IT Industrija

🔥 Najčitanije
🔥 Najčitanije
Demo day je prošao, pare investitora su legle, kuda dalje?
Svi smo čuli tu frazu o 10 godina “prekonoćnog” uspeha.
Prijatelj mi je nedavno rekao da ključna metrika u njegovoj kompaniji raste 4% nedelju za nedeljom. Zapravo, sa zaprepašćenjem je rekao da raste samo 4% i da pokušava da izgradi još jedan proizvod kako bi kompanija bila privlačnija za nove investicije i još jednu rundu finansiranja.
Ostala sam u šoku.
Brojke u osnovi na kojima se ovih 4% akumulira broje se u milijardama, i to bez previše marketinga i distribucije za sada. Pronašli su problem koji ima mnogo ljudi, ponudili elegantno rešenje, a potom zaboravili da ljudima to i obznane.
Umesto da se usredsrede na ono što radi, da pucaju na najviše i oduvaju sve oko sebe, uporedo su pojurili za još jednim proizvodom bez ispitivanja tržišta, značajnim rizikom i iluzijom veličine. Sve to da bi podigli seriju A.
Viđala sam ovu priču ranije, i nije se dobro završila.
Esej o rastu Pola Grejema je ekstremno bitan tekst za startape u ranim fazama, a ova smernica je posebno korisna:
Dobra stopa rasta tokom YCombinator programa je 5-7% nedeljno. Ako možete da dostignete 10% nedeljno, izuzetno dobro napredujete. Ako se nosite sa 1%, to je znak da niste provalili još uvek šta radite.
Bitan kontekst za ovaj savet koji je često promašen jeste da se većina kompanija u YC-u lansira na kraju samog programa.
Ako vaš startap nastavi da raste po završetku programa, otkrićete bolnu istinu: izuzetno je teško rastiti 10% nedelju za nedeljom kada je prošao vrhunac pokrivenosti u TechCrunchu, demo day još pre tri meseca, a vi se i dalje ne bavite marketingom [dodajte izgovor ovde].
Prošli su dani kada ste investitorima na demo day-u pokazivali graf u obliku hokejskog štapa. Prošlo je šest meseci od tada, vaš novac je u banci, ali je uzbuđenje tog trenutka odavno prošlo.
Osećate se kao da vas svaki apdejt koji im pošaljete pomalo udaljava od vrhunca. “Narasli 14% ovog meseca”, napišete i dodate grafikon plave boje koja baš opisuje kako se osećate [as blue as you feel, na engleskom].
U startapima koji su finansirani, osnivačima je lako da kažu sebi da sakupljanje novca nije najbitnija stvar, ali je mnogo teže da ovo zaista i osetite, spoznate i iskreno verujete. Često je podizanje runde prva pobeda u poslednjih nekoliko meseci. Ovo postaje novi emocionalni maksimum, a šest meseci nakon što ste uzeli novac bićete uzbuđeni i imaćete potrebi da se dokažete.
Dvocifreni brojevi su iza vas, i to zato što je osnova na kojoj rastete sada mnogo veća. Više ne možete da menjate mašineriju koju ste izgradili. Potrebni su vam ljudi koji će vam pomoći da je nahranite. Dan nema dovoljno sati. Vi možete da radite sve, ali vam sada trebaju specijalizovani ljudi.
Sve se promenilo, i to je u redu.
Graditi kompaniju je drugačije od započinjanja. Sjaj “startapa” se haba i došlo je vreme da se bavite poslovanjem. Čim pronađete tržišnu nišu za vaš proizvod, vaš posao će se pomeriti od traženja tržišta ka osvajanju.
Ako ne osetite ovu promenu i mentalno, i nastavite da tražite sledeću bolju i sjajniju stvar, bićete poput mnogih drugih kompanija sa previše ideja i premalo ostvarenja. Umrećete.
Većina budućih pobeda biće postepena, tako suptilna da možda nećete ni shvatiti da pobeđujete. Kada vam iskusni CEO-i kažu da je pred vama još teži put u trenutku kada otvarate šampanjac novom uspehu poput investicije, velikog ugovora, uspešnog zapošljavanja, akvizicije, itd… Oni znaju istinu.
Sve vizije i ambicije, svi grandiozni snovi o budućnosti… Bili su tako blizu kada ste predstavljali veliku viziju, ali kada počnete da se valjate u detaljima rasturanja svakog prodajnog poziva, svakog deplojmenta, planiranja, novog zaposlenog… Sve to sada izgleda jako daleko. Na neki način, možda se osećate ograničeno.
Tako je primamljivo baviti se pitanjima površno. Sad kada imate novac u banci, svoj tim i trakciju da osećate da možete da izgradite bilo šta. Vidite svoje tržište jasnije od bilo koga na planeti Zemlji i intimno ste svesni problema sa kojima se susreću vaši korisnici. Želite sve da ih rešite. Želite da budete njihov heroj.
Stanite.
Vaš ego će vas mrzeti zbog ovoga i boriće se protiv vas.
Stanite.
Građenje startapa podrazumeva rat protiv svih iskušenja koja su pred vama koji volite da gradite i pravite stvari. Sve možete da prototipujete, možda imate i vidljivost i platformu za širenje tvorevina; lako je misliti da možete da površno uđete u bilo šta što je velika tržišna prilika.
Strategija “prelaženja ponora” uz pobedu na bojnom polju, koja je zvučala tako obeshrabrujuće pre šest meseci, sada se ostvaruje. Niste još uvek pobedili, ali poput vojnika koji čezne za kućom, gledate ka budućnosti i ako dozvolite, to će vas tako zaokupiti da ćete umreti u omami bojnog polja. Možda nećete ni znati da ste mrtvi.
Investitori, savetnici i drugi će početi da jasnije vide budućnost — zato što ste uspeli da im naslikate tu sliku. Pokušaće da pričaju sa vama o narednim koracima, dodaće još iskušenja u pravcu budućih bitki, a da niste ni u ovoj jednoj pobedili.
Nemojte im dozvoliti.
Tekst je prevod i adaptacija blog posta preduzetnice Denijel Moril, koji u originalu možete pročitati ovde.
Objavio/la članak.
četvrtak, 4. Avgust, 2016.
Marko
četvrtak, 11. Avgust, 2016.
Startup Playbook/Sam Altman, saveti i iskustvo iz prakse http://playbook.samaltman.com