao konkurenciju Groupon-u. Zatvorili su tu opcijju nakon samo 4 meseca.
#5 Imali su i Facebook Home, predviđen za Android telefone 2013. Imao je slab odziv, i popularnost se nije povećala od tada.
#6 2015. pokrenuli su Notify. To je bila aplikacija za vesti u realnom vremenu koja je trebalo da vam “u treptaju oka” predstavlja članke od 70 izdavača i obaveštenja u realnom vremenu. Već 2016. godine je okončan prijekat.
#7 Facebook Gifts i Facebook Offers, oba su počeli 2012. i završili 2013.
#8 Facebook je predstavio i Facebook Inbox, koji vam je dao adresu sa nastavkom @facebook.com, ali koju niko nije koristio. Prekinuta je.
#9 Facebook je odbacio i Poke, kao i njenu aplikaciju za poruke, i umesto nje kupio Instagram i WhatsApp.
#10 I poslednje, ali na i najmanje važno, Mark Zakerberg je u avgustu 2013. napisao 10 stranica tzv. “white paper” i podelio na Facebook-u. To je trebalo da bude poziv na akciju tehnološkoj industriji. To nije bila Libra, to je bio internet.org.
Facebook je planirao da pomogne ljudima da se “nakače na mrežu”.
#11 “Svi bi trebalo da imaju prava na besplatan internet. Podaci su, kao voda i hrana, to je ljudsko pravo”, napisao je Zakerberg.
Internet.org je pokrenut sa 6 partnera, i predstavljao je skup inicijativa da se ljudima omogući online prisustvo, i to je predstavljeno kao humanitarni prijekat.
#12 #13 #14 Projekat je bio veliki deo Facebook-ovog PR tokom 3 godine.
2015. godine u pismu koje je potpisalo 67 grupa za ljudska prava, Facebook je bio optužen za promociju i pokušaj da napravi “dvokraki” internet. Projekat nikada nije dobio podršku vlada i telekom provajdera. Protivljenje je naročito bilo jako u Indiji, gde je na kraju 2016. godine zabranjena celokupna Facebook aplikacija.
Ubrzo nakon toga, Facebook je prestao da govori o internet.org, a očekujem da će slična sudbina da se desi i Libri, kao što je ovom projektu, ali i Facebook Credits-u. Čak i ako se zadrži u nekoj formi, to će u najbolju ruku biti nova verzija PayPal-a. Facebook će svakako ući u industriju plaćanja i bankinga, na neki način.
#15 I to je pametno sa njihove strane. Ali u suštini, Libra je zapravo smišljena da vi dajete svoje finansijske podatke velikim korporacijama, koji će ih koristiti i zloupotrebiti kao što nisu nikada pre.
Dajući svoju finansijsku slobodu dajete celokupnu slobodu na kraju, i niko neće to moći da sankcioniše.
#16 Sa Librom, vi ste proizvod.
Libra je centralizovani servis koji koristi Blokchain ne da bi osigurala privatnost i bezbednost za korisnike, već da osigura da sve vaše podatke deli sa korporacijama koje su uključene u nju. To je zaista “plemeniti” cilj.
#17 #18 Njen moto bi trebalo da bude “Nijedna velika tech korporacija nije izostavljena”.
Ako je GDPR napisan sa nekom idejom, to je upravo da se ovakve stvari ne dešavaju.
Ipak, lista partnera Facebook-a je zanimljiva, ne samo zbog toga ko je na njoj. Već ko nije. Nema Amazona, Google, Apple, i nema velikih banaka.
Nema ostalih velikih kompanija koje skupljaju podatke, i nema banaka. Nisu pustili konkurenciju “unutra”. Kao i sa Facebook Credits.
#19 To nije način da započneš “valutu za ceo svet”, ili “internet za sve”.
Ne radiš takve projekte na način da isključiš iz njih sve, osim svog kruga prijatelja.
Facebook se ponaša poput kartela, a to nije u duhu Blokchaina, Crypto ili Open Soure sistema.
#20 Zato Libra nikada neće biti konkurencija kriptovalutama i nikada neće okupiti ljude koji su trenutno van bankarskih sistema. Facebook neće istrajati na ovom projektu, ako samo par miliona ljudi usvoji Libru.
Objavio/la članak.
ponedeljak, 24. Jun, 2019.