Više od pola pretraga na Google-u završi bez klika

Zasigurno je da izveštaj američke firme Jumpshot potpiruje sumnje o Google-ovom monopolu o kom se uveliko raspravlja i u Kongresu, i u američkoj javnosti.

Aleksandar Krunić - 14. Avgust, 2019.

U junu 2019. godine, po prvi put, veći deo pretraga na Google-u završio je bez klika, tvrdi istraživanje kompanije Jumpshot, koje je obuhvatilo više od 40 miliona pretraga sa više od milion računara u Americi.

Čak 50,33 odsto pretraga nije završilo klikom na neki od ponuđenih linkova. Od ostatka, 4,42 su bili plaćeni oglasi, dok su organski klikovi činili 45 odsto ukupnog rezultata.

A kada je reč o drugom kvartalu ove godine, istraživanja i mobilnih i veb pretraga govore nam sledeće: 49,76 odsto pretraga nije rezultiralo klikom, organskih klikova bilo je 40,42 odsto, dok je na sajtovima koje poseduje Google završilo 5,98 odsto pretraga.

Ovde je osim porasta zero clicks pretraga sve jasnije da Google sve više ljudi usmerava na svoje sajtove: Youtube, Maps, News, Blog i ostale sajtove u njihovom vlasništvu. Iako se oni možda pojavljuju u top pretragama jer su najbolje rangirani, ovo ostavlja legitimnim pitanje koje je Kongres nedavno postavio gigantu: da li ovde dolazi do monopolističke zloupotrebe?

Čak 94 odsto svih pretraga dešava se na Google, tvrdi isto istraživanje.

Kako u ovo istraživanje nisu bile uključene mobilne aplikacije, Google Maps App, Google Search App, i YouTube koji su instalirani na većini uređaja, veruje se da bi dominacija bila povećana na više od 97 odsto. Konkurencije gotovo da nema.

No, analitičari zapažaju i sledeću stvar. Ovoliki porast pretraga bez klika dešava se uglavnom na mobilnim telefonima. Na desktopu su razlike između 2016. i 2019. neznatne. S druge strane, mobilna pretraživanja sve više rezultiraju zero klikovima, tj. organski klikovi pali su za 20 odsto. Danas, dve trećine pretraga na mobilnom završi bez klika. (Ovde treba dodati i informaciju da je od 1.jula ove godine za sve nove domene Google uveo podrazumevano indeksiranje po njihovim mobilnim verzijama).

Zaključak je da raste broj zero clicks pretraga, a pametni marketari sada treba da vide kako da iskoriste ove podatke, ili da optimizuju svoj sadržaj na Google-ovim sajtovima.

Inače, pretraga bez klikova uglavnom se objašnjava time da su korisnici dobili informaciju već na strani rezultata, bez daljeg otvaranja stranica: saznali su da frizerski salon u blizini i dalje radi, dobili su odgovor na ukucano pitanje, saznali su na primer datum nečijeg rođenja u prvoj rečenici na Wikipedia stranici itd.

Nove žalbe na Google

Zanimljivo je i to da je Kongres nedavno pitao Google da li je istina da manje od 50 odsto pretraga vodi na ostale sajtove, ispitujući monopol ovog giganta. Odgovor nisu dobili iako je trebalo da odgovore sa DA ili NE.

Umesto toga stigla je izjava da autor tog izveštaja nije naveo koju je tačno metodologiju koristio. I ne, Google ovim nije decidno negirao ovu optužbu.

U isto vreme 23 kompanije za oglašavanje poslova zahtevaju od EU istragu monopola „velikog G” jer tvrde da favorizuje svoje oglašene poslove (Google ima svoj servis sa poslove) u odnosu na njihove.

Zasigurno je da izveštaj američke firme Jumpshot potpiruje sumnje o Google-ovom monopolu o kom se uveliko raspravlja i u Kongresu, i u američkoj javnosti, a sada i šire.