Zanimanja koja nam je donela tehnološka revolucija: Character Rigger

Čime se bavi i kako se postaje Character Rigger?

Jelena Blažić
12/10/2018

Character Rigging je profesija koji nam stiže sa tehnološkom revolucijom i dok u svetu već ima svoje zasluženo mesto, kod nas dolazi na mala vrata. Ipak, čak i na našoj sceni postoje profesionalci i kompanije koji se već godinama uspešno bave rigingom digitalnih karaktera. Šta zapravo radi character rigger i kako se “školovati” za ovu profesiju?

Za početak, reč rig ima mnogo značenja. Matematičari bi rig opisali kao “parametarski model deformacija lica”, ako razgovaramo sa animatorom to je “puppet“, a za naše roditelje bi najjednostavnije bilo reći da je u pitanju “digitalni čovek”. Nikola Višnjić, koji se Character Rigingom bavi 13 godina, kaže da je u kontekstu produkcije filma i video igara riging inženjersko dizajniranje deformera i kontrola na karakteru, na primer čoveku ili životinji, prema određenim specifikacijama. Pomoću tih sistema lice i telo se pripremaju za animaciju.

Ukoliko želimo da se karakter u igri osmehne, ne modelujemo uvek iznova osmeh nego imamo kontrolu kojom postižemo osmeh. Deformeri i kontrole imaju mnogo međuzavisnosti i čine jedan složen sistem koji uvek mora da funkcioniše.

Character riggeri su su eksperti u manipulisanju geometrijom karaktera u njihovoj interakciji sa okruženjem. To postižu kroz duboko razumevanje fizike i anatomije, kao i odgovarajućih softverskih alata. Riging karaktera zahteva kreativnost, preciznost i oko za detalje. Posao riggera je da formira “skelete” koji deformišu i animiraju posebne delove digitalnih karaktera, ali riggeri pomažu i u razvoju alata za produkciju u procesu animacije kao i u izazovima u produkciji karaktera. Kao takvi, character riggeri mogu raditi u studijima za animaciju, kompanijama koje se bave razvojem video igara, web dizajn firmama i drugim softverskim kompanijama.

Kako postati Character Rigger?

Formalno obrazovanje baš za ovu profesiju u Srbiji ne postoji, ali se izučava na našim univerzitetima u sklopu nauke o 3D-u generalno. Vojislav Pavkov, Character Rigger sa 15 godina iskustva kaže da veliku ulogu ima samoobrazovanje i u tom smislu za početno bavljenje face rigingom preporučuje knjigu Stop Staring: Facial Modeling and Animation Done Right Jasona Osipe i “Animator  friendly rigging”, Jasona Slieifera za body riging.

Za ozbiljno bavljenje rigingom potrebno je i skriptovanje pa ukoliko nemate početno znanje o programiranju i mel scriptu pokušajte sa Mel: Gnomon mel 101 fundamentals. Za ovladavanje rigovima lica i tela cartoony karaktera Vojislav preporučuje kurs Fahrenheit – Rigging for feature animation in maya.  

Kada govori o izboru softvera i alata potrebnih za početak bavljenja rigingom, Vojislav savetuje da se izbor svodi na lične preference.

Treba odabrati alate koji imaju najbolju dokumentaciju i najviše trening materijala (što po mom mišljenju trenutno ispunjava Autodesk Maya). Najbitnije je najpre razumeti koncepte i matematiku “iza riga”, a onda ovo razumevanje primeniti u softveru po izboru.

Kao što smo pomenuli, za riggere je potrebno znanje iz mnogo različitih oblasti – umetnosti, programiranja, matematike, anatomije ljudi i životinja. Treba voleti i razumeti 3D i imati oko za detalje. Praktično iskustvo je u ovom poslu neprocenjivo jer što je više rigging iskustva i znanja, to su i veće mogućnosti za sagledavanje jednog problema iz više različitih uglova i dolazak do najjednostavnijeg rešenja.

I Nikola i Vojislav ističu da su im najinteresantniji bili upravo projekti s najviše rigerskih izazova. Za Nikolu su to Morph rig koji je s timom radio za igru The Order (Ready At Dawn) koji je mogao da se menja iz čoveka u vukodlaka i obrnuto, a da u obe varijante ima određeni set FACS izraza lica koji funkcionišu, kao i Battlefront, igru u kojoj je bilo neobičnih humanoidnih i nehumanoidnih karaktera. Pre svih, veoma izazovnim i Vojislav i Nikola smatraju projekat sa Andy Serkisom i projekat Siren.

Kakvi riggeri postoje?

“Generalna podela” riggera je na one koji teže tehničkom aspektu – programiranju, pisanju alata za riging i automatizaciji procesa, i one koji animiraju ili teže umetnosti, bave se modelovanjem izraza i deformacija i kroz rig učestvuju u stvaranju karaktera.

U svetu, a na mala vrata i kod nas, rigging nudi mnogo opcija za usavršavanje i napredovanje – moguća je specijalizacija u domenu FACS rigova humanoidnih karaktera, zatim rigova tela ljudi, životinja i imaginarnih stvorenja i simulacija mišića, kao i specijalizacija za cartoony rigove.


Ako se prepoznaješ u tekstu, 3Lateral pojačava rigersku ekipu.

Jelena Blažić

Objavio/la članak.

petak, 12. Oktobar, 2018.

IT Industrija

🔥 Najčitanije